فریمان_ از ابتدای سال جاری ۴۶ لاشه دام بیمار به وزن ۲ تن در بازرسی از دامهای کشتار شده در کشتارگاه دام فریمان ضبط و معدوم شده همچنین واکسیناسیون بیش از ۴۵ هزار راس سر دام در مناطق زلزله زده فریمان صورت گرفته است.

 ۴۶ لاشه دام بیمار به وزن ۲ تن در فریمان معدوم شد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فریمان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: از ابتدای سال جاری ۴۶ لاشه دام بیمار به وزن ۲ تن در بازرسی از دامهای کشتار شده در کشتارگاه دام فریمان ضبط و معدوم شده است.

محمد احمدی افزود: نظارت بهداشتی بر کشتار دام یکی از فعالیتهای دامپزشکی است که در این راستا سه نفر دکتر دامپزشک در کشتارگاه صنعتی دام فریمان فعالیت داشته و بر تمامی روند کشتار دام و استحصال گوشت نظارت کامل دارند که در بازرسی بهداشتی از تعداد ۷۰ هزار راس دام کشتار شده در این کشتارگاه، تعداد ۴۶ لاشه پس از ضبط، معدوم سازی شده است.

وی در خصوص چگونگی نظارت بیان داشت: بازرسی بهداشتی در خط کشتار شامل دو مرحله قبل و بعد از کشتار می باشد که دامهای مشکوک یا لاشه های ناسالم جداسازی شده و پس از بازرسی نهایی مواردی که مورد تایید بهداشتی نبوده ضبط و معدوم سازی می شوند تا گوشت استحصالی سالم و بهداشتی باشد و مصرف کنندگان با اطمینان آن را تهیه و مصرف نمایند.

 

احمدی در ادامه افزود: پس از بارزرسی اولیه کلیه لاشه های مورد تایید به پیش سرد منتقل شده تا پس از طی مرحله جمود نعشی و سالم سازی نهایی به بازار مصرف عرضه شوند. در این مرحله عوامل ایجاد کننده برخی بیماریهای مشترک از جمله تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو و بیماری تب مالت در صورت وجود در لاشه ها ازبین رفته و به اصطلاح سالم سازی می شوند تا خطر ابتلای انسان به این بیماریها به طور کامل رفع گردد.

واکسیناسیون بیش از ۴۵ هزار راس سر دام در مناطق زلزله زده فریمان

رئیس شبکه دامپزشکی فریمان همچنین گفت: در راستای ایمن سازی دامهای مناطق زلزله زده فریمان بر علیه بیماریهای مشترک و همچنین بیماریهای واگیر دار دامی، تا کنون بیش از ۴۵ هزار راس سر واکسیناسیون در روستاهای این مناطق انجام شده است.

وی افزود: تا کنون واکسیناسیون علیه بیماریهای آبله گوسفند، ابله بز، تب برفکی، شاربن دام سبک و سنگین، تب مالت در دامهای سبک  و هاری در سگ در این مناطق انجام شده و پوشش بالای ۸۰ درصد در این مناطق ایجاد شده است.

 

احمدی خاطر نشان کرد: تمامی واکسنهای مورد استفاده در این مناطق بصورت کاملا رایگان بوده و هیچگونه وجهی از دامداران دریافت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.