رشت- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در حوزه احیای رودخانه‌های رشت بهره برداری از تصفیه‌خانه رشت تا یک ماه آینده است گفت: ۹۸ رشته رودخانه‌های استان گیلان دچار آلودگی میکروبی هستند.

۹۸ رشته رودخانه‌های گیلان آلودگی میکروبی دارد

به گزارش قدس آنلاین، قربانعلی محمدپور روز چهارشنبه در نشست خبری در رشت اظهار داشت: تالاب بین المللی ۲۰ هزار هکتاری بندرانزلی با مشکلات زیادی در بحث ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی مواجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: ۶ شهرستان، ۱۳ شهر و بیش از ۷۳۰ روستا که در امتداد تالاب بین المللی بندرانزلی قرار دارند با حوزه آبریز ۴ هزار کیلومتر مربع، سالانه حجم بسیار زیادی معادل ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب خانگی را به این تالاب سرازیر می‌کنند.

محمدپور با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۵۸۰ هزار تن رسوب وارد تالاب بین المللی بندرانزلی می‌شود خاطرنشان کرد: سالیان زیادی است که از تالاب استفاده کردیم اما به آن رسیدگی نشد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۹ اقدامات خوبی برای تالاب بین المللی بندرانزلی انجام شده است گفت: از سال ۹۴ مطالعات و جلسات تخصصی زیادی برای حل مشکلات این تالاب با حضور نمایندگان کشور ژاپن و مدیران اجرایی استان گیلان برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان عنوان کرد: زمانی با ۳۵ میلیارد تومان تنها ۲۵ هکتار از تالاب بین المللی بندرانزلی احیا شد اما امرور با ۶ میلیارد تومان حوزه ۲۵۰ هکتاری سطح جنوب تالاب احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه مربوط به جمع آوری پسماند و سنبل آبی که از کشور کانادا خریداری شده وارد بندرعباس شده است و به‌زودی از طریق منطقه آزاد انزلی وارد سیستم می‌شود گفت: امروز برای قطعه قطعه تالاب بین المللی بندرانزلی برنامه عملیاتی داریم اما با محدودیت اعتباری مواجه هستیم.

محمدپور با بیان اینکه بحث تالاب‌خواری توسط محیط‌بانان و یگان ویژه حفاظت محیط زیست رصد می‌شود افزود: فقط ۱۵ هکتار از تالاب بین المللی بندرانزلی که در کنوانسیون  رامسر مصوب شده تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد و بیشترین مشکل مربوط به مناطقی است که خارج از این محدوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: در شهرستان صومعه سرا ۴۸ فقره پرونده قضایی محیط زیستی تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شد که ۱۲ فقره آن منجر به صدور حکم از طریق مرجع قضایی شد و ۷۰ هکتار در حوزه صومعه سرا منجر به خلع ید شد.

وی با اشاره به اینکه مصر هستیم که با کمک دستگاه‌های ذیربط بخش زیادی از تالاب ببن المللی بندرانزلی را که کارکردهای مختلفی برای استان گیلان دارد باز پس بگیریم افزود: ۳۶ پرونده مربوط به تالاب انزلی از سنوات گذشته موجود است که امیدواریم با تلاش همه دستگاه‌ها و مراجع قضایی آن‌ها را هم خلع ید کنیم.

محمدپور گفت: شهرداری آستارا در یک اقدام بدون مطالعه با هدف ایجاد پیست دوچرخه سواری در حاشیه  تالاب استیل عباس آباد آستارا که یکی از مناطق مهم گردشگری استان گیلان است اقدام به عملیات خاک ریزی و ایجاد جاده کرد که فوراً دستور برخورد و توقیف ماشین آلات آن صادر شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه دهه پروژه سد شفارود با مشکل مواجه بود و مجوز محیط زیستی نداشت گفت: با پیگیری‌های استاندار گیلان این طرح در سطح دولت مطرح شد و منجر به تصویب ارتفاع ۱۷۹ متری این سد شد که ۹۳ هکتار اراضی جنگلی تخریبی و ۳۵ هکتار در خارج از مخزن دارد.

محمدپور با بیان اینکه در پروژه سد شفارود مصوب شد تا وزارت نیرو ظرف دو سال ساخت این سد موظف است کاشت جبرانی ۶۴۰ هکتار جنگل با نظارت منابع طبیعی استان گیلان انجام دهد افزود: سازمان منابع طبیعی گیلان موظف است ۱۰ سال از این جنگل ۶۴۰ هکتاری محافظت کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان اعلام کرد: به‌خاطر ورود فاضلاب‌های انسانی، ۹۸ رشته رودخانه‌های استان گیلان بلا استثناء دچار آلودگی میکروبی هستند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از راه‌کارهای حل معضل رودخانه‌های گیلان به اقدامات سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بر می‌گردد و بخشی دیگر مربوط به حوزه قضایی است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام در حوزه احیای رودخانه‌های رشت بهره برداری از تصفیه خانه رشت تا یک ماه آینده است.

محمدپور با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان‌های پورسینا و ولایت و رازی شهر رشت تا مهرماه به بهره برداری می رسد گفت: ۳۵پرونده در زمینه برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه تشکیل شده که امیدواریم با همکاری آب منطقه‌ای بتوانیم این تخلفات را به حداقل ممکن برسانیم.

مدیرکل محیط حفاظت زیست استان گیلان اظهار داشت: وجود ۸۰ شناگاه در سطح استان گیلان نشان دهنده پتانسیل خوب گردشگری و تفریحی گیلان است که ۲۰ شناگاه آن در طرح سالم سازی دریا قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ شناگاه در طرح سالم‌سازی دریا هیچگونه مشکل زیست محیطی و بهداشتی ندارد گفت: ۲ شناگاه آلودگی دارند که تا ماه آینده به سطح استاندارد شناگاه‌های سالم می‌رسند و در هفته آتی با حضور معاون دریایی سازمان محیط زیست، شناگاه‌های عاری از آلودگی با نماد «پرچم آبی» مشخص می‌شوند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.