کرمان - معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: باید تغییر نگرش در جذب گردشگر داشته باشیم و دیدمان را نسبت به مفاهیم گردشگری تغییر دهیم.

لزوم تغییر نگرش در زمینه جذب گردشگر/تقویم گردشگری نداریم

به گزارش قدس آنلاین، محمد محب خدایی پیش از ظهر دوشنبه در  دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور اظهار داشت: استان کرمان با همه داشته هایی که دارد می تواند بزرگترین پایلوت و آیینه گردشگری کشور باشد.

وی افزود: باید فکر کنیم و تغییر نگرش در جذب گردشگر داشته باشیم و دیدمان را نسبت به مفاهیم گردشگری تغییر دهیم. توسعه گردشگری با روش های سنتی در کشور امکان پذیر نیست زیرا تاریخ مصرف بسیاری از رویه هایی که در پیش گرفته ایم گذشته است.

محب خدایی عنوان کرد: نمی شود به این سادگی در عرصه گردشگری که خیلی از کشورها که صنعت نفت ندارند و صنعت گردشگری را به صنعت نفت خود تبدیل کرده اند رقابت کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اعتقاد دارد که صنعت گردشگری می تواند بالاتر از صنعت نفت در کشور قرار گیرد و این یک شعار نیست و یک واقعیت است.

وی افزود: هر توریستی که وارد کشور می شود هزار و ۲۰۰ دلار ارزی آوری برای کشور دارد و معادل قیمت فروش ۳۰ بشکه نفت است.

محب خدایی بیان کرد: در صنعت نفت دارایی کشور خارج می شود اما در صنعت گردشگری هیچ دارایی از کشور خارج نمی شود و تنها دارایی که خارج می شود شناخت فرهنگی، استعدادها، ظرفیت ها و داشته های ارزشمند ما است که در ذهن گردشگران به دنیا صادر می شود.

وی تصریح کرد: گردشگری تنها مرکز صادرات برندینگ در دنیا است که به صورت چمدانی انجام می شود.

محب خدایی عنوان کرد: همانطور که به ازاء هر بشکه نفت ۱۰ دلار هزینه می کنیم برای صنعت گردشگری باید ۳۰۰ دلار به ازاء هر توریستی که وارد کشور می شود هزینه شود.

وی بیان داشت: خوشبختانه با مصوبه ای که در مجلس و برنامه ششم دیده شده نه از بودجه دولت بلکه از محل ورود توریست خارجی و ارزش افزوده آن شاهد سوبسیدها، معافیت های مالیاتی و امکانات بیشتر در حوزه جذب توریستهای خارجی خواهیم بود که این مسئله به نوعی ورودی را افزایش خواهد داد.

محب خدایی تاکید کرد: این تسهیلات صرفا برای تور اپراتور نیست بلکه برای هتل ها، ایرلاین ها و تمامی حوزه های فعال در حوزه جذب گردشگر است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: چرا از چهار هزار تور اپراتور و یا آژانس ما فقط نزدیک ۶۰ آژانس در زمینه ورودی گردشگر به کشور کار می کنند و چرا تمامی آژانس های ما روی خروجی کار می کنند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که ایرلاین های ما صرفا ایرلاین هستند و فقط از یک مبداء به مقصد پرواز می کنند و ساختار خارج از سیستم گردشگری نگرش دارند و به تور اپراتورتبدیل نشده اند این مشکلات را در صنعت گردشگری خواهیم داشت.

محب خدایی عنوان کرد: مشکل اساسی ما در زمینه گردشگری این است که ما یک تقویم گردشگری نداریم.

وی ادامه داد:  کرمان اولین شهری است که نگرش مدیریت شهر گردشگر بر آن حاکم بوده  و ظرفیت برنامه ریزی موجود آن صرفا برای شهروندان خود نیست.

محب خدایی با اشاره به اینکه ضعف اساسی حوزه گردشگری ما در حوزه فکر است، افزود: اگر می خواهیم در حوزه گردشگری شاهد یک تحول باشیم نیاز به یک همت جمعی است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عنوان کرد: امروز گرایش گردشگران اروپایی و کسانی که گردشگر هستند به بوم گردی است زیرا آنها می خواهند یک فرهنگ و ظرفیت جدید را تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه در آینده حوزه گردشگری را صرف با نگرش گردشگری تفریحی نگاه نکنیم، ابراز داشت: ۲۲ آیتم دیگر در حوزه گردشگری از جمله سلامت، آموزشی، کودک، همایشی، نمایشگاهی  و ... داریم این حوزه ها جوامع مخاطب دیگر برای ما شکل می دهند.

محب خدایی گفت: امیدواریم بتوانیم شبکه سفر داخلی را تنظیم کنیم و یک نتورک سفر داشته باشیم که این نتورک بتواند در تقویم گردشگری ما را به شرایط ماندگار برساند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.