خرم آباد-مشاور وزیر نیرو، خروج از مشکل بحران آب را نیازمند عزم ملی دانست.

بحران آب در ایران به چالش بزرگی تبدیل شده است/ آب جایگزین ندارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدتقی توکلی گفت: امروز یکی از مهمترین چالش های بزرگ کشور، مسأله آب است چراکه ایران در منطقه گرم و خشکی قرار گرفته و متوسط بارندگی آن کمتر ٢٤٠ میلیمتر است که کمتر از یک سوم متوسط بارندگی دنیاست که همین مساله شرایط خاصی را برای ایران رقم زده است.

وی افزود: برای بحث آب باید تدبیری ویژه اندیشیده شود و در این شرایط باید جزء اولویت اول کشور باشد.

این مسئول تاکید کرد: خروج از مشکل بحران آب نیازمند عزم ملی بوده و لازم است تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کشور در برون رفت از این موضوع مشارکت داشته باشند.

توکلی اظهار کرد: براساس گزارش‌های سازمان‌های جهانی، آب بزرگترین چالش و بحران دنیا است و در کشور ما از مرز هشدار گذشته است.

این کارشناس آب یادآور شد: در طی یک دهه گذشته شاهد کاهش میزان منابع آبهای تجدید شونده بوده ایم واین میزان در ساختار مصرف آب تاثیر منفی گذاشته است و ادامه این روند منجر به تهی شدن منابع آب‌های زیرزمینی شده که بحران‌هایی همچون فرونشست زمین واز دست رفتن تجدید پذیری را به دنبال خواهد داشت و با ادامه خشکسالی ها ابتدا برای کشاورزی کشور مشکلاتی را  به وجود آورده و بعد از آن امنیت غذایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: بخشی از بحران آب دست پرورده خود ماست، با مصرف بی رویه و بیش از ظرفیت و غیراستاندارد باعث کاهش ذخایر شده و در برخی نقاط کشور منابع آب نیاز مصارف را تامین نمی‌کند و با کمبود آب مواجه هستیم؛ افزایش جمعیت و نحوه استقرار آنها، ناکارآمدی کشاورزی، راندمان آبیاری پایین و... از دیگر مشکلات مدیریت آب است که ادامه این وضعیت روز به روز بحران آب را تشدید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مصرف آب با استانداردها فاصله دارد، گفت: در دنیا از کل آب تولیدی ۷۰ درصد صرف کشاورزی، ۲۲ درصد صنعت و حدود ۸ درصد شرب است اما در ایران بیش از ۹۲ درصد صرف کشاورزی با راندمان آبیاری زیر ۳۵ درصد می‌شود.

توکلی خاطرنشان کرد: در مجموع دولت یازدهم اقدامات خوبی را در حوزه آب انجام داد و گرچه بحران آب همچنان پابرجا باقی‌مانده اما گام‌های دولت امید توانست تا حدی شرایط را بهبود بخشد.

وی اضافه کرد: نمی‌توان مساله مدیریت مصرف را نادیده گرفت و لازم است همچنان مدیریت بخش آب در تمام ابعاد وجود داشته باشد.

توکلی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: آب جایگزین ندارد و سرمایه‌ای متعلق به نسل‌های آینده است که وظیفه داریم با مدیریت صحیح در صیانت و حفاظت آن بکوشیم و آن را به نسل‌های آینده برسانیم.  باید توهم فراوانی آب را از سر بیرون کرد و واقعیت‌های آبی کشور را دید و بر اساس واقعیت‌ها برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.