محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در مراسم رونمایی از اثر عبدالحمید قدیریان با محوریت شهید حججی و افتتاح نمایشگاه پوستر «راهی که از سر گرفتیم» از معرفت هنرمندان در خلق آثار با محوریت شهید گفت.

پشت آثار خلق شده با محوریت شهید حججی معرفت دینی و مذهبی وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، بعد از ظهر امروز ۱۴ شهریور مراسم افتتاح نمایشگاه پوستر «راهی که از سر گرفتیم» و رونمایی از اثر نقاشی عبدالحمید قدیریان با محوریت شهید حججی در حوزه هنری و با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان، حسن روح الامین و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای مراسم از اثر نقاشی عبدالحمید قدیریان رونمایی شد و با این رونمایی تاکنون سه اثر نقاشی با محوریت شهید حججی در حوزه هنری رونمایی شده است.  

قدیریان درباره اثری که خلق کرده است گفت: اسم این تابلو که من خلق کرده ام «پیام آسمانی» است. در این تابلو تلاش کردم نگاهی که در چند سال اخیر همواره در آثارم سعی به بازگو کردن آن را داشتم تکرار کنم. در واقع من با آثارم این موضوع را فریاد می زنم که مشکل اصلی جامعه ما در همه ابعاد، مشکل فاصله گرفتن ما از آسمان است و راه حل همه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی هم در همین است.

وی ادامه داد: تا زمانی که ما با آسمان زندگی می کردیم این مشکلاتی که امروز در جامعه می بینیم، نبود. نسل ما تجربه آن زندگی را در اوایل انقلاب داشت و در آن روزگار مشکلی نداشتیم. به محض اینکه آدمها شروع کردند به فکر کردن با چارچوب های غربی مشکلات ما روز به روز بیشتر شد. با تغییر دولت ها و قوانین هم مشکلات حل نخواهد شد. ما یک مشکل تفکری در همه سطوح از بالاترین مسئولین اجرایی تا پایین ترین سطوح را داریم.  

این هنرمند با بیان اینکه به عنوان یک هنرمند برداشت خود را از موضوع شهادت شهید حججی به تصویر کشیده است، گفت: حضور شهید حججی و تاثیرگذاری شدید او در جامعه که همه به آن اذعان دارند که فراتر از خود واقعه بود، نشان از یک پیام آسمانی در این اتفاق دارد. ما یادمان رفته است که هیچ برگی بی اذن خداوند بر زمین نمی افتد. من به عنوان هنرمند به این موضوع تاکید می کنم تا به این اتفاق مانند نگاه به یک دو بیتی یا یک کلمه قصار ننگریم و به عنوان راه برون رفت از معضلات مان به آن نگاه کنیم.

در ادامه مراسم رونمایی از اثر قدیریان،  مراسم افتتاح نمایشگاه پوستر «راهی که از سر گرفتیم» در گالری خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد. در این نمایشگاه ۴۶ پوستر از هنرمندان سراسر کشور که پس از شهادت شهید حججی خلق شده اند، به نمایش در آمد. به گفته شجاعی طباطبایی نیمی از آثار نمایشگاه توسط حوزه هنری و به هنرمندان گرافیست سفارش داده شده است و نیم دیگر آثار از میان آثاری که به صورت خودجوش توسط هنرمندان خلق شده بود، جمع آوری شده است.

وی در این باره گفت: عنوان ثابتی را به عنوان چیدمان نوشتاری ثابت آثار انتخاب کردیم که در واقع این عنوان را مسئولان برای بدرقه شهید حججی و تشییع پیکر ایشان انتخاب کردند با عنوان «راهی که از سر گرفتیم» تا مدیریت واحدی در چیدمان نوشتاری پوسترها دیده شود.  این آثار در فاصله زمانی کمی خلق شده اند که باید به همه خسته نباشید گفت. بسیاری از هنرمندان هم اثرشان را به روح بلند شهید پیشکش کردند و به گمانم حس عجیبی در این آثار وجود دارد، گویی روح بزرگ شهید در تک تک آثار دیده می شود.  

طباطبایی همچنین درباره برپایی نمایشگاه در این تاریخ بیان کرد: با توجه به اینکه تشییع پیکر شهید حججی به تعویق افتاد، ما تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را زودتر برپا کنیم و پوسترها را برای روز تشییع تکثیر می کنیم و در اختیار مردم قرار می دهیم. ضمن اینکه این آثار در فضاهای شهری مثل مترو نیز به نمایش در می آید و در حال حاضر به صورت بیلبوردهای شهری هم دیده می شوند. در مراکز استان هم نمایش این آثار را خواهیم داشت.  

در حاشیه بازدید محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری از نمایشگاه پوستر «راهی که از سر گرفتیم»، وی گفت: اتفاقی که با شهادت مظلومانه شهید حججی افتاد همه کشور، خصوصا هنرمندان و اهل فرهنگ را تحت تاثیر قرار داد. هنرمندان نشان دادند اگر نسبت به اتفاقی معرفت و حسی پیدا کنند، آمادگی این را دارند که نسبت به آن واکنش نشان دهند. برای همین کارهایی که در این زمینه خلق شده اند به دل می نشینند. در این نمایشگاه کارهای بسیار زیبایی دیدم که پشت اغلب این کارها معرفت دینی و مذهبی است.  

وی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از نسل جوان که عموما در این رویدادها حضور پیدا می کنند، حوزه هنری چه برنامه ای دارد، بیان کرد: ما اغلب برنامه هایمان با هدف به میدان آوردن جوان ها اجرا می شود. حوزه هنری حدود ۱۲ جشنواره در طول سال برگزار می کند که آنها را با کمترین تبلیغات برگزار می کند و هدفش استعدادیابی و به میدان آوردن استعدادهای جوان هاست. ما اینجا باشگاهی برای جوان ها هستیم تا هر جوانی که استعدادی دارد به حقش برسد.

علیرضا پوراکبری، محمدصابر شیخ رضایی، احمد آقاقلی زاده، سید مهدی میرحیدری، حسین یوزباشی، کوروش ملکپور، نعیمه قاسمیان، امید کردی، محمدصادق پوروهاب، علیرضا سراج، مهرداد خلیفه، محمدرضا رحیمی، هادی مهری، مجید کشاورزی میاندشتی، نعیمه فاضلی، حسین قربانی، استودیو هونام، رسول اشتری، حسین مرتضایی، حسین ثابت، شاه سلیمان، نصیر بشیری، رضا فرخ‌پور، حسین شیرازی، علی جزینی، حامد زارع و علی مصطفوی هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.  

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.