عدم درج قیمت بر روی کالا به ضرر مصرف کننده نهایی است چرا که ممکن است در ارتباط بین کارخانه و توزیع کننده و خرده فروش به جای اینکه کارخانه تلاش کند مشتریابی را در سطح مشتری ومصرف کننده نهایی انجام دهد از سطح مغازه و خرده فروشی جلب کند یعنی کارخانه دار با ارائه سود وتخفیف بیشتربه خرده فروش او را جذب کند و به اواین امکان را بدهد که کالایی که قیمت بر روی آن درج نشده را با قیمت مورد نظر خود یعنی سود بیشتر برای خرده فروش به فروش برساند!

عدم درج قیمت روی کالاها مردم را متضرر کرده و به نفع خرده فروشان است/ عدم درج قیمت روی کالاها، کارخانه دار از مشتری مداری به سمت فروشنده مداری سوق می دهد/ درج قیمت بر روی کالا توسط واحدهای تولیدی مغایرتی با شرایط رقابتی اقتصاد ندارد

یک مقام سابق در وزارت بازرگانی با اشاره به موضوع اجرای عدم درج قیمت بر روی کالاها به قدس آنلاین گفت: شاید یکی از مهمترین دلایل درج قیمت بر روی کالاها مقایسه آن از سوی مشتری با سایر کالاها و سهولت بیشتر در انجام خرید است، به این معنا که مصرف کننده ومشتری می تواند دو کالای مشابه را در موارد متعددی از جمله کیفیت، بسته بندی؛ وزن، حجم و در نهایت قیمت مقایسه و سپس اقدام به خریداری کند. وی در ادامه افزود: علاوه برتمامی موارد یاد شده  قیمت کالا، یکی از فاکتورهایی است که مشتری می تواند  برای خرید بین دو جنس مشابه اقدام به انتخاب یکی از این دو کالا کند بنابراین عدم درج قیمت بر روی کالا یکی از  نواقصی است که می تواند در انتخاب وخرید مشتری اختلال  ایجاد کند.

این کارشناس دراین باره خاطرنشان کرد: قاعدتا منظور از اعلام قیمت روی کالا قیمت گذاری توسط دولت نیست، درج قیمت برای انتخاب مردم و مشتری وامکان مقایسه است، نه اینکه اگر قیمت گذاری وجود نداشته باشد دولت در قیمت گذاری دخالت کند!! لذا  درج قیمت توسط واحد تولیدی مغایرتی با فضای تولیدی و شرایط رقابتی ندارد. از سوی دیگر اگر قرار باشد کارخانه قیمت را درج نکند و قیمت ها توسط اصناف درج شوند مشکلات مصرف کنندگان تشدید شده و ارتباط بین واحد تولیدی و مصرف کننده در شرایط ناسالم قرارمی گیرد.

وی در خصوص نحوه صحیح رقابتی شدن کالا بیان داشت: از نظر بنده اشکالی ندارد تولید کننده با هر قیمتی که برایش تمام شده است قیمت خود را اعلام و آن قیمت را روی کالایش درج کند همانطور که هم اکنون تولید کنندگان قیمت تمام شده خود را بدون دخالت دولت بر روی کالایشان درج می کنند  و تنها متوسطی از کرایه حمل در کشور را برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته واعلام می کنند.

این مسئول سابق سازمان حمایت که نخواست نامش فاش شود با تاکید براینکه عدم درج قیمت بر روی کالا به ضرر مصرف کننده است خاطر نشان کرد: نکته مهم آن است که عدم  درج قیمت بر روی کالا به ضرر مصرف کننده نهایی است چرا که ممکن است در ارتباط بین کارخانه و توزیع کننده و خرده فروش به جای اینکه کارخانه تلاش کند مشتریابی را در سطح مشتری ومصرف کننده نهایی انجام دهد از سطح مغازه و خرده فروشی  جلب کند یعنی کارخانه دار  با ارائه سود وتخفیف بیشتربه خرده فروش او را جذب کند و به اواین امکان را بدهد که  کالایی که قیمت بر روی آن درج نشده را با قیمت مورد نظر خود یعنی سود بیشتر برای خرده فروش به فروش برساند! وی در خاتمه به قدس آنلاین گفت: در چنین وضعیتی مردم متضرر خواهند شد و خرده فروشان سود بیشتری کسب خواهند کرد. این موضوع اشکال بزرگی در فرآیند قیمت گذاری ایجاد می کند. تعداد بیشتر واحدهای خرده فروشی نسبت به تولید کننده ها می تواند هرج و مرجی در فضای بازار و رسیدن کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده ایجاد کند از این رو مسیر انتخاب شده برای عدم درج قیمت برروی کالا تصمیم درست ومطلوبی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.