سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی در حاشیه بازدید از بیمارستان وقفی ثامن الائمه چناران، وقف را الگویی از اقتصاد پویای مردمی دانست.

وقف، الگویی از اقتصاد پویای مردمی

قدس آنلاین- دکتر محمد مهدی طهرانچی، با اشاره به اینکه موقوفات، نماد بارز اعتماد مردم به مجموعه آستان قدس رضوی است، گفت: اینکه تصدیگری امور وقفیات بر عهده آستان قدس رضوی قرار داده شده، نشان از اعتماد مردم به این مجموعه است. ضمن اینکه حضور آستان قدس رضوی در کنار دولت و بخش خصوصی می‌تواند زمینه خدمت رسانی به محرومان را بیش از گذشته فراهم کند.

وی با اشاره به تمایل محققان بین‌المللی برای واکاوی مسئله وقف افزود: با تمایل محققان بین المللی برای بررسی مفهوم وقف رو به رو هستیم. دانشمندانی از ژاپن و فرانسه به پژوهش در این خصوص پرداخته‌اند و آثار مکتوب قابل تاملی را به رشته تحریر درآورده‌اند. عمده این پژوهش‌ها نیز در حوزه وقفیات آستان قدس رضوی صورت پذیرفته است.

سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی عنوان کرد: وقف را می‌توان الگویی از اقتصاد پویای مردمی قلمداد کرد. همواره مردمانی بوده‌اند که برای بیان عشق و علاقه خود به حضرت رضا(ع) و خدمت به محرومان، اموال خود را در راه خدا وقف کرده‌اند و اقتصادی پویا را به ارمغان آورده‌اند.

دکتر طهرانچی خاطر نشان کرد: اکنون نیازمند حرکت‌های فرهنگی متعددی هستیم تا بتوانیم وقف را به جایگاه اصلی خویش در عصر حاضر برسانیم. چه خوب است که فرهنگ وقف روز به روز در جامعه گسترده‌تر شود.

سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی با اشاره به بیمارستان ثامن الائمه چناران که در زمین وقفی حاج حسین ملک ساخته شده، افزود: این بیمارستان، تنها مرکز درمانی چناران بوده که بر مبنای وقف ساخته شده است. زمین این بیمارستان نیز از سوی حاج حسین ملک به آستان قدس رضوی اهدا شده است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: چناران، یکی از ورودی‌های اصلی مشهد است و سوانح متعددی در جاده‌های آن به وقوع می‌پیوندد. به همین سبب، تجهیز بیمارستان از اهمیت بالایی برخوردار است. آستان قدس رضوی نسبت به تجهیز این بیمارستان از همان ابتدا اقدام کرده و قصد افزایش خدمات رسانی را هم دارد.

وقف با هدف فقرزدایی

در ادامه، معاون حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی نیز در حاشیه بازدید از بیمارستان وقفی ثامن الائمه چناران گفت: در طول تاریخ، نیک اندیشانی بوده‌اند که شیفته مقام والای امام هشتم شدند و اموال خود را در راه خدمت به زائران و مجاوران ایشان وقف کرده‌اند. بسیاری از این موقوفات در واقع با هدف فقرزدایی اهدا شده‌اند و آستان قدس رضوی را مرجعی قابل اطمینان برای زدودن فقر می‌دانسته‌اند.

رضا دانشور ثانی بیان کرد: فقرزدایی در واقع باید در ابعاد فرهنگی و اقتصادی تجلی یابد. عمده اموال نیز در حوزه فقرزدایی فرهنگی وقف شده‌اند که در این زمینه می‌توان به برخی مدارس دینی و حوزه‌های علمیه اشاره کرد.

معاون حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی از احیای مجدد وقفنامه‌ها خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا با احیای دوباره وقفنامه‌ها و درآمدهای حاصل از اموال وقفی بتوانیم دامنه خدمت رسانی به مردم را بر اساس رهنمودهای تولیت معزز افزایش دهیم.

دانشورثانی در خصوص تعداد موقوفه‌های حوزه سلامت و پزشکی عنوان کرد: بیش از ۹۰ فقره موقوفات در حوزه سلامت و پزشکی به ثبت رسیده است که درآمدهای حاصل از آن، صرف هزینه‌های دارالشفای امام و دیگر مراکز درمانی آستان قدس رضوی می‌شود.

وی با اشاره به پراکندگی موقوفات آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: موقوفات آستان قدس رضوی در سراسر کشور پراکنده‌اند. با این وجود بیشتر موقوفات در شهرستان‌های مشهد، تهران، یزد، کرمان و رفسنجان واقع شده‌اند.

معاون حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی تأکید کرد: از خاطرمان نرود که حاج حسین ملک با وقف زمین بیمارستان ثامن الائمه در شهرستان چناران، گام مهمی در راستای بهبود وضعیت سلامت مردم برداشت.

توسعه بیمارستان ثامن الائمه در دستور کار

مدیر موقوفات ملک نیز از توسعه بیمارستان ثامن الائمه خبر داد و گفت: بنا به دستور تولیت معزز آستان قدس رضوی، ساختمانی با زیربنای ۲۰۰۰ متر مربع با کاربری آزمایشگاهی و کلینیکی به بیمارستان ثامن الائمه چناران افزوده خواهد شد.

حمیدرضا قاسمی با اشاره به اعتبار موردنیاز برای توسعه این مرکز درمانی عنوان کرد: ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت و تجهیز ساختمان جدید بیمارستان خواهد شد. لازم به ذکر است که ثامن الائمه، تنها بیمارستان شهرستان چناران به شمار می‌رود.

وی پیرامون وسعت بیمارستان ثامن الائمه چناران اظهار کرد: این بیمارستان حدود ۸۰۰۰ مترمربع زیربنا دارد که در زمینی به مساحت ۲۸ هزار متر مربع ساخته شده است. این بیمارستان ۶۵ تخت خوابی، تا پنج سال آینده از ظرفیت بیشتری برای پذیرش بیماران بهره‌مند خواهد شد.

قاسمی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۲۴ پزشک در این بیمارستان در حال خدمت رسانی به مردم هستند. بیمارستان ثامن الائمه چناران از سوی دولت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد مدیریت شده و آستان قدس رضوی قصد کمک به مردم را دارد.

کمک‌های آستان قدس رضوی برای تجهیز مراکز درمانی

رئیس بنیاد سلامت رضوی هم در حاشیه بازدید از بیمارستان وقفی ثامن‌الائمه چناران گفت: این بنیاد، کار خود را زیر نظر معاونت علمی آستان قدس رضوی آغاز کرده و در تلاش برای ایجاد ارتباطی منظم میان فعالیت‌های حوزه درمانی مجموعه است.

دکتر محمود شبستری خاطر نشان کرد: یکی از تأکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی، مرجعیت قرار دادن مشهد به عنوان یکی از پایگاه‌های حوزه سلامت در کشور است. آستان قدس رضوی نیز در همین راستا، تعامل خود را با دولت و وزارت بهداشت و درمان آغاز کرده است.

وی با اشاره به کمک‌های آستان قدس رضوی برای تجهیز مراکز درمانی عنوان کرد: آستان قدس رضوی تاکنون در تجهیز بیمارستان‌های امام رضا(ع) و منتصریه مشهد، بیمارستان سجادیه تربت جام و ثامن الائمه چناران کمک کرده است. به نظر می‌رسد که فعالیت‌های آستان قدس رضوی می‌تواند مشهد را به عنوان مرجعیت حوزه سلامت به همگان بشناساند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.