یاسوج- سید محمد حسینی متولد سال ۶۳ است و دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل است، او از سال ۷۷ عکاسی را آغاز کرد. عکاسی از طبیعت استان را هم به عنوان اولویت اصلی در عکاسی دنبال کرد و سختی های زیادی در سرما، برف، کوهستان، گرما برای ثبت عکس هایش از طبیعت استان تجربه کرده است.

جوانی که عمر خود را برای عکاسی طبیعت گذاشته است

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از عکس های معروف از طبیعت کهگیلویه وبویراحمد به اسم این عکاس معروف ثبت شده است. خیلی از عکس های او را در فضای مجازی، در تابلو عکس های نصب شده در ادارات، سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوص استان، رستوران ها، همین طور کاتالوگ و کتابچه های گردگرشگری استان دیده ایم.

پای خیلی از این عکس ها اسم او نوشته شده، پای خیلی از آن ها هم اسمی از عکاسش نیست و بدون اجازه از او، عکس هایش از طبیعت استان را بزرگ چاپ کرده اند و جایی در اداره یا محل کسب و کارشان نصب کرده اند.

یکسالی می شود که که کتاب نگارین گلشن از وی چاپ شده است. پدر نماینده مجلس و هم استاندار بوده.سید محمد یکی از فرزندان سید مسعود حسینی، مَرد ذی نفود سیاسی استان است.

خودتان را معرفی کنید
متولد ۶۳ و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل هستم. از سال ۷۷ کار عکاسی را به صورت تجربی اغاز کردم. این حرفه برایم جذابیت دارد و به عنوان یک هنر بصری دوستش دارم و بیشتر حوزه هایی که عکاسی می کنم طبیعت است.

آیا عکاسی را به عنوان شغل نگاه می کنید؟

عکاسی هم می تواند شغل باشد و هم یک هنر. می توان از این دو زاویه به عکاسی نگاه کرد. برای من نیز هر دو جنبه را دارد.

پدر شما در استان مسئول بوده، او و خانواده مخالفتی با عکاسی شما نداشتند؟

زمان استاندار بودن پدر نیز عکاسی می کردم  خانواده با حرفه ام مخالفتی نداشتند چرا که در ابتدا بیشتر درس مد نظر بود بعد در کنارش عکاسی.

تا کنون کتابی از شما چاپ شده است؟

اولین کتاب عکس انفرادی  من «سی سخت شهربرف و آفتاب » بود و دومین کتاب انفرادی من نیز «نگارین گلشن » است. شروع کارم برای کتاب نگارین گلشن از سال ۸۳ بود و در عکس هایم آرشیوی از طبیعت استان جمع آوری کردم.

سال هایی که هنوز خشکسالی خودش را خیلی در استان نمایان نکرده بود. به قوت پیش می رفتیم و در چند مورد مقایسه ای عمل کردیم این همان تفسیر چهارفصل بودن استان بود اینکه چهارفصل است.

در چهارفصل پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری دارد یا اینکه در هر فصل سال می توانیم همزمان هر چهار فصل را تجربه کنیم اختلاف دمای  شهرهای مختلف استان از جمله گچساران و سی سخت  گویای این موضوع است. این چهار فصل بودن را با عکس های مقایسه ای شروع کردم. گردآوری و عکاسی کتاب  نگارین گلشن ۱۱ سال طول کشید.

این اولین کتاب مُصَورِ استان بود به همین دلیل می خواستم استخوان پر باشد یعنی جامع و کامل همه چیز را به تصویر بکشد. اسم کتاب برگرفته از قطعه ای شعر از حافظ است. نگارین گلشن یعنی باغ پر از رنگ و نگار. چاپ کتاب، آن هم چاپ کتاب های مصور مخصوص عکس بسیار گران است. معمولا این وقت ها هم بیشتر هزینه ها هم به عهده شخص هنرمند است.

چه شد که با وجود این همه هزینه و مشکلات پیگیر چاپ این کتاب شدید؟
استان ما هنوز برای خیلی ها ناشناخته است با همه پتانسیل هایی که دارد و البته با وجود آمارهایی همچون یک درصد جمعیت یک درصد مساحت کشور  استانمان آنگونه که باید شناخته نشده. این موضوع همت مسئولان و تک تک مردم استان را می طلبد  هر کس به سهم خود به دنبال رشد و توسعه استان باشد رشد اقتصادی استان مهم است و اولویت اول برای این رشد، توجه به بحث گردشگری استان است بنابراین با وجود همه مشکلات با دغدغه ای که برای معرفی ظرفیت های استان داشتم وارد این حوزه شدم.

برای انتشار کتاب خود از شما حمایت شد؟

به طور کلی نه، هیچ ارگانی همکاری نکرد تنها با دادن تسهیلات بانکی در قالب وام بود پیگیر بودیم اما کاری انجام نشد. ما در مسایل فرهنگی بسیار ضعیف هستیم، چون دغدغه نداریم و احساس درد نمی کنیم وقتی فردی بیمار است چون احساس درد می کند دغدغه خوب شدن دارد و پیگیر است اما وقتی دغدغه نباشد دنبالش نمی رود.

مسایل فرهنگی نیز اینگونه است تا زمانی که دغدغه نباشد کاری انجام نمی شود وقتی می توانیم فضایی را ایجاد کنیم که دغدغه کار فرهنگی داشته باشیم. برای نمونه استاندار  تنها یک جلسه آن هم در اوایل مسئولیتش هیچ جلسه ای با ما نداشته است حتی معاون سیاسی استاندار که دبیر کارگروه فرهنگ و هنر استان هست تا کنون نشستی با هنرمندان و عکاسان نداشته است.

آیا مسولان ما تا این اندازه از مشورت کردن بی نیاز هستند؟ چرا فرهنگ در استان ما تا این اندازه مهجور مانده است؟ آیا ما باید متولیان فرهنگ را فقط و فقط اداره کل ارشاد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدانیم؟ باز هم تکرار می کنم چرا فرهنگ در استان ما مهجور مانده است؟

بازخورد کتاب شما در کشور و استان چگونه بود؟

انتشار این کتاب در کُل کاری نو بود. ۱۱ سال زمان گذاشته بودیم و خداروشکر در میان منتقدان و هنرمندان استقبالی خوبی از آن شد. ۶۰۰ جلد از این کتاب را هدیه داه داده ام. گردشگران و توریست های داخلی و خارجی هم از کتاب استقبال کردند.

نکته جالب این بود که این کتاب برای مردم خودمان نیز نو بود اما متاسفانه تا کنون یک جلد از این کتاب تا کنون در استان به فروش نرسیده است. هیچ اداره ای از آن خردیداری نکرده است، نه استانداری نه ارشاد و نه میراث فرهنگی که این موضوع جای سوال دارد. من با دغدغه و خودجوش بخشی از عمر خود را صرف تهیه این کتاب کردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.