یزد– پروژه پالایشگاه جی. تی .ال ابرکوه یکی از پروژه های عظیم استان یزد و ازمصوبات سفرمقام معظم رهبری به شهرستان ابرکوه می باشد که در حال حاضر قریب به ۵ سال است که متوقف و فقط عملیات خاک برداری آن انجام شده است .

 پروژه اشتغال زایی ابرکوه در ایستگاه بلاتکلیفی

گروه استان ها- قدس آنلاین - سمیه شرف دینی: پروژه پالایشگاه جی. تی.ال ابرکوه  یکی از پروژه های عظیم استان یزد و ازمصوبات سفرمقام معظم رهبری به شهرستان ابرکوه بود و بسیاری ازجوانان جویای کار چشم امید به راه اندازی آن داشتند ولی متاسفانه بعدازگذشت چند سال هنوز وضعیت این پروژه عظیم مشخص نشده وتعدادی از سهام داران این مجموعه از این وضعیت شاکی می باشند.

یکی ازسهامداران این طرح بزرگ در گفتگو با ما گفت: از سال ۹۱در این طرح سرمایه گذاری کرده  وبه ما اعلان شده که بعد از ۳سال این طرح اجرایی خواهد شد و به ما سود تعلق می گیرد ولی الان ۵سال گذشته وخبری از اجرایی شدن وعده ها نیست.

سهامدار دیگری اظهارداشت: این شرکت در این ۵سال فقط مرتب دفتر خود را جابجا می کند و در ابتدا با وعده ها ی رنگین قول هایی به ما دادند و اکنون ۵سال از آن وعده ها می گذرد وهیچ اقدامی بعمل نیامده است در ابتدا پروژه و افتتاح طرح یک کارت بانکی۱۰هزار تومانی به ما دادند و بیان کردند که این کارت مزایایی بسیاری برای سهامداران خواهد داشت.

وی افزود: با گذشت ۵سال از این کارت خیری ندیدیم وهرموقع برای استرداد پولمان مراجعه می کنیم  اعلام می کنند باید ۵الی ۶ماه درنوبت باشید و حتی گستاخانه تر بیان می کنند  بروید خدا را شکر کنید که گفته ایم ۵الی۶ ماه دیگر، کار تعاونی دیگر همین است!

سهامدار به ظاهر اصلی حاضر به واگذاری نیست 

یکی ازسرمایه گذاران پالایشگاه جی.تی.ال ابرکوه که ۱۵درصد سهام این طرح را دارا می باشد شرکت تعاونی فراگیر سرو قامت ابرکوه است که آنها نیزاز این وضع شاکی هستند.

مدیر عامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این شرکت ۱۵درصد سهام این پروژه را داراست و ۱درصد سهام این پروژه نیز متعلق به یک شخص حقیقی بوده و ۸۴ درصد از سهام این پروژه در اختیار شخصی به نام آقای مجیدخاکساری میبدی بوده که این سهام بدون پرداخت هیچ مبلغی به نام او و اعضای خانواده اش و چندین شرکت خانوادگی اش انتقال یافت و اکنون با گذشت ۵ سال از این امر، ایشان بدون انجام هیچ کاری حاضر به واگذاری پروژه نمی باشد.

احمد بهرامی افزود: در سال ۱۳۹۱ حدود ۲ میلیارد تومان از مردم ابرکوه و یزد به نحو فروش سهام توسط آقای خاکساری گرفته شده که ایشان ادعا داشتند که با مقامات سرمایه گذار و دارنده دانش فنی از ترکیه وارد مذاکره شدند و در جلسه ای که در محل اداره تعاون استان برگزار گردیده و مسئولین استان و شهرستان ابرکوه نیز حضور داشتند و بعد از آن جلسه در جلسات متعدد در فرمانداری شهرستان ابرکوه، اداره تعاون استان یزد، اتاق تعاون استان و استانداری یزد و...  علی الرغم قول های بیشماری که مالک ۸۴ درصد سهام این پروژه جهت راه اندازی این طرح ملی در ۵ سال اخیر دادند هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

با وجود میدان گازی مشترک با کشورهای عربی و اینکه تاکنون آن کشورها در حال استفاده از این منابع گازی مشترک هستند ولی ما بهره ای نمی بریم در حالی که می توانستیم با تبدیل گاز به مایع (بنزین، گازوئیل و...) دستاورد بزرگی برای استان و کشور داشته باشیم و متاسفانه مدیر عامل این پروژه به هیچ عنوان حاضر به واگذاری این پروژه نمی باشد.

