شکستن شاخ غول کنکور، اگرچه همچون دهه هفتاد و هشتاد، دیگر نیاز به کفش‌های آهنین ندارد اما بازهم برای بسیاری از داوطلبان، کابوس سال‌های پایان تحصیل در دبیرستان است.

کاسبان کنکور نمی‌گذارند کنکور حذف شود

قدس آنلاین- بیش از یک دهه از طرح قانون حذف کنکور و تغییر در رویه پذیرش دانشجو می‌گذرد اما هنوز این آزمون بزرگ با شرکت سالانه چند صد هزار داوطلب، یکی از بزرگترین ماراتن‌های رقابتی در کشورمان است این در حالی‌ست که تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها بیشتر از تعداد داوطلبان کنکور است، یعنی همه متقاضیان در دانشگاه پذیرش می‌شوند اما چرا هنوز کنکور با همه هزینه‌های اجتماعی، روانی و مالی که به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، برگزار می‌شود؟

براساس ماده ۵ قانون قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوبه سال ۹۲ «در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد و پنج درصد  ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور برمبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.» قرار بود که در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند، حداقل بیست و پنج درصد باشد و به تدریج به میزان این تأثیر اضافه شود اما نشد. براساس این قانون، کنکور تا سال آینده باید برداشته شود یا به صورت آزمونی محدود در رشته‌ها و دانشگاه‌های پرمتقاضی برگزار شود و بقیه دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی، پذیرش  دانشجو داشته باشند.

با کنکور تا ۱۴۰۱!

سال گذشته رئیس سازمان سنجش که دبیری شورای سنجش و پذیرش دانشجو را نیز برعهده دارد، آب پاکی را روی دست آن‌هایی که در انتظار حذف کنکور هستند، ریخت و گفت: با توجه به این مسئله که هنوز درصد پوشش سوابق تحصیلی آغاز نشده، برای حذف کنکور در رشته‌های پرطرفدار ۵ تا ۶ سال آینده چشم‌اندازی وجود ندارد. یعنی غول کنکور تا سال ۱۴۰۱ نفس می‌کشد و این آزمون بزرگ و پرهزینه، دست‌کم تا ۵ سال‌ آینده حذف نمی‌شود و قانون سنجش و پذیرش دانشجو نیز نافرجام می‌ماند. اما چرا قانون به درستی اجرا نشده و چه کسانی در برابر اجرای آن مقاومت می‌کنند؟ سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: اکثریت اعضای کمیسیون آموزش، نگران این موضوعند، چون شرایط کنکور طوری شده که استرس زیادی به داوطلبان و خانواده‌ها وارد می‌کند؛ این شرایط قابل قبول و منطقی نیست.

او ادامه می‌دهد: مؤسسات آمادگی کنکور، هزینه‌های مالی زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند و اصلاً مسیر تعلیم و تربیت را منحرف می‌کنند. دروسی که در مدارس برای تقویت باورهای مکتبی و ملی ما، ایجاد روحیه کارآفرینی، مهارت‌ پروری و اشتغالزایی طراحی شده، مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند و هیبت شوم کنکور بر آن‌ها سایه انداخته است، این باعث شده روی دروس اساسی که برای تربیت نسلی که به آینده کشورشان و ایرانی بودن و مسلمان بودنشان افتخار کنند، وقت گذاشته نشود و دانش آموزان روی تست‌زنی و سوالاتی که در امتحانات و کنکور می‌آید، متمرکز شوند. این شیوه غلط هنوز در جامعه وجود دارد.

او بر اهتمام وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش بر اجرای قانون سنجش و پذیرش تأکید کرده، می‌گوید: بخش دیگر تقصیر هم از سوی رسانه‌هاست که آتش بیار معرکه شده‌اند از صدا و سیما گرفته تا مطبوعات که آگهی این مؤسسات را تبلیغ می‌کنند، طوری که خوشبختی همه آدم‌ها در قبولی کنکور و رفتن به دانشگاه است. تا زمانیکه این فضا وجود دارد، حذف کنکور سخت است.

