شاید شما نیز در سال‌های گذشته از زندگی خود، این احساس را داشته‌اید که تابستان هر سال، نسبت به سال گذشته گرم‌تر بوده است. اما آیا این حقیقت دارد؟

تابستان‌های داغ حال «زمین» را گرفته‌اند

قدس آنلاین-به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در سال‌های اخیر، تابستان‌های داغی که در دهه ۱۹۵۰ میلادی باعث کشته شدن افراد در دنیا می‌شد، تبدیل به تابستانی عادی و معمولی برای افراد شده است و چنین دمایی دیگر برای آدم‌ها خیلی عجیب وغیرقابل تحمل نیست!

* تابستان‌هایی که عجیب داغ است

امواج گرمایی که از ابتدای تابستان سال جاری جنوب اروپا را پوشش داد و سپس با عبور از خاورمیانه در پاکستان متوقف شد و دمای این کشور را به ۵۴ درجه سانتی گراد رساند، نشانه واضحی از رویداد عجیب گرم‌تر شدن تابستان‌ها است.

دکتر جیمز هانسن، دانشمند ناسا و استاد دانشگاه کلمبیا با ایجاد نموداری جدید نشان داده است که چگونه در طی چندین دهه، گرمای تابستان‌های هر سال نسبت به سال قبل شدیدتر شده و دمای هوای تابستان‌ها افزایش یافته است.

در نمودار دکتر هانسن میانگین دمای واقعی تابستان‌های چندین دهه بررسی شده و پایه مقایسه نمودارها، میانگین دمای تابستان‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی بوده است.

* روزهای فوق‌العاده گرم

آنچه در این نمودارها جالب توجه است، آن است که در سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰، حدود یک سوم از دمای تابستان‌ها در نیمکره شمالی، در محدوده طبیعی، یک سوم از دما در محدوده سرد و یک سوم دیگر در محدوده گرم قرار گرفته بود. اما در بین افزایش دمای شدید تابستان‌ها نسبت به سال‌ها گذشته، دقیقاً همان چیزی است که دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند و انتظار داشتند که به دلیل گرم‌تر شدن آب و هوای کره زمین، رخ دهد و ما این روزها درست در زمان و شرایطی هستیم که دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند. سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، دو سوم از دمای میانگین تابستان‌ها در رده گرم و حدود ۱۵ درصد از دمای هوای تابستان‌ها در رده بندی جدیدی از نمودار با عنوان «فوق العاده گرم» قرار گرفته است.

این بدان معناست که در حال حاضر، تابستان‌هایی که ما در این سال‌ها تجربه کرده‌ایم، در مقایسه با تابستان‌های اواسط قرن بیستم، بسیار گرم‌تر است.

* پیش‌بینی دانشمندان درست بود

تاد سنفورد، مدیر تحقیقاتی مرکز علمی کلایمیت سنترال در خصوص افزایش شدید دمای تابستان‌ها می‌گوید: افزایش دمای شدید تابستان‌ها نسبت به سال‌ها گذشته، دقیقاً همان چیزی است که دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند و انتظار داشتند که به دلیل گرم‌تر شدن آب و هوای کره زمین، رخ دهد و ما این روزها درست در زمان و شرایطی هستیم که دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند.

در نمودار ایجاد شده درباره گرم‌تر شدن دمای هوای تابستان‌ها نسبت به گذشته، توسط دانشمندان، اغلب اندازه گیری‌ها در محدوده میانگین قرار گرفته‌اند و هر چه نمودار به سال‌های اخیر نزدیک می‌شود، درجه حرارت هوای تابستان افزایش می‌یابد و زمان‌های بیشتری از تابستان‌ها در محدوده گرم و فوق‌العاده گرم قرار می‌گیرند.

* زمین در خطر تغییرات آب و هوایی

نمودارهای دکتر هانسن در خصوص گرم‌تر شدن هوای تابستان‌ها، تغییرات درجه زیادی را در طی سالیان اخیر نشان می‌دهد، اما برخی دیگر از دانشمندان محقق در زمینه آب و هوای زمین، همچون زک هاسفادر که تحلیلگر سیستم‌های انرژی در دانشگاه کالیفرنیا است، در این خصوص عنوان کرده‌اند که گرم‌تر شدن هوای تابستان‌ها بازتابی کلی است و تنها به این دلیل مورد توجه قرار گرفته که فقط در برخی از نقاط مهم کره زمین بروز کرده است.

در هر صورت، داده‌های دکتر هانسن در خصوص گرم‌تر شدن هوای فصل تابستان در نیم قرن اخیر، تغییرات بزرگ و قابل توجهی را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که این تغییرات باعث پیامدهای مختلفی نیز در محیط زیست شده و بر اکوسیستم‌های طبیعی تأثیر فراوانی گذاشته است.

دکتر سنفورد در این خصوص تأکید کرده است که یافته‌ها نشان دهنده عمق تغییرات آب و هوایی هستند و توجه به آن‌ها به دلیل رخدادهایی که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور برای کره زمین ایجاد شود، امری ضروری و انکار ناپذیر است. رخدادهایی که می‌تواند به‌طور جدی زندگی انسان‌ها و جانواران را در زمین تحت تأثیر قرار دهد و دشواری‌های زیادی برای انسان‌ها به‌وجود آورد. اگرچه ضروری است انسان‌ها به این موضوع مهم توجه کنند که یکی از اصلی‌ترین دلایل این تغییرات آب و هوایی، سبک زندگی نادرست آن‌ها و آسیب‌هایی است که به طبیعت و محیط زیست خود وارد آورده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.