خرم آباد- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان در برنامه زنده تلویزیونی سیمای لرستان گفت : اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانش‌آموزان در سایه توسعه متوازن هدایت تحصیلی است.

اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانش‌آموزان در سایه توسعه متوازن هدایت تحصیلی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی، محمد حسین اردشیر در برنامه زنده تلویزیونی صبحی دیگر اظهارداشت: آموزش و پرورش متناسب با اهداف سند تحول بنیادین تلاش می کند تا زمینه و بستر لازم را برای ورود دانش آموزان به بازارکارو تولید و اشتغال متناسب با استداد ، علاقه و توانمندی آنها و نیاز جامعه و بازار کار فراهم کند .

وی کیفی‌سازی آموزش‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش را با نگاه تربیت نیروی انسانی متخصص را مورد تاکید قرار داد و افزود: در سنوات گذشته توازن خوبی بین هدایت تحصیلی و توزیه رشته های مختلف تحصیلی وجود نداشته و با وجود تراکم بیش از حدی در یک رشته خاص ، بازهم به دلایل متعدد و اصرار خانواده ها شاهد گرایش بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی هستیم .

اردشیر در ادامه افزود: آموزش و پرورش باید با بهره‌گیری از همه‌ی ظرفیت‌ها تلاش کند تا دانش آموزان فرصت بروز و ظهور توانمندی و استعدادهای ذاتی و درونی خود را داشته باشند.

وی به تحصیل ۳۹هزارو ۶۹۲دانش آموز در شاخه های نظری متوسطه دوم و قریب به ۱۱هزار هنرجو در هنرستان های فنی حرفه ای کاردانش اشاره کرد و افزود: ۲۳هزار دانش آموز پایه نهم هم خود را برای ورود به پایه دهم آماده می کنند .

وی طرح هدایت تحصیلی را برای دانش آموزان پایه نهم اعلام کردو افزود: این دانش آموزان متناسب با استعداد ، علاقه و توانمندی خود پس از تحلیل عملکرد تحصیلی ، آزمون های رغبت سنج و توانایی و نظر والدین ، مربیان ، مشاوران و خود دانش آموز برای تحصیل در رشته های مختلف هدایت می شوند.

وی به نقشه جامع علمی کشور،‌ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی اشاره کرد و افزود: این اسناد مهم ترین اسناد بالادستی در خصوص الزام به تدوین برنامه جامع هدایت تحصیلی دانش¬ آموزان و برقراری توزیع متوازن میان رشته¬ها هستند.

اردشیر ادامه داد: هدایت تحصیلی در زندگی افراد به ویژه دانش آموزان برای یافتن مسیر صحیح، کشف و ظهور استعدادها و فعلیت بخشیدن به مهارت‌ها نقش بسیار مهمی دارد واجرای صحیح هدایت تحصیلی باعث تعالی نظام آموزشی و افزایش بازدهی سازمان‌ها و نهادها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... خواهد شد.

وی به اقبال کاذب خانواده ها به رشته تجربی هم اشاره کرد و افزود: از میان شاخه نظری، رشته علوم تجربی به روال یک دهه قبل همچنان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و بعد از آن سایر رشته ها در رتبه بعدی قرار می¬گیرند.

اردشیر در ادامه سخنان خود به ضرورت همراهی خانواده ها در اجرای مطلوب طرح هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: خانواده ها باید بپذیرند که جامعه به رشته ها و مشاغل مختلف نیاز دارد و استعدادو توانایی دانش آموزان هم در یک رشته خاص بیشتر است ، لذا در انتخاب رشته تحصیلی فرزندان خود باید واقع گرا باشند و از تحمیل رشته ای که خارج از استعداد و توانایی دانش آموزان است اجتناب کنند و تلاش کنند تا دانش آموزان متناسب با علائق خود و نیاز جامعه و بازار کار به رشته مورد علاقه خود روی آورده و در آن جهت حرکت کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.