عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با اشاره به تأکید حضرت رضا (علیه‌السلام) در باب مخاطب محوری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین تاکیدات ایشان، به مقوله مخاطب محوری در تبلیغات دینی برمی‌گردد.

تفریح و بازار رفتن‌ها هم باید در راستای زیارت برنامه ریزی شود

به گزارش قدس آنلاین، همایش «حرم، پایگاه فرهنگ و بصیرت» در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش با اشاره به تأکید حضرت رضا (علیه‌السلام) در باب مخاطب محوری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین تاکیدات ایشان، به مقوله مخاطب محوری در تبلیغات دینی برمی‌گردد. عالم دینی باید با توجه به نیاز زمانه و مخاطبانی که پای سخنان او نشسته‌اند، سخن بگوید.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: در گذشته به دلیل فراهم نبودن امکانات ارتباطاتی، مردم از پیشرفت دیگر ملت‌ها آگاهی پیدا نمی‌کردند و باخبر نمی‌شدند، اما اکنون همه درها برای فهمیدن گشوده شده است.

وی پیرامون شبهه‌های ایجاد شده در ذهن جوانان امروزی افزود: اکنون جوانان می‌بینند که دیگر ملل رو به بهبود هستند. پیشرفت‌های علمی و اقتصادی ملت‌های غیر خودشان را می‌بینند و در ذهن شان هزاران شبهه و شک ایجاد می‌شود. این حق جوان و مخاطب است که علت عقب ماندگی جامعه خویش را بداند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اینکه شک و شبهه در ذهن جوانان ایجاد شود را باید نکته مثبتی دانست. این شبهات در صورت پاسخ پذیری صحیح می‌تواند جامعه را متحول کند.

وی با اشاره به سیره حضرت رضا(علیه‌السلام) در خصوص شک‌ها و شبهات نیز گفت: ایشان بارها در سیره و معارف خود، پاسخ به نیازهای فکری ملل را توصیه می‌کردند. امام رضا (علیه‌السلام) برطرف کردن شبهات فکری افراد را خدمتی می‌دانستند که از سوی صالحان و عالمان دینی صورت می‌پذیرد.

سخنوری حضرت رضا(علیه‌السلام)

ازغدی در این باره اظهار داشت: این امام همام با حاکمی مانند مأمون رو به رو بود که پیچیدگی‌های رفتاری فراوانی داشت. برخورد و رویارویی با مامون که عالم‌ترین حاکم بنی عباس به شمار می‌رفت، نیاز به درایت و سخنوری داشت که تنها در وجود حضرت رضا(علیه‌السلام) متبلور بود.

رحیم پور عنوان کرد: مأمون بسیار هوشیار بود. تظاهرات و اعتراض‌های مردم را می‌دید. به همین سبب، امام هشتم(علیه‌السلام) را از مدینه به خراسان آورد تا بتواند مشروعیت حکومتی خویش را از ایشان بگیرد. امام رضا (علیه‌السلام) اما فریب او را نخورد و از امکانات حکومت بنی عباس به نفع مسلمانان و دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) بهره برد. این اقدام حضرت رضا(علیه‌السلام) سبب شد، حکومت بنی عباس دچار انشعاب و چند دستگی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) تا پیش از امام رضا(علیه‌السلام) در تبعید، شکنجه، جنگ و اعدام به سر می‌برد و فعالیت‌های تبلیغی خود را به شکل زیر زمینی انجام می‌داد. با حضور امام رضا(علیه‌السلام) در خراسان، زمینه مساعدی برای فعالیت مکتب اهل بیت(علیهم السلام) فراهم شد؛ به گونه‌ای که این دوران را می‌توان عصری طلایی قلمداد کرد. هر چند مدت آن کوتاه بود، اما روشنگری‌ها در همین مدت زمان اندک به اوج خود رسید.

رحیم پور یکی دیگر از اقدام‌های هوشمندانه امام هشتم(علیه‌السلام) را تغییر گفتمان حکومت بنی عباس دانست و افزود: امام رضا(علیه‌السلام) با هوشمندی توانست گفتمان، ادبیات، رویه و شعائر حکومت بنی عباس را تغییر دهد و به نفع اهل بیت(علیهم السلام) وضعیت را دگرگون کند. این هوشمندی ایشان منحصر به فرد است.

رحیم پور ازغدی پیرامون حقوق دو طرفه امام و امت نیز افزود: امام رضا(علیه‌السلام) برای برپایی حکومت دینی از حقوق دو طرفه امام و امت سخن گفت. ایشان فرمودند، امام حقی بر گردن مردم و امت نیز حقی بر گردن امام دارند. در چنین شرایطی اگر مردم بدرستی از امام خود پیروی کنند، امام نیز می‌تواند پاسخگوی مطالبات و نیاز مردم باشد.

وی با مقایسه حکومت داری در اعصار گذشته و زمان حاضر عنوان کرد: حکومت باید به دست صالحان سپرده شود. امام خمینی(ره) به ما گوشزد می‌کردند که از آمریکا و تحریم هایش نترسید؛ بلکه از تنبلی، سستی و بی برنامگی خودتان بترسید. همین جمله برای درک الزامات حکومت داری در عصر کنونی کافی به نظر می‌رسد.

توجه به نیازهای زائران

‌عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مشهد ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید در راستای جذب زائر بویژه زائران غیر ایرانی بهره مند شد. عده‌ای می‌گویند که زائر علاوه بر زیارت، به تفریح هم نیاز دارد. ما منکر چنین نیازی نیستیم، اما همین تفریح و بازار رفتن‌ها هم باید اسلامی باشد و در راستای زیارت برنامه ریزی شود.

وی در پایان با اشاره به نحوه عملکرد آستان قدس رضوی بیان کرد: عملکرد آستان قدس رضوی در دوره تولیت جدید امیدبخش است. این انتظار می‌رود که آیت الله رئیسی بتواند تحولی عظیم در مقوله زیارت به وجود آورد، بویژه رسیدگی به محرومان در دستور کار ایشان نیز قرار گرفته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.