کرمان- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی طی هفته دولت در شمال استان کرمان افتتاح می‌شود.

۲۴۰۰ میلیارد تومان طرح صنعتی و معدنی در کرمان افتتاح می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مهدی حسینی‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به طرح‌های قابل افتتاح سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در هفته دولت اظهار داشت: از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در قالب مثلث توسعه استان کرمان ۳۶ هزار میلیارد تومان در حال اجرا داریم که هشت مورد آن در هفته دولت افتتاح می‌شود.

وی میزان سرمایه‌گذاری طرح‌های قابل افتتاح سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در هفته دولت را ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: با افتتاح این طرح‌ها ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

حسینی‌نژاد افزود: این طرح‌ها عمدتا در مورد تکمیل زنجیره ارزش افزوده سنگ‌آهن، مس و کرومیت هستند که می‌توان به ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجیِ شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، دو پروژه ۲.۵ میلیون تنی گندله آهن فولاد سیرجان و بوتیای ایرانیان، ۱۰۰ هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس، ۲۶ هزار تن فروآلیاژ رباط اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: سال گذشته برای رونق تولید، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش برای واحدهایتولیدی صنعت، معدنی و کشاورزی به سیستم بانکی معرفی شدند که بانک‌ها به دلیل بخشنامه‌های متعدد چندان نتوانستند خوب کمک کنند.

وی از تشکیل نخستین شورای عالی معادن استان کرمان و مصوبه آن بر انتقال گردش مالی و دفاتر مالیاتی شرکت‌های بزرگ به کرمان خبر داد و ابراز داشت: به ششدت پیگیر این موضوع هستیم و پیمانکاران این حوزه نیز شناسایی شده‌اند.

حسینی‌نژاد گفت: یکی از برنامه‌های سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان این است که نیاز واحدها و صنایع بزرگ استان را صنایع متوسط و کوچک خودمات برآورده کنیم و لذا در قالب شورای مشورتی با مدیران عامل شرکت‌های بزرگ، ۳۰۰ قلم نیاز آنها احصاء شد که امکان تولید در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: صادرات استان کرمان در سال گذشته بیش از ۲.۲ میلیارد دلار بوده که بیش از ۴.۸ درصد صادرات کل کشور را شامل می‌شود و بالانس کالاهای صادراتی ما بین صنعت و کشاورزی به نفع صنعت شد.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه تراز تجاری استان کرمان در سال گذشته مثبت شد، بیان داشت: برای افزایش تولید محصولات دانش بنیان تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه‌های استان منعقد کردیم و اکنون ۱۰ پروژه در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه در استان در حال اجرا داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان خاطرنشان کرد: استان کرمان برای نخستین بار طرح کاداستر معدنی را آغاز کرده و تجربه‌ای شد تا به سمت کاداستر صنفی برویم و در حال حاضر هفت اتحادیه را آغاز کرده‌ایم که علاوه بر شفاف‌سازی واحدهای صنفی، فروش‌های اینترنتی را در آینده ممکن می‌کند.

وی یکی از چالش‌های حوزه معدن را وجود ضوابط، آیین‌نامه‌ها و قوانین مزاجم عنوان کرد و ابراز داشت: به استناد قانون معادن، جی‌دی‌پی حوزه معادن کشور ۱.۳ درصد است که تقریبا ۵۰ درصد آن در کرمان است.

حسینی‌نژاد افزود: در استان کرمان ۴۰۰ معدن پروانه بهره‌برداری دارند که تنها پنج شرکت معدنی بزرگ ۹۹.۶ درصد از سهم جی‌دی‌پی معدن استان کرمان را دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.