یزد- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اشاره تاثیر شدید خشکسال‌های متوالی بر روستاهای استان، اظهار کرد: در حال حاضر آب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق ۴۲۲ منبع آبی تامین می‌شود که از این تعداد ۱۷۵ منبع آبی خشک یا در آستانه خشک شدن است .

۱۷۵منبع تامین آب روستاهای یزد خشک یا در آستانه خشک شدن است

به گزارش قدس آنلاین، محمد فاتحی در نشستی که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب و همچنین تامین اعتبار لازم جهت آبرسانی به روستاهای استان برگزار شد، تصریح کرد: بیش از ۱۸ سال از شروع خشکسالی در استان یزد می گذرد و این امر بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت‌الشعاع قرار داده است .

وی افزود: افت شدید منابع آبی، شوری آب و از بین رفتن و خالی از سکنه شدن برخی از روستاها از عوارض این خشکسالی‌های چندین ساله است .

فاتحی در ادامه اظهار کرد: در شرایط فعلی اغلب روستاهایی که در دامنه کوهستان‌ها و مناطق مرتفع واقع شده‌اند، دچار کمبود آب در بخش شرب و بهداشت هستند به طوری که در حال حاضر آب شرب بیش از ۳۰۰ روستای استان که اغلب آنها در شهرستان تفت واقع شده‌اند، از سوی تانکرهای سیار تامین می‌شود .

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق ۴۲۲ منبع آبی شامل ۴۵ رشته قنات، ۱۵دهنه چشمه و ۳۵۰ حلقه چاه و ۱۲ تاسیسات همجوار تامین می‌شود که از این تعداد ۷۷ منبع آبی خشک و ۹۸ منبع آبی در آستانه خشک شدن است .

وی در ادامه به راهکارهای این شرکت جهت مبارزه با بحران خشکسالی اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در قالب دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی در روستاها برنامه‌ریزی کرده که راهکار میان مدت آن ساخت ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی است .

فاتحی تصریح کرد: سعی شده منابع آبی این مجتمع‌ها از منابع نسبتا پایدار استان باشند تا کمی بارش بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد .

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.