۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 552140

عصر روز یکشنبه مهران مدیری در اولین اکران مردمی فیلمش در مشهد به سینما هویزه رفت تا در میان خیل علاقه‌مندانش، نخستین فیلم سینمایی‌ خود را با مردم ببیند؛ فیلمی که در طول چند روزی که از اکرانش می‌گذرد، شاید فقط به خاطر داشتن نام این طنزپرداز موفق تلویزیون، توانست رکورد فروش فیلم‌ها در نخستین هفته اکران را بشکند.

قدس آنلاین- عصر روز یکشنبه خیابان دانشگاه مشهد به خاطر حضور مهران مدیری در سینما هویزه بار ترافیکی وحشتناکی را متحمل شد. حضور پرشور مردمی که احتمالاً اغلب آن‌ها نه برای دیدن «ساعت پنج عصر» بلکه برای دیدن کارگردان موفق تلویزیون و گرفتن عکس یادگاری با او عبور و مرور مردم و خودروها را سد کرده بودند.

بالاخره مدیری در میان حلقه محافظانش وارد سینما شد. کسی که این صحنه را می‌دید و نمی‌دانست چه خبر است، احتمالاً با خود فکر می‌کرد که پادشاه یکی از جزایر غرب آفریقا به سفر آمده است، نه کارگردانی که در برنامه‌های تلویزیونی همه و بویژه مسئولان را به مردمداری توصیه می‌کند.

بیشتر منتقدان معتقدند که «ساعت پنج عصر» فیلم ضعیفی است و مطمئناً اگر اسم مهران مدیری نبود، هیچ اقبالی برای فروش نداشت. ولی مدیری با نمایشی که برای اکران به راه انداخت، توانست خوب بفروشد. البته بخشی از این فروش را هم مدیون همین بازی‌ها و برو بیاهایی است که برای دیدن و همراهی‌کردن تماشای فیلمش با مردم به راه انداخته است. اما در این میان یک سؤال مطرح است که چرا کسی که مرتباً دم از همراهی با مردم می‌زند و خود را یک هنرمند مردمی می‌داند، این همه راه را از تهران به مشهد رفت ولی با هیچ خبرنگار و عکاسی کوچک‌ترین ملاقات و نشستی نداشت و حتی ورود خبرنگاران به سالن سینما را هم منوط به داشتن درخواست کتبی کرده بود!؟

آیا معنای اکران مردمی این است که فقط کسانی که توصیه و سفارش داشتند، برای گرفتن عکس یادگاری وارد محل نگهداری او شوند و بقیه برای دیدن این هنرمند صف ‌ببندند!؟ تازه، بعد از کلی معطلی، آقای مدیری متکبرانه از پشت پنجره اتاقی که در آنجا محافظت می‌شد، با تکان‌دادن دست برای آن همه مشتاقی که هزینه کرده بودند او را ببینند، دستی تکان داد و لبخندی زد. آقای مدیری شما با پول مالیات همین مردم به صدا و سیما رشد کردید و بخواهید یا نخواهید مدیون همه آن‌ها هستید. پس بدانید که این نوع رفتار با مردم در شأن هنرمند باسابقه‌ای همچون شما نیست.

شاید مدیری فکر کرده که می‌تواند با این هیاهوها حواس منتقدان را از ضعف‌های فیلمش پرت کند ولی هر کسی که سینما را با دید حرفه‌ای تماشا می‌کند، بعد از دیدن نخستین پلان‌های «ساعت پنج عصر» این سؤالات در ذهنش ایجاد می‌شود که چرا کارگردانان موفق تلویزیون در سینما موفق نیستند؟ و چرا هنرمند باسابقه‌ای مانند مدیری زیر بار ساخت فیلمی با چنین فیلمنامه مغشوش و سستی رفته است؟

حقیقت اینجاست که نمی‌شود منکر جریان‌ساز بودن مدیری در حوزه طنز تلویزیونی شد ولی به نظر می‌رسد او در سینما یک مبتدی است و هنوز برای تبدیل‌شدن به یک کارگردان شش‌دانگ سینمایی راه زیادی در پیش دارد. «ساعت پنج عصر» نشان داد کسی که در یک مدیوم هنری موفق بوده است، لزوماً نمی‌تواند موفقیت خود را در مدیوم دیگری تکرار کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.