ایج بررسی‌های جدید که در نشریه The Journal of Clinical Sleep Medicine منتشر شده ثابت می‌کند، تماشای چندین ساعته «سریال» می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر گذاشته بتدریج زمینه ساز بی خوابی شود.

تماشای زیاد «سریال» به کیفیت خواب لطمه می‌زند!

قدس آنلاین- گرچه بارها مطالعات گوناگونی در مورد تاثیرات تلویزیون بر کیفیت خواب انجام شد، اما این بار پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا نسبت به زمان تماشای سریال‌ها و پیامدهای آن به نتایج جالبی دست یافتند.

در این بررسی از ۴۲۰ جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله خواسته شد به پرسش‌هایی در مورد مدت زمان تماشای سریال و همچنین شرایط خواب پاسخ دهند.

گرچه ۸۰ درصد این گروه جزو «تماشاگران حرفه‌ای» تلویزیون محسوب می‌شدند، اما بقیه وضعیتی حادتر داشتند و چندین قسمت از یک مجموعه فیلم یا سریال را حداقل چندین بار از تلویزیون یا رایانه تماشا می‌کردند! به عقیده پژوهشگران تقریباً همه این تماشاگران افراطی از بی خوابی رنج می‌برند و در مقایسه با کسانی که ساعات بسیار کمی را صرف سریال‌ها می‌کنند، مستعد ابتلا به اختلالات خواب هستند.

به گفته مدیر اصلی گروه، این عادت جوانان باعث افزایش سطح بیداری جوانان شده که در طولانی مدت بر کیفیت خواب اثر می‌گذارد و زمینه ساز بی خوابی می‌شود. سریال‌های پربیننده معمولاً ساختار روایی جذاب و جالبی دارند که بیننده را به طور کامل در داستان غرق می‌کنند. از همین رو به هر قیمتی حاضر به ادامه آن می‌شود. این هیجان اگر شب هنگام و با فاصله کمی از زمان خواب ایجاد شود، فرایند آماده سازی مغز برای به خواب رفتن را کندتر می‌کند و در نتیجه مانع از خواب مطلوب می‌شود.

ترجمه/ مریم سادات کاظمی

منبع:www.PourQuoi Docteur.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.