گویا سرگردانی مردم بر سر انتقال مالکیت خودرو تمامی ندارد.

چاره ای جز دریافت سند از دفاتر رسمی نیست

به گزارش قدس آنلاین،  گویا سرگردانی مردم بر سر انتقال مالکیت خودرو تمامی ندارد. حدود یک ماه پیش وقتی سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی عنوان کرد «قانون در ماجرای ثبت خودرو، حق را به پلیس داده و برگ سبزخودرو صادر شده از سوی پلیس رسمیت دارد و هیچ الزام قانونی برای مراجعه به دفترخانه ثبت برای نقل و انتقال خودرو وجود ندارد»، با این اظهار نظر شاید تصور می‌شد اختلاف نظر پلیس راهور و کانون سردفتران بر سر مرجع ثبت سند مالکیت خودرو برای همیشه پایان یافته است، اما سخنان چند روز پیش محسنی اژه ای؛ قوه قضائیه مبنی بر این که برگ سبز ناجا سند رسمی محسوب نمی‌شود و طبق بخشنامه صادره از سوی ریاست قوه قضائیه چنانچه خودرو در دفاتر ثبت نشود، در دادگاه سند رسمی محسوب نمی‌شود، نشان داد که گویا امیدی به پایان یافتن این دعوا و در نتیجه رفع مشکلات مردم نیست.

حال باید دید مردم در قبال این تعارض چه واکنشی از خود نشان می‌دهند آیا روند مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی کشور برای ثبت سند خودرو به نسبت گذشته رو به کاهش است یا افزایش؟

برای محکم کاری دو سند می‌گیرند

مرد میانسالی که به مرکز تعویض پلاک شرق تهران آمده است و خود را «علیرضا» معرفی می‌کند، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما می‌گوید: اگرچه برگ سبز خودرو کاملاً برای احراز هویت خودرو و مالک کافی است و هیچ نیازی برای مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی جهت دریافت سند خودرو نیست، اما همه این کار را انجام می‌دهند.

وی ترس از حوادث احتمالی و معتبر ندانستن سند برگ سبز خودرو از سوی دادگاه‌ها را مهم‌ترین دلایل مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی جهت نقل و انتقال خودرو می‌داند و می‌گوید: هم اکنون مردم برای محکم کاری  مجبورند دو سند برای یک خودرو بگیرند.

ضرورت اصلاح قانون مربوط نقل و انتقال خودرو

مرتضی، که با دریافت برگ سبز خودرو در حال خروج از مرکز تعویض پلاک شرق تهران است نیز نظر مشابهی دارد و می‌گوید: دریافت سند از دفاتر ثبت فایده خاصی ندارد، اما مردم مجبورند چون می‌ترسند در صورت ایجاد مشکلی برایشان دادگاه‌ها رسیدگی نکنند.

وی با تأکید بر اینکه حتماً برای انتقال سند خودرو به یکی از دفاتر رسمی مراجعه می‌کند، می‌افزاید: این کار را حسب تجربه می‌کنم، چون سه سال پیش خودروی خودم را با سند برگ سبز فروختم. البته برای این منظور هزینه زیادی هم ندادم، اما طولی نکشید که متوجه شدم ماشینم دو دست خرید و فروش شد و حالا خریدار جدید می‌خواهد آن را سند بزند، اما دفترخانه قبول نمی‌کند و می‌گوید وجود سند قبلی الزامی است.

وی با اشاره به اینکه بهتر است نقل و انتقال خودرو از سوی راهور انجام شود، می‌افزاید: چون این گونه علاوه بر پرداخت هزینه کمتر وقت آن‌ها هم کمتر تلف می‌شود، بنابراین باید قانون مربوط به نقل و انتقال خودرو اصلاح شود تا مردم از این سرگردانی نجات پیدا کنند.

مشکل مردم میزان هزینه‌های ثبت است

 محمدی؛ یکی از سردفترداران در محدوده میدان انقلاب هم به خبرنگار ما می‌گوید: تغییر خاصی در رفتار مردم صورت نگرفته است. یعنی ما در گذشته نیز در ماه ۸-۷ سند خودرو ثبت می‌کردیم اکنون هم همین تعداد است که این نشان می‌دهد هیچ تفاوتی نکرده است.

یکی از سردفترداران میدان آرژانتین هم که حاضر به معرفی خود نیست، از افزایش مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند خودرو خبر می‌دهد و می‌گوید: پس از ابلاغیه بخشنامه رئیس قوه قضائیه شمار کسانی که بدین منظور به دفاتر می‌آیند بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه نقل و انتقال خودرو جزو وظایف ذاتی پلیس نیست، می‌افزاید: یکی از ایرادهای اصلی سند برگ سبز خودرو آن است که ثمن معامله در این سند پیش بینی نشده است. علاوه بر این در برگ سبز خریدار و فروشنده ذکر نمی‌شود، پس نشان نمی‌دهد که معامله‌ای صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تنها مشکل مردم در ماجرای مربوط به انتقال خودرو به میزان هزینه‌ها بر می‌گردد، می‌افزاید: در این رهگذر هزینه‌هایی که مردم برای دریافت سند خودرو از دفاتر رسمی می‌کنند، بیشتر از هزینه‌های دریافت برگ سبز خودرو است که دلیل آن پرداخت مالیات، حق الثبت و عوارض شهرداری  است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.