آزادکاران ایران در ۴ وزن دوم رقابت‌های قهرمانی جهان هر کدام با انگیزه‌های متفاوت به دنبال بهترین نمایش ممکن هستند اما بدون شک نصیری، حسین‌خانی، یاراحمدی و محمدی کار بسیار سختی مقابل بهترین‌های جهان در پیش دارند.

طلسم‌شکنی و غول‌کشی در پاریس ۲۰۱۷

به گزارش قدس آنلاین، رقابت‌های ۴ وزن دوم و پایانی کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۷ از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه فردا (شنبه) به وقت ایران در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار می‌شود و میثم نصیری در وزن ۶۵ کیلوگرم، مصطفی حسین‌خانی در وزن ۷۰ کیلوگرم، پیمان یاراحمدی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیر محمدی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مصاف رقبای خود خواهند رفت که در این میان سیداحمد محمدی، دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان در وزن ۶۵ کیلوگرم و رضا یزدانی، دارنده ۲ مدال طلای جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم به دلیل انجام عمل جراحی غایبان بزرگ ایران در پاریس هستند.

در ادامه به بررسی آخرین وضعیت ۴ آزادکار ایران و مهم‌ترین رقبای آنها در آوردگاه پاریس می‌پردازیم.

وزن ۶۵ کیلوگرم: نصیری به دنبال تلافی المپیک

شاید اغراق نباشد اگر نصیری دارنده مدال‌های طلا و برنز آسیا را از خوش‌شانس‌ترین آزادکاران ایران بدانیم. کشتی‌گیر زنجانی تیم ملی در حالی مسافر المپیک ریو و جهانی پاریس شد که سیداحمد محمدی شانس مسلم پوشیدن دوبنده تیم ملی زمان بسیار بدی مصدومیت کهنه گریبانش را گرفت تا نصیری با خیالی آسوده و کم‌ترین زحمت صاحب دوبنده تیم ملی در این ۲ رویداد مهم شود.

در انتخابی المپیک ریو نصیری کار سختی مقابل محمدی مصدوم نداشت تا نماینده ایران در ریو شود اما المپیک جای مناسبی برای عرض اندام او نبود تا خیلی زود پرونده‌اش در این رقابت‌ها با کسب عنوان پانزدهمی بسته شود.

او چندی بعد در جام تختی قهرمان شد، برنز آسیا گرفت و در همبستگی اسلامی بر سکوی نخست ایستاد. سپس در انتخابی تیم ملی برای حضور در جهانی پاریس باز هم در غیاب محمدی و در مصاف با رقبای نه چندان درجه یک بر سکوی نخست ایستاد و مسافر پاریس شد.

به نقل از ایسنا، نصیری هر چند برای نخستین بار عازم رقابت‌های جهانی شده اما به واسطه حضور در مسابقات رسمی و تورنمنت‌های مختلف دیگر به مرز پختگی لازم رسیده و دیگر نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم موفقیت در این رقابت‌ها داشته باشد. او با تحمل سختی و ممارست قابل تحسین خود در تمرینات از عزمش برای کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال جهان خبر داد؛ موضوعی که هم ما و هم خود او می‌دانیم دیگر زمانش رسیده است.

آلان گوگایف روس و دارنده مدال نقره جهان و طلای اروپا، فرانکلین گومز پورتوریکویی و دارنده مدال نقره جهان، ماگومد مراد گادژیف لهستانی و قهرمان اروپا، آدام باتیرف، کشتی‌گیر روس‌تبار بحرین و دارنده مدال طلای آسیا و نقره و برنز اروپا، زورابی جاکوبیشویلی گرجستانی و نفر سوم اروپا، باجرانگ هندی و دارنده طلای آسیا و در نهایت مصطفی کایا از ترکیه و نفر دوم اروپا مهم‌ترین رقبای پسر محجوب و دوست‌داشتنی کشتی ایران هستند.

با نگاهی به عناوین حریفان نصیری و با شناختی که از توانایی‌های او داریم بیش از پیش به این باور می‌رسیم که حق او این بار خوش‌رنگ‌ترین مدال جهان است.

وزن ۷۰ کیلوگرم: حسین‌خانی و جواب اعتمادی که باید بدهد

حسین‌خانی باتجربه‌ترین آزادکار اعزامی تیم ملی به پاریس است. کشتی‌گیر تهرانی که در جهانی سال گذشته خوش درخشید و با کسب مدال برنز، اولین مدال جهانی را دشت کرد.

حسین‌خانی دارنده ۲ طلای آسیا و برنز جهان، در رقابت‌های انتخابی با شکست برابر سعید داداش‌پور به عنوان دومی بسنده کرد اما تجربه بالای این کشتی‌گیر و اطمینان کادر فنی و شورای فنی تیم ملی به او به واسطه تجربه بین‌المللی بیشتر در نهایت باعث شد حسین‌خانی راهی پاریس شود و داداش‌پور به عشق‌آباد برود.

حسین‌خانی علی‌رغم تجربه و ویژگی‌های بارز فنی کاری به مراتب دشوارتر نسبت به جهانی اوزان غیر المپیکی سال گذشته دارد تا بتواند بار دیگر بر سکوی جهان بایستد. فرانک چامیزو دارنده مدال برنز المپیک و طلا و برنز جهان از ایتالیا، اختیار نوروزف ازبک و دارنده مدال برنز المپیک و نقره جهان، ماندروخان گانزوریک مغول، نفر سوم جهان و قهرمان بازی‌های آسیایی، یاکوپ گور ترک و دارنده مدال نقره و برنز جهان، جیمز گرین آمریکایی و دارنده مدال برنز جهان، گاژی مراد عمرف آذربایجانی و قهرمان و نایب‌قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا و بالاخره زورابی اربوتسوناشویلی گرجستانی و قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا مهم‌ترین رقبای حسین‌خانی در کارزار پاریس محسوب می‌شوند.

