اصفهان- رئیس انجمن علوم خاک ایران با تأکید بر اینکه وزیر کشاورزی باید جدی‌تر به موضوع خاک و قوانین آن اهمیت دهد، گفت: تلاش برای حل مشکل آب بدون توجه به خاک مثل آب در هاون کوبیدن است و امکان ندارد بحران آب کشور بدون توجه به خاک حل شود.

حل بحران آب کشور بدون توجه به خاک ممکن نیست

به گزارش قدس آنلاین، منوچهر گرجی ظهر امروز در پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه خاک در سطح جهان و کشور ایران مورد غفلت واقع شده است، اظهار کرد: اتحادیه جهانی خاک پنجم دسامبر را روز جهانی خاک نام‌گذاری کرده که نشان از اهمیت این موضوع دارد و با توجه به اهمیت خاک در جهان، انجمن بین‌المللی خاک سال ۲۰۱۵ را سال خاک و دهه ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ را به نام دهه خاک نام‌گذاری کرده است.

وی افزود: جایگاه خاک در امنیت غذایی و حل مشکلات آب، آلودگی هوا، محیط زیست، سلامت مردم و بهداشت روانی جامعه حائز اهمیت است؛ تلاش برای حل مشکل آب بدون توجه به خاک مثل آب در هاون کوبیدن است و امکان ندارد بحران آب کشور بدون توجه به خاک حل شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران اضافه کرد: برخی از دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر غفلت کنیم با گرم شدن زمین و جلوگیری نشدن از تولید گازهای گلخانه‌ای، کره زمین به حالت خودکشی می‌رود که غیرقابل بازگرداندن بوده و یکی از راه‌ها برای حل این مشکل دفع کربن در داخل خاک است.

وی با اعلام اینکه مراحلی از قانون خاک پیگیری شده است، ادامه داد: وزارت کشاورزی با همکاری انجمن خاک اقداماتی را انجام داده و این موضوع در سال‌های گذشته دست به دست شده و در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی شده است، منتظر هستیم که قوانین مربوط به خاک به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برود.

گرجی خاطرنشان کرد: قانون خاک پایان کار نیست؛ تصویب قوانین مربوط به خاک آغازی بر فعالیت‌هاست تا در عمل شاهد اتفاقات مثبتی شویم و همه خاک‌شناسان و دلسوزان باید در این زمینه قدم‌هایی بردارند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه در خصوص خاک مواردی مطرح شده که باید به خوبی از ظرفیت قانونی استفاده شود، ابراز کرد: برای کنگره‌های بعدی باید برنامه‌هایی را که در ارتباط با خاک وجود دارد، دنبال کنیم تا نتایجی قابل استفاده را به دست آوریم.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه در بخش آموزش باید به مهارت‌آموزی، کارورزی و مدیریت خاک توجه ویژه‌ای شود، اذعان کرد: تحقیقات باید از آزمایشگاه به محیط منتقل شوند و دانشگاهیان به فکر حل مشکلات خاک در جامعه باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید اهمیت خاک در بین اقشار مختلف مردم فرهنگ‌سازی شود و هر کدام از وظایف متقابل نسبت به خاک آگاه باشند، گفت: قسمت بسیاری از بهره‌وری‌های آب و کشاورزی مربوط به خاک است و باید به صورت برنامه ملی بررسی شود؛ وزیر کشاورزی باید جدی‌تر به موضوع خاک و قوانین آن اهمیت دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.