۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 550117

مشهد- قرعه گران شدن اقلام مصرفی مردم، این بار به نام تخم مرغ افتاده تا هر چند تابستان است و انتظار می‌رفت، تخم مرغ ارزان‌تر شود و یا حداقل قیمت آن ثابت بماند، اما چند روزی است که نرخ این ماده پروتئینی بر مدار گرانی قرار گرفته و دسترسی مردم برای خرید آن سخت‌تر شده است.

قیمت تخم مرغ از دلار سبقت گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها- فاطمه معتمدی: یک شهروند با اشاره به گران شدن تخم مرغ به خبرنگار ما گفت: هر روز یکی از اقلام مصرفی مردم در بازار دستخوش تغییرات قیمتی می‌شود که این مسئله با اوضاع جیب مردم سازگاری ندارد و فشار مضاعفی را بر اقتصاد خانوارها تحمیل می‌کند.

این شهروند با انتقاد از افزایش نرخ بیش از ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو تخم مرغ گفت: با حقوق ثابت ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در کنار هزینه‌های اداره یک زندگی پنج نفره مانند اجاره خانه ۵۰۰ هزار تومانی دیگر پولی برای خرید گوشت قرمز با قیمت بیش از ۴۰ هزار تومان و مرغ ۸۰۰۰ تومانی باقی نمی‌ماند. بنابراین تخم مرغ نقش مهمی در سبد خانوارها برای تأمین پروتئین داردکه این قلم هم دستخوش تغییرات قیمتی شده است.

نوسانات قیمتی اقلام مصرفی

یک شهروند دیگر نیز افزود: پرداخت بیش از ۵۰۰۰ تومان برای خرید یک کیلو تخم مرغ باور نکردنی است و معلوم نیست، نقش دستگاه‌های متولی در این بین چیست و چرا مانع نوسانات قیمتی در بازار کالاهای اساسی و پر مصرف نمی‌شوند.

آنفلوآنزا و کمبود تخم مرغ

یک عمده فروش تخم مرغ در بازار مصلی نیز با تأیید افزایش قیمت تخم مرغ گفت: بیش از دو هفته است که قیمت تخم مرغ در بازار روند گرانی را طی می‌کند.

وی دلیل این افزایش قیمت را کمبود در بازار اعلام کرد و گفت: سال گذشته، قبل از عید به دلیل بیماری آنفلوآنزای مرغی شماری از مرغ‌ها روانه کشتارگاه شدند که این مسئله بر کاهش تولید مرغ تخمگذار و تخم مرغ تأثیر داشته است واکنون نمود آن در بازار مشاهده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تخم مرغ برای عمده فروشی کیلویی ۴۸۵۰ تومان و در سطح خرده فروشی ۵۵۰۰ تومان است.

وی در خصوص پیش بینی روند تغیرات قیمتی تخم مرغ اضافه کرد: تا زمانی که تولید، متناسب با تقاضا به بازار عرضه شود، تغییرات قیمتی تخم مرغ با تمایل نسبت به افزایش ادامه خواهد داشت.

صادرات در حین کمبود

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که تخم مرغ تولیدی خراسان رضوی به استان‌های دیگر مانند استان‌های شمالی صادر می‌شود و همین مسله سبب گران شدن قیمت آن در بازار استان شده است.

وی با بیان اینکه قبلاً تخم مرغ از استان به کشورهای مانند عراق و افغانستان نیز صادر می‌شد، تصریح کرد: اما به دلیل گران بودن قیمت تخم مرغ، کشورهای یاد شده، دیگر تمایلی برای خرید تخم مرغ از ایران ندارند. از این رو صادرات به خارج از کشور انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قیمت تخم مرغ در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، گفت: اگر مردم کار را مدیریت و از خرید اضافه تخم مرغ خودداری کنند، قیمت آن کاهش می‌یابد.

