یزد - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان یزد گفت: طرح واکسیناسیون سراسری تب برفکی در استان یزد با موفقیت به پایان رسید و بیش از۱۲۵هزار دام دراین طرح واکسینه شدند.

۱۲۵هزار دام در واکسیناسیون تب برفکی در استان یزد واکسینه شدند

به گزار ش قدس آنلاین، دکتر محمد عبدالحسین زاده با بیان این خبر اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح مبارزه با بیماری ویروسی تب برفکی و جلوگیری از خسارات شدید اقتصادی حاصل از آن می باشد و سالانه طی ۳ فاز در جمعیت گاو و گوساله و ۱ فاز در جمعیت گوسفند وبز صورت می پذیرد.

وی افزود: در اجرای این طرح تعداد بیش از ۱۰۸هزار راس دام سبک وبیش از ۱۷هزار راس دام سنگین توسط بخش های دولتی و خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

عبدالحسین زاده تصریح کرد: تب برفکی با تب شدید ۲ تا ۳ روزه و ایجاد تاول بر روی دهان و سم همراه است و در نهایت منجر به کاهش شدید تولیدات و گاها تلفات و زیان اقتصادی دامداران می شود. ویروس تب برفکی از جمله ویروس های مقاوم شناخته شده است که می تواند تا بیش از ۴۰ روز در بیرون از بدن دام زند بماند و منجر به گسترش بیماری شود.

این  مسئول خاطرنشان ساخت: واکسیناسیون به تنهایی ضمانتی برای مقابله با بیماری تب برفکی نیست بلکه مکمل آن رعایت نکات فنی، بهداشتی و قرنطینه ای در دامداری ها می باشد بنابراین انتظار می رود دامداران با حفظ تعامل هر چه بیشتر و رعایت توصیه های کارشناسان دامپزشکی همچنین از طریق همکاری با اکیپ های واکسیناسیون از بروز و همه گیری این بیماری خطرناک و آثار سوء ناشی از آن بر اقتصاد جامعه و سرمایه های دامی جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.