صنعت ریخته گری در هر کشور به عنوان صنعت مادر مطرح بوده و پایه رونق تمام بخش های مختلف صنعتی است.

خاموشی کوره های ۳۰۰ کارگاه ریخته گری

قدس آنلاین- صنعت ریخته گری در هر کشور به عنوان صنعت مادر مطرح بوده و پایه رونق تمام بخش های مختلف صنعتی است.

اما به گفته کارشناسان وفعالان این صنعت درآمدزا و ارزآور تعطیلی بیش از ۳۰۰ کارگاه ریخته گری و همچنین نبود حمیات از سوی دولت و به خصوص وزارت صنعت وهمچنین واردات قطعه و مواد اولیه تولید، از خارج کشور، اغلب صنایع مرتبط با این رشته را دچار بحران و ورشکستگی کرده به طوری که تعداد بالایی از نیروی کار این بخش صنعتی نیز بیکار شده و یا به شغل های کاذب روی آورده اند.

* فعالیت ۶۰ واحد از ۶۰۰ کارگاه ریخته گری

در این زمینه رئیس اتحادیه ذوب فلزات با بیان این که صنعت ریخته گری در شهرهای مختلف به خصوص تهران ومشهد و با وجود استادکاران باسابقه رو به تعطیلی ونابودی است به خبرنگار ما گفت: این واحدها وکارگاه ها اکنون یا تعطیل شده ویا تغییر کاربری داده اند به طوری که شرایط کار در این صنعت مادر روز به روز بدتر می شود.

محسنی فرد، در ادامه با بیان این که در صنف ریخته گری ۶۰۰ واحد در گذشته مشغول فعالیت بودند که اکنون تعداد این واحدهای فعال به ۶۰ واحد رسیده تصریح کرد: مابقی واحدها نیز یا تعطیل شده ویا به حالت نیمه تعطیل درآمده اند به طوری که بسیاری از اعضای صنف حتی توان پرداخت ۲۰۰ هزار تومان حق عضویت سالانه را نیز ندارند.

وی خاطرنشان کرد: حتی این ۶۰ واحدی هم که کار می کنند نیمی از کارگران وکارمندان خود را تعدیل کرده اند وبرخی صنعتگران این رشته که قبلا در کارخانه وکارگاه های ریخته گری به عنوان نیروی انسانی مشغول فعالیت بودند به شغل های کاذب مانند دستفروشی در مترو روی آورده اند.

این صنعتگر با سابقه در ادامه با بیان اینکه صنف ریخته گری در کشور به علت واردات قطعه و بی توجهی مسئولان در حال نابودی است، اظهارداشت: هم اکنون بیش از ۳۰۰ واحد عضو ما تعطیل شده اند ویکی از دلایل این مسئله واردات قطعه از کشورهای  مختلف از جمله چین است که این مسئله صنعت ریخته گری کشور را به رکود کشانده است.

* مشکل استقرار در شهرک های صنعتی

محسنی فرد، با بیان این که این واردات بدون توجه به مسئله قیمت وکیفیت انجام می شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون بسیاری از واحدهای ریخته گری هم که با شرکت هایی مانند ایران خودرو، شرکت گاز، شرکت آب ودیگر صنایع کار می کردند یا بسته شده ویا فعالیت آن ها محدود شده واگر هم محصولات تولیدی خود را به فروش می رسانند این کار با شرایط و چک های مدت دار ۶ ماهه ویا یکساله انجام می شود.

وی با اشاره به این که با گرانی هفته ای آهن، مواد اولیه و آهن قراضه، ریخته گران چگونه می توانند کار کنند افزود: از سویی ریخته گران به شهرکهای  صنعتی منتقل شده اند اما بیشتر آن ها به دلیل اختلاف شهرک ها با دستگاه های ذیربط  بر سر نپرداختن هزینه انرژی مصرفی، دچار مشکل شده وحتی گاز وبرق ندارند.

وی با بیان این که از جلسات مختلف خسته شده ایم وهیچکس هم ناقوس مرگ این صنعت را نمی شنود، اظهارداشت: حتی در گذشته برخی اعضای صنف، واردات برخی مواد اولیه مورد نیاز را خودشان انجام می دادند اما این واردات هم به دیگران سپرده شده وبه طور کلی فاتحه این صنعت مادر وقدیمی را خوانده اند.

وی همچنین گفت: در هر واحد ریخته گری به طور معمول ۷ نفر فعالیت می کردند که اکنون با احتساب تعطیلی ۳۰۰ واحد بیش از ۲۱۰۰ نفر بیکار شده اند.

وی با بیان زیان هنگفت اعضای این صنف از نبود کار در کشور تصریح کرد: برخی ها هم که کوره های ۲۰۰ میلیونی خریده بودند با یکبار مصرف وبه دلیل نبود کار کوره های خود را به فروش گذاشتند که ۶۰ میلیون نیز از آن ها نمی خرند.

وی افزود: دولت و وزارت صنعت هیچ توجهی به این صنف ندارند به طوری که سال گذشته در جلسه ای نزد وزیر صنعت رفتیم ومشکلات این صنعت وصنف را مطرح کردیم واعلام کردیم که این صنعت مادر نیازمند توجه است که وزیر سابق صنعت نیز با استهزا گفت «من هم پدرم» که این نشان دهنده بی توجهی مسئولان نسبت به این صنعت ارزشمند است.

* دستهای پنهان در واردات قطعه صنعتی 

یکی از فعالان صنعت ریخته گری نیز با بیان این که هم اکنون واردات قطعه از چین وکشورهای دیگر بسیار راحت تر از تولید در کشور شده است، تصریح کرد: هم اکنون ۹۰ درصد از محصولات وقطعاتی که توان ساخت داخل دارند، وارد می شود.

وی با اشاره به افزایش ۵۵ درصدی قیمت آهن طی ماه های اخیر اظهارداشت: به عنوان مثال ما چند ماه قبل آهن قراضه را کیلویی ۹۰۰ تومان می خریدیم اما اکنون قیمت هر کیلوآهن قراضه به ۱۶۰۰ تومان رسیده است که این عدم تعادل در بازار آهن تمام کارهای این صنف را به هم ریخته است.

وی با بیان این که نیمی از واحدهای ریخته گری تعطیل شده است، اظهارداشت: تعدادی از واحدهایی نیز که مانده اند با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند.

جوادیان افزود: دستهایی برای واردات قطعه به خصوص از کشور چین  در کار است که با رونق این صنعت در کشور منافعشان به خطر می افتد چرا که این واردکنندگان بابت واردات پورسانت گرفته وسود می برند.

وی با بیان این که قیمت مواد اولیه صنعت ریخته گری ۵۰ تا ۷۰ درصد گران شده است، گفت: این صنعت در گذشته برای تولید قطعه در خودروسازی، کشاورزی، صنعت نفت وسایر صنایع فعال بود اما اکنون به علت گستردگی واردات و رودربایستی دولت با وارد کنندگان، رو به اضمحلال می رود ونمی توان با این قشر(واردکنندگان) رقابت کرد!.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از نیمی از واحدهای صنعت ریخته گری تعطیل است و زنگ خطر برای تعطیلی کامل این صنف به صدا درآمده که اگر جلوی واردات قطعه گرفته نشود رو به نابودی می رویم. وی واردات بی رویه قطعه را خیانت به این صنعت درآمدزا و ارزآور عنوان کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.