نوسانات لحظه‌ای قیمت

یک عمده فروش دیگر تخم مرغ با بیان اینکه بیش از ۱۰ روز است که قیمت تخم مرغ بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش داشته است، یادآور شد: از چهارشنبه دو هفته قبل تا چهارشنبه گذشته، نخر هر کیلو تخم مرغ ۱۰۰۰ تومان افزایش داشته است و دوباره شنبه ۲۰۰ تومان گران شد و امروز (یکشنبه) هم به طور حتم گران‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه نوسانات قیمتی تخم مرغ گاه ساعتی و لحظه‌ای است، گفت: قیمت تخم مرغ برای عمده فروشی در روز شنبه هفته جاری از ۴۵۵۰ شروع شد و تا ۴۷۵۰ ادامه داشت در حالی که قیمت پایه تخم مرغ درشت از سوی اتحادیه ۴۵۵۰ تعیین و اعلام شده بود و همین تخم مرغ برای مصرف کننده نهایی ۵۵۰۰ تومان تمام شد.

ضعف مدیریتی

وی درباره دلیل گران شدن تخم مرغ در حالی که با توجه به فصل تابستان مصرف این فرآورده کاهش می‌یابد و طبعاً باید ارزان‌تر باشد، گفت: آنچه سبب شده است، قیمت تخم مرغ در بازار با نوسانات افزایش روبه رو شود، ضعف مدیریت بازار از سوی دستگاه‌های متولی و ذی ربط است. به عبارت دیگر زمانی که به دلایلی مانند بیماری یکسری مرغ از چرخه حذف می‌شود، باید برنامه ریزی لازم برای رفع کمبود در نظر گرفته شود. وقتی شماری از مرغ‌ها از چرخه کنار گذاشته می‌شود تا مرغ بعدی به مرحله تولید تخم مرغ برسد، حداقل دوماه فاصله ایجاد می‌شود که باید کار مدیریت شود تا قیمت افزایش نیابد.

وی درباره پیش بینی تغیرات قیمتی تخم مرغ اضافه کرد: اکنون تغییرات قیمتی تخم مرغ لحظه‌ای است در حالی که نرخ کالایی مانند طلا روزانه تعیین می‌شود. بنابراین نمی‌شود قیمت را پیش بینی کرد.

وی اضافه کرد: در روز شنبه قیمت تخم مرغ در ساعت حدود یک ظهر به ۴۵۸۰ تومان و بعد به ۴۶۵۰ و ساعت ۴ بعد ازظهر ۴۷۰۰ و نهایتاً در ساعت ۶ بعد ازظهر به ۴۷۵۰ تومان رسید در حالی که نرخ پایه اعلامی اتحادیه ۴۵۵۰ تومان در سطح عمده فروشی بود.

وی درباره اینکه  آیا فروش بیش از قیمت اتحادیه تخلف نیست، گفت: خرید و فروش در بازار بر اساس تقاضا و عرضه است و مرغدار به تناسب وضعیت بازار تخم مرغ را می‌فروشد. به عبارتی اگر تقاضا بالا باشد، قیمت افزایش می‌یابد و اگر تقاضا کم باشد به دلیل اینکه این محصول فساد پذیر است، ارزان‌تر می‌فروشد.

حضور پررنگ دلالان

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بازار تخم مرغ وجود دلالان زیادی است که با سوء استفاده از وضعیت بازار به نوسانات قیمتی تخم مرغ دامن می‌زنند. به دلیل موضوعاتی مانند چک‌های برگشتی، مرغداران تخم مرغ را مستقیم به بنکداران می‌فروشند در حالی که این افراد (بنکداران) عمدتاً دلالانی هستند که اکثر آنان فاقد داشتن دفتر و مکان مشخصی هستند و صرفاً با یک تلفن، خرید و فروش می‌کنند و هیچ گونه عوارض و هزینه‌هایی مانند مالیات پرداخت نمی‌کنند، اما بیشترین عایدی را دارند و با سرمایه نقدینگی که دارند، کل بار را یکجا و در تناژبالا خریداری می‌کنند و عمده فروشان باید بار را از این افراد و نه تولید کننده اصلی خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.