۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 554107

جامعه:وقتی واژه فرار مغزها مطرح می‌شود به طور ناخودآگاه خروج نیروهای تحصیلکرده از کشور در ذهن متصور می‌شود.

کوچ اجباری معلمان از آموزش و پرورش

به گزارش قدس آنلاین،  اگر کمی با تأمل به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم که این اتفاق متأسفانه در آموزش و پرورش هم در حال وقوع است و افراد تحصیلکرده با مدارک بالا بخصوص مدرک دکتری حاضر به ادامه همکاری با آموزش و پرورش نیستند و یا اگر هم به هر دلیلی نتوانسته‌اند از گردونه آموزش و پرورش خارج شوند، بدون میل و رضایت باطنی به خاطر عدم برآوردن نیازهای مادی و ارتقای شغلی و عدم رعایت شان و منزلت شان با اکراه در این سیستم کار می‌کنند. بااستناد به کتاب آمار منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر ۲۵۶۲نفر در آموزش و پرورش مدرک دکتری دارند که ۱۱۰نفر از آن‌ها پزشک هستند که خدا می‌داند چند نفر از آن‌ها در فکر خروج از آموزش و پرورش هستند.

یکی از فرهنگیان نخبه می‌گوید: با وجود اینکه دکتر داروساز هستم، ولی به عنوان معلم برای بهداشت مدارس به چند مدرسه سرکشی می‌کنم.

اختلاف حقوق و درآمد من در آموزش و پرورش و جای دیگری که به صورت شخصی آن را اداره می‌کنم، اصلاً قابل قیاس نیست؛ یعنی درآمد یک روز من در محل کار خصوصی‌ام بیشتر از حقوق ماهیانه آموزش و پرورش است. دانایی معتقد است، چنین نیروهایی در آموزش و پرورش باید به صورت استانی تقسیم بندی و سازماندهی شوند تا تمامی مناطق آموزش و پرورش به طور یکسان از تجربه این افراد استفاده کنند. این فرهنگی باتجربه تأکید می‌کند: تراکم افراد متخصص در بعضی نواحی بیشتر و در بعضی به صفر می‌رسد که به دور از عدالت آموزشی است و افراد متخصص نباید فقط در مراکز استان‌ها فعالیت کنند، بلکه به مناطق محروم هم خدمات دهی شود، البته حقوق و مزایای ویژه‌ای هم باید برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا این طرح اجرایی شود.

*درآمد یک روز بیشتر از حقوق یک ماه کار در آموزش و پرورش

هاشمی نسب، فرهنگی فرهیخته در حوزه بهداشت و درمان قدس می‌گوید: در خیلی از مواقع برخورد مسئولان آموزش و پرورش با ما مناسب و در خور شأن ما نیست. وقتی یک کارشناس بهداشت به من امرو نهی کند و حرف و هدف من را متوجه نمی‌شود، این موجب رنجش خاطرم می‌شود. وی می‌افزاید: به عنوان مثال دو سال مرخصی بدون حقوق گرفتم و به شغل دوم خودم که بسیار پرسود هم هست پرداختم تا سرانجام آن مسئول به منطقه دیگری منتقل شد و من دوباره همکاری خودم را با آموزش و پرورش ادامه دادم.

رضایی می‌گوید: اختلاف حقوق و درآمد من در آموزش و پرورش و جای دیگری که به صورت شخصی آن را اداره می‌کنم، اصلاً قابل قیاس نیست؛ یعنی درآمد یک روز من در محل کار خصوصی‌ام بیشتر از حقوق ماهیانه آموزش و پرورش است.

دکتر دستگرد، پزشک معتمد آموزش و پرورش و نیروی آموزش و پرورش است.

به اعتقاد وی آموزش و پرورش باید سطح حقوق نیروهای متخصص و بامدرک دکتری را به قدری افزایش دهد که عامل بازدارنده برای خروج این نیروها از آموزش و پرورش شود.

یک مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش که خودش هم مدرک دکتری دارد و سال‌هاست به عنوان مدیر کل در این وزارتخانه مشغول به کار است به خبرنگار ما می‌گوید: اختلاف فاحش میزان درآمد در آموزش و پرورش و آموزش عالی علت اصلی خروج فرهنگیان نخبه از آموزش و پرورش است.

وی می‌افزاید:یک نفر بامدرک دکتری در بدو ورود با ۱۰ ساعت تدریس در دانشگاه حقوقش ۵/۲ برابر من است و کار آسان‌تر و جایگاه شغلی بهتری هم دارد، ولی کار در آموزش و پرورش با ساعت کار بیشتر و درآمد کمتر و سختی کار با دانش آموزان رو به روست که کسی به آن توجه نمی‌کند، در نتیجه دنیایی از تجربه از سیستم آموزش و پرورش خارج می‌شود و در اختیار آموزش عالی یا مؤسسات دیگر قرار می‌گیرد.

*مسخره‌ام کردند، از آموزش و پرورش رفتم

قربانی وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: در طول سال‌های خدمت ادامه تحصیل دادم و در رشته حقوق دانش آموخته شدم. وقتی مدرکم را به کارگزینی محل خدمتم ارائه دادم، کلی من را سرزنش و مسخره کردند که این چه رشته‌ای است که درس خواندی و کلی من را اذیت کردند، در نتیجه بعد از ۱۳سال معلمی خودم را بازخرید کردم و الان چندین برابر حقوق آموزش و پرورش در آمد دارم و از جایگاه خوبی هم در جامعه برخوردارم.

نصرالله نوروزی، فرهنگی و استاد دانشگاه می‌گوید: اگر نگاهی سطحی به کارمندان دیگر بیندازید خواهید دید که در بازه خدمتشان طبق سلسله مراتب و در گذر زمان بحث ارتقا به درستی اتفاق می‌افتد، ولی آموزش و پرورش تمایلی به ادامه تحصیل معلمان از خود نشان نمی‌دهد.

دکتر نوروزی تأکید می‌کند:چرا باید آموزش و پرورش برای استخدام معلمی هزینه کند، او را آموزش بدهد و سپس نتواند حداقل خواسته این فرد را برآورده کند و این فرد سر از دیگر ارگان‌ها و آموزش عالی در بیاورد؟

نوروزی تصریح می‌کند: به رغم اینکه از بالاترین رتبه‌های کنکور هم جذب دانشگاه فرهنگیان شوند و دوره‌های لازم را نیز بگذرانند، ولی آیا جذابت شغلی هم برای افراد ایجاد کرده‌ایم؟

*همترازی در آموزش و پرورش اجرا شود

سخنگوی کمیسیون آموزش می‌گوید: خروج نیرو از آموزش و پرورش عین خیانت است چون این افراد نان آموزش و پرورش را خورده‌اند و باید به آموزش و پرورش خدمت کنند.

میرحمایت میرزاده می‌افزاید: البته همطرازی و حقوق وجایگاه این افراد باید در آموزش و پرورش رعایت شود و ما هم در کمیسیون آموزش از آن حمایت می‌کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.