ایلام- معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام با تاکید بر اینکه سبک زندگی اشرافی گری باعث افزایش سن ازدواج و کاهش این امر در جامعه است، گفت: تهاجم فرهنگی و گسترش ارتباطات نامتعارف و تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و عدم کنترل و عدم رشد سواد رسانه‌ای خانواده‌ها در این زمینه باعث رشد آمار طلاق در سال‌های اخیر شده است .

سبک زندگی اشرافی یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین «حشمت‌الله رستمی» در این باره اظهار کرد: خانواده مهمترین نهاد اجتماعی در هر جامعه به حساب می‌آید و اگر این نهاد مقدس و دارای ارزش و دارای پایه‌های محکم باشد قطعا آن جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار می‌گیرد اما اگر این نهاد شکوهمند دچار آسیب شود این آفت به سایر بخش‌های جامعه سرایت می‌کند و آن جامعه را دچار مشکل می‌کند .

رستمی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به اوضاع فرهنگی جامعه آنچه که باید در اولویت قرار بگیرد موضوع ازدواج آسان و ساده در بین خانواده‌هاست، افزود: سبک زندگی مردم در سال‌های اخیر به ‌ویژه در امر ازدواج به سمت اشرافی‌گری حرکت کرده و این نوع سبک زندگی باعث افزایش سن ازدواج و کاهش ازدواج در جامعه شده است .

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: تهاجم فرهنگی و گسترش ارتباطات نامتعارف و تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و عدم کنترل و عدم رشد سواد رسانه‌ای خانواده‌ها در این زمینه باعث رشد آمار طلاق در سال‌های اخیر شده است .

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام تاکید کرد: اگر سواد رسانه‌ای و قدرت تحمل خانواده‌ها در مقابل مشکلات بالا برود و اگر اعتیاد و فقر نباشد و خانواده‌ها در امر ازدواج سخت گیری‌های نامتعارف نداشته باشند و به عبارت دیگر تفاهم و سعه صدر بیشتری در بین خانواده‌ها و جوانان باشد، قطعا آمار طلاق کاهش می‌یابد .

رستمی گفت: امروزه سختگیری بیش از حد خانواده‌ها در موضوع ازدواج باعث شده این امر آسمانی به یک تابو تبدیل شده در صورتی که نباید این گونه باشد و جامعه ایرانی اسلامی ما که مبتنی بر آموزه‌های دینی است با این تجمل گرایی و سخت گیری‌ها همخوانی ندارد .

وی ابراز کرد: سیره اهل بیت را که نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که ساده ترین ازدواج تاریخ عالم بشریت مربوط به اهل بیت و به ‌ویژه حضرت علی و فاطمه بوده و مهریه آنان بسیار ساده بوده و لذا می‌طلبد هم والدین و هم دستگاه های متولی فرهنگی ازدواج در خانواده ها، مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی با قید اولویت در خصوص سال گیری و آسان نمودن امر ازدواج زمینه رشد ازدواج در بین جوانان را فراهم کنند .

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز در جامعه هم بیکار و هم جوان مجرد، زیاد داریم و این دو آفت بزرگ برای فرهنگ یک جامعه است که متولیان امر اقتصاد و دولت محترم در زمینه اشتغال با اولویتی که امسال مقام معظم رهبری فرمودند، کار بکنند و اگر اشتغال باشد، جوان استقلال مالی پیدا کرده و آن جوان به سمت ازدواج سوق داده می‌شود .

رستمی اظهار کرد: اگر اشتغال نباشد، ازدواج یا کمرنگ و یا صورت نخواهد گرفت؛ اما آنچه که مهم است ساده کردن مراحل ازدواج و مخارج آن است چرا که برای جوانی که بخواهد تشکیل زندگی دهد هزینه‌های چند ده میلیونی، کمرشکن است که شیرینی ازدواج را به کام آنها تلخ می‌کند .

وی یادآور شد: از طرفی هم متاسفانه وام ازدواج ناچیز بوده و جوانی که تازه ازدواج کرده بجای داشتن دغدغه در توسعه خانواده، دغدغه پرداخت اقساط آن را دارد که این موضوع با فرهنگ ترویج ازدواج در جامعه همخوانی ندارد .

رستمی تاکید کرد: امیدواریم با تاسی به مکتب صحیح قرآن و اهل‌بیت (ع) و برنامه‌ریزی متولیان امر و همراهی خانواده‌ها شاهد تشکیل ازدواج‌های گسترده و پایداری آنها در سطح کشور باشیم و روز به روز آمار طلاق کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.