وی تصریح کرد: بارها به مسئولین استانی و شهرستانی متذکر شدیم که چرا سهام این شرکت باید در دست خانواده ای باشد که توانایی لازم برای راه اندازی آن را ندارند و تا کنون چندین سرمایه گذار داخلی و خارجی برای راه اندازی جی تی ال معرفی شده اند، ولی به دلیل عدم همکاری مدیر عامل شرکت پالایشگاه، حاضر به انعقاد قرار نشدند.

مدیرعامل شرکت تعاونی فراگیر سرو قامت ابرکوه افزود: با وجود میدان گازی مشترک با کشورهای عربی و اینکه تاکنون آن کشورها در حال استفاده از این منابع گازی مشترک هستند ولی ما بهره ای نمی بریم در حالی که می توانستیم با تبدیل گاز به مایع (بنزین، گازوئیل و...) دستاورد بزرگی برای استان و کشور داشته باشیم و متاسفانه مدیر عامل این پروژه به هیچ عنوان حاضر به واگذاری این پروژه نمی باشد.

شایعات درباره پروژه

بهرامی خاطر نشان ساخت: شایعاتی که حول این پروژه توسط بعضی از مسئولین مطرح شده که این پروژه نیازمند آب زیادی است و چون استان از کمبود آب رنج می برد این طرح مناسب استان نیست در حالی که  این باور اشتباه بوده زیرا این پروژه نه تنها نیاز به آب ندارد بلکه از فعل و انفعالات آن آب صنعتی ( آب مقطر ) نیز تولید می شود که بسیار ارزشمند بوده و ارزش آن بیش از این است که در مصارف کشاورزی استفاده گردد و در صنعت کاربرد دارد.

این مسئول گفت: این شرکت جهت احقاق حقوق بیش از ۷ هزار سهامدار خود و اجرای این پروژه ملی امیدوار است با نتیجه بخش بودن پیگیری ها و همچنین همت خاص مسئولین استان و شهرستان از جمله معاون وزیر تعاون، کلانتری و نماینده مردم ابرکوه در مجلس به سرانجام مطلوبی برسد و با توجه خاص معاون وزیر تعاون در این چند ماه اخیر امید است که با پیگیری و ورود ایشان و همچنین مسئولین قضایی شهرستان، استان و شورای تأمین شهرستان و استان این پروژه عظیم که خواسته اصلی سهامداران این شرکت است به مرحله اجرایی برسد و زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هزاران نفر از افراد فراهم گردد و مصداق واقعی و عینی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) گردد.

بهرامی خاطر نشان ساخت: تا زمانی که سکان این پروژه در دست افراد ناتوان و بی تعهد باشد، چیزی به نام جی تی ال راه اندازی نخواهد شد.

پروژه جی تی ال ابرکوه  به دانش فنی نیاز دارد

رئیس اداره تعاون شهرستان ابرکوه نیز در گفتگو با ما اظهارداشت: با توجه به اینکه پروژه جی تی ال یکی از پروژه های عظیم و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به ابرکوه بوده تمام مجوزهای لازم این طرح از جمله واگذاری زمین مجوزهای آب وبرق وگاز ودیگر تجهیزات این طرح با همکاری تمام دستگاههای استانی ارائه شده است.

ناصر زارع افزود: پروژه جی تی ال ابرکوه یک طرح ملی بوده واین طرح به بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان  بودجه و جدای از آن به  دانش فنی نیازمند است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این پروژه در دولت قبل مصوب ویکی از الزامات این طرح که توسط وزارت نفت نیز  تایید شده واگذاری آن به بخش خصوصی بود.

زارع خاطر نشان ساخت: چیزی که در این طرح مشخص بود شتابزدگی اولیه آن بود که بدون برنامه چنین طرحی در استان تصویب شد و در حال حاضر زیر ساخت ها ی این طرح فراهم و تاکنون قدم های خوبی در این باره برداشته شده  و امید داریم با همکاری بخش دولتی وخصوصی این طرح هرچه سریعتر به سرانجام نهایی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.