میرزاده اضافه می‌کند: بخش دیگر مقاومت‌ها هم به خاطر منافع مالی افراد  و سازمان‌هاست، منافع کسانی که به طورمستقیم با غیرمستقیم، وجود کنکور برایشان منفعت مالی دارد. همه این عوامل باعث شده که قانون سنجش و پذیرش به  طور کامل اجرا نشود.

سه وزیر قانون را اجرا کنند

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: نسل فعلی، همه زندگی‌اش، کنکور و تست‌زنی و هدفش رفتن به دانشگاه شده است و خوشبختی و بدبختی‌اش در رتبه کنکور خلاصه می‌شود این فضای مناسبی نیست.

میرزاده تأکید می‌کند: اگر دولت به موقع، این قانون را اجرا نکند، جمعی از نمایندگان نقش قانونگذاری و نظارتی خود را ایفا می‌کنند. امیدواریم در دولت جدید، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و وزیر بهداشت دست به دست هم بدهند تا قانون سنجش و پذیرش اجرایی شود؛ مثل بسیاری از کشورهای پیشرفته که در شرایط عادی و آرام، اگر افراد از دانشگاهی پذیرش بگیرند یا نگیرند یعنی همه زندگی‌شان در کنکور و دانشگاه خلاصه نمی‌شود.

او به دولت هشدار می‌دهد که اگر چنین نشود نمایندگان باید به فکر طرح یا اقدامی ‌باشند که این قانون اجرا شود تا هم جلوی مردم شرمنده نشوند و هم اینکه نقش قانونگذاری خود را ایفا کنند.

به گفته او، وقتی دانشگاه‌هایی هستند که بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند، یعنی این قانون شروع شده و دیگر شرایط کنکور مثل سال‌های پیش نیست. در حال حاضر همه داوطلبان می‌توانند به دانشگاه بروند اما ممکن است که در رشته یا دانشگاه مورد نظرشان نباشد. اگر همه داوطلبان کنکور با توجه به سابقه تحصیلی و کارنامه آموزشی خود به وزارت علوم اجازه بدهند که برایشان انتخاب رشته و دانشگاه کند، کنکور خود به خود حذف می‌شود اما اینکه چرا با صراحت حذف نمی‌شود، میرزاده باور معتقد است که پای منافع مالی در میان است چه در سازمان سنجش به عنوان بخش دولتی و چه در بخش خصوصی که به نام آموزشگاه و مؤسسات آمادگی کنکور فعالیت می‌کنند، حتی  رسانه‌هایی که تبلیغاتشان را از دست می‌دهند.

هنوز در مجلس بحث جدی نشده

میرزاده تأکید می‌کند: شرایط فعلی قابل قبول نیست و باید برای آن فکری شود، قانون باید اجرا شود. در این باره هم همه ما متهم هستیم از دولت گرفته تا بخش خصوصی و رسانه‌ها و پدرو مادرهایی که به اجبار فرزندشان را به کلاسهای کنکور می‌فرستند.

محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به خبرنگار ما می‌گوید: کمیسیون هنوز روی این موضوع بحث جدی نداشته است.

او با انتقاد از اجرایی نشدن قانون سنجش و پذیرش دانشجو، خاطرنشان می‌کند: حذف کنکور، منطقی هست چون عرضه بیش از تقاضاست و با حذف کنکور ممکن است مشکل صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها حل شود. به باوروی، کنکور در بسیاری از رشته‌ها حالت بازدارندگی دارد و بایستی حذف شود.

قمی، دلیل مقاومت در اجرای این قانون را اینطور توضیح می‌دهد: بالاخره مؤسسات آموزشی و صنعت وابسته به کنکور نمی‌خواهند که حذف شود چون اگر کنکور حذف شود جلوی کاسبی آنها گرفته می‌شود بنابراین آنها مقاومت می‌کنند و حتی به دولت هم فشار می‌آورند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.