مارک پوپف، کشتی‌گیر وزن ۷۰ کیلوگر رژیم صهیونیستی هم در این وزن حاضر است که امیدواریم در قرعه حسین‌خانی قرار نگیرد.

وزن ۷۴ کیلوگرم: یاراحمدی در سودای طلسم شکنی برابر جردن باروز

پیمان یاراحمدی با پشتوانه طلای ۲۰۱۵ آسیا و برنز ۲۰۱۳ جوانان جهان، در رقابت‌های انتخابی تیم ملی در دیدار فینال به مصاف الیاسی رفت و با پیروزی مقابل این کشتی‌گیر مسافر پاریس شد تا پس از کوچ حسن یزدانی به یک وزن بالاتر با خیالی آسوده برای نخستین بار نماینده ایران در آوردگاه جهانی شود.

یاراحمدی در دیدار فینال جام جهانی کرمانشاه که اواخر بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، مقابل جردن باروز آمریکایی و دارنده ۴ طلای جهان و المپیک در دیداری سخت و نفس‌گیر با نتیجه نزدیک ۳ بر ۲ شکست خورد تا رکورد شکست‌ناپذیری باروز مقابل کشتی‌گیران ایرانی کماکان باقی بماند اما این بار در صورتی که این ۲ کشتی‌گیر با هم سرشاخ شوند، یاراحمدی سودای طلسم‌شکنی مقابل باروز را در سر می‌پروراند.

جردن باروز، کشتی‌گیر سیه چرده آمریکایی و دارنده یک مدال طلای المپیک و سه مدال طلا و یک برنز جهان، سونر دمیرتاش ترک و دارنده مدال برنز المپیک، قهرمان دو دوره اروپا، جبرئیل حسن‌اف آذربایجانی و دارنده مدال برنز المپیک و دو مدال برنز جهان، ختیک تسابالف روس و قهرمان جهان، بکزاد عبدالرحمانف ازبک و دارنده یک مدال برنز جهان، دو مدال طلای آسیا و طلای بازی‌های آسیایی، سوسوکه تاکاتانی ژاپنی و دارنده مدال نقره جهان، علی شعبانف بلاروس و دارنده دو مدال برنز جهان و در نهایت زلیمخان خادجیف فرانسوی و دارنده مدال نقره زیر ۲۳ سال اروپا و قهرمان جوانان جهان چهره‌های شاخص این وزن در رقابت‌های جهانی پاریس هستند تا یاراحمدی در نخستین تجربه جهانی کاری بس دشوار برای رفتن به روی سکو داشته باشد.

از سوی دیگر هانوک راخامین صهیونیست نیز در این رقابت‌ها حاضر است که نگرانی‌هایی نیز از بابت احتمال همگروهی وی با یاراحمدی وجود دارد که امیدواریم چنین نشود.

وزن ۹۷ کیلوگرم: کار سخت محمدی مقابل غول‌های جهان

طی سال‌های اخیر مصدومیت‌های گاه‌وبیگاه رضا یزدانی، این وزن را دستخوش تغییرات زیادی کرد. حضور جوانی خوش‌آتیه به نام محمدحسین محمدیان فرزند عسگری محمدیان تا حد زیادی خیال اهالی کشتی را بابت یافتن جانشینی مناسب برای پلنگ جویبار راحت کرد اما خبر دوپینگ این کشتی‌گیر با اخلاق و محرومیت سنگین ۴ ساله باعث شد کادر فنی تیم ملی به اجبار با آزمون و خطاهای زیادی روبه‌رو شوند. بارها روی عباس طحان در مسابقات و تورنمت‌های مختلف سرمایه‌گذاری شد اما وی هیچگاه در حد یک کشتی‌گیر شش‌دانگ و کارکشته نشان نداد تا در نهایت کادر فنی قید او را بزند.

امیر محمدی دیگر گزینه این وزن بود که عملکردی بهتر از طحان داشت. از سوی دیگر کشتی‌گیر جوانی به نام مجتبی گلیج به یک وزن بالاتر آمد تا شاید با برتری در انتخابی تیم ملی مسافر پاریس شود اما این امیر محمدی بود که در نهایت با قهرمانی در انتخابی تیم ملی برای نخستین مرتبه عازم رقابت‌های جهانی شد تا با جنگندگی و سماجت منحصر به فرد خود شاید مقابل حریفان قلدر جهانی به نتیجه‌ای قابل قبول برسد.

محمدی، نایب‌قهرمان جوانان آسیا رقبای قدرتمندی همچون عبدالرشید سعدالله‌یف روس قهرمان المپیک و قهرمان دو دوره جهان ملقب به تانک روس و کیل اسنایدر آمریکایی و دارنده مدال طلای جهان و المپیک را پیش رو دارد که امیدواریم در صورت مصاف با این ۲ نابغه کشتی جهان از نام و اعتبار کشتی ایران به خوبی دفاع کند و خیلی راحت پا پس نکشد.

اما گئورگی کتویف ارمنستانی و دارنده مدال برنز المپیک و طلای جهان، ماگومد ابراگیمف ازبک و دارنده مدال برنز المپیک، سالاس پرز کوبایی و دارنده یک مدال نقره و دو مدال برنز جهان، پاول اولینیک اوکراینی و دارنده دو مدال برنز جهان، رضا ییلدریم ترک و دارنده مدال طلای اروپا و ماگومد موسایف قرقیز که طلای آسیا را در کارنامه خود دارد از دیگر عنوان‌داران این وزن محسوب می‌شوند که محمدی کار بسیار سختی را مقابل آنها خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.