مشهد- به صف شدن اهالی یک روستا برای استفاده از آب مسجدی که یک خیر در اقدامی درخور تحسین دستگاه تصفیه آب نصب کرده سوژه‌ای است که ما را به «همت آباد» می‌کشاند.

همتی برای بهبود آب شرب همت‌آبادی‌ها نیست!

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته نیا: همت آباد روستایی است که برخلاف اسمش اصلاً هیچ همتی برای آبادانی‌اش به خود ندیده است.
گواه این ادعا هم محرومیت اهالی از مایه حیاتی است که برای اهالی آنجا اصلاً حیاتی را به ارمغان نیاورده است!
از کوچک تا بزرگ و از اول تا آخر «همت آباد» همه اهالی دردشان نوشیدن یک لیوان آب شرب بدون بو، رنگ و طعم فاضلاب است.

شنیدن کی بود مانند دیدن
ساعت ۹ صبح است که خودمان را به محل مسجد واقع در انتهای رسالت ۱۳۶ رسانده‌ایم.
اما برخلاف اطلاعاتی که مخاطبان به ما داده‌اند در مسجد بسته است وخبری از آن همه هیاهوی اهالی برای بردن آب نیست.
سراغ اهالی خانه‌های دیوار به دیوار مسجد که می‌رویم انگار زخم کهنه‌ای را باز کرده‌ایم که دردش هنوز درمان نشده است!
همه همسایه‌ها با سرعت زیادی همدیگر را خبر می‌کنند تا شاید این بار صدایشان شنیده شود.
آن‌ها غبطه می‌خورند که چرا باید به دلیل قبض چند میلیونی آب مسجد، همین دست خیر هم از سر اهالی زوال آید.
یکی از زنانی که از بقیه سن و سالش بیشتر است، می‌گوید: آب شرب همت‌آباد نه تنها خیری به کسی نمی‌رساند بلکه ضرر هم می‌رساند.
او با بیان اینکه «شنیدن درد اهالی همت آباد کی بود مانند دیدن» می‌افزاید: نوشیدن یک لیوان آب، خوردن غذای پخته شده و پوشیدن لباس شسته شده با این آب گواه همه ادعاهایی است که ما داریم.
زن جوانی هم که کودک خردسالش را در آغوش کشیده می‌گوید: همت آباد انگار نه انگار که آب دارد.
 او ما را به تماشای جاده‌ای دعوت می‌کند که به دلیل تردد اهالی دبه به دست به آبراهه اهالی همت آباد از روستای گرجی تبدیل شده است.
او با بیان اینکه اهالی همت آباد هر روز مجبورند برای گرفتن یک دبه آب از ساکنین خانه‌های گرجی التماس کنند، اظهار می‌دارد: این در حالی است که مسئولان مدعی‌اند همت آباد نیز آبرسانی شده است.
مادر چند کودک قد و نیم قدی هم که در زمین مخروبه‌ای مشغول بازی هستند، می‌گوید: کودکان همت آباد در حالی در این مخروبه‌ها بازی می‌کنند که نه تنها آبی با کیفیت برای نوشیدن ندارند بلکه آبی هم برای حمام و شستن لباس هایشان ندارند.
او از ما التماس می‌کند با سری به داخل خانه‌ها ببینیم چه بلایی به دلیل املاح زیاد آب بر سر ظروف غذای آن‌ها آمده است.
به گفته وی اگر هر چند روز یک بار ظروف غذاخوری با وایتکس سفید و ضد عفونی نشود، آنچنان ظرف‌ها کدر و کثیف دیده می‌شود که باید کل ظرف را دور انداخت. او می‌گوید: متأسفانه همتی از سوی مسئولان برای رفع این مشکل نمی‌بینیم.
او با بیان اینکه حالا ببینید این آب چه بلایی سر کلیه اهالی درآورده، می‌افزاید: آمار بالای اهالی مبتلا به بیماری‌های کلیوی گواه این ادعاست.

رد آلودگی آب

گزارشگر ما برای پاسخ به گلایه‌های مطرح شده سراغ مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی می‌رود.
مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب روستایی در کمال تعجب ضمن رد همه ادعاهای مطرح شده از سوی اهالی می‌گوید: مردم که نمی‌توانند برخلاف تأیید شبکه بهداشت ادعای آلوده بودن آب را داشته باشند.
موسوی با بیان اینکه آب شرب «همت آباد» هم مانند سایر روستاهای تحت نظارت شبکه بهداشت روستایی است، می‌افزاید: فقط کیفیت آب این روستا متفاوت است وگرنه هیچ گونه آلودگی در این آب وجود ندارد.
وی همچنین ادعای قبض چند میلیونی آب مسجد را هم رد می‌کند و اظهار می‌دارد: هرگز برای آب مسجد قبضی صادر نشده که ما بخواهیم آن را به دلیل بدهی قطع کنیم.
وی مدعی می‌شود، تفاوت کیفیت آب این روستا با روستای دیگر نیز امری طبیعی است، چراکه منبع آن تفاوت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.