یزد - معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز اساسی ما در سرزمین های گرم و خشک از جمله استان یزد وجود مدل برنامه ریزی آبخیز داری است که باید در این مناطق به جای برنامه ریزی استانی و شهرستانی، مدل برنامه ریزی آبخیزداری اجرا شود.

وجود مدل برنامه ریزی آبخیز داری درسرزمین های گرم و خشک  ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، پرویز گرشاسبی در نشست علمی و تخصصی مدیریت جامع حوزه‌ آبخیز بخش خضرآباد شهرستان اشکذراظهارداشت: آبخیزداری در حال حاضر نیاز ضروری کشوربوده و  طرح‌های آبخیزداری باید با مشارکت ۱۰۰درصد مردم و نیز مشارکت دستگاه ها اجرایی شود زیرا که لازمه تشکیل این سند راهبردی مشارکت مردمی است که باید به آن توجه شود .
وی افزود: طرح  های حوزه ی آبخیزداری یک طرح دولتی است،تنها خاص سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری نیست واین طرح که به صورت نمونه آزمایشی در بخش خضرآباد استان یزد در حال اجراست، نگاه جدید برنامه ریزی در دولت است که هرگاه طرح یادشده در این بخش به صورت کامل ، مراحل آن آزمایش و تمرین شد به تمام شهرستانها و حوزه ها تبیین داده خواهد شد.

این مسئول خاطر نشان ساخت: دراین طرح وظیفه دولت آموزش، تحصیل گری، توانمندسازی، ظرفیت سازی و نیز تدوین سند راهبردی است نه تامین تمام هزینه های مالی آن ، بلکه سرمایه گذار باید بعد از تدوین سند راهبردی در کنار دولت وارد عمل شود.
وی افزود: اگر در این راه سرمایه گذار وارد عمل نشود نمی توانیم در طرح موفق باشیم ، بنابراین باید سرمایه گذارانی را برای اجرای هر چه بهتر این طرح جذب کنیم و قبل از تدوین سند راهبردی نباید به کارهای اجرایی پرداخته شود مگر آنکه یقین داشته باشیم ، این کار قسمتی از سند است. 

گرشاسبی تصریح کرد : در مناطق گرم و خشک مساله آب یک مولفه حیاتی است و اگر ما مولفه های آبی را در این مناطق به هر روشی تغییر دهیم در جایی دیگر بحران ناشی از آن را مشاهده خواهیم کرد ، بنابراین مدل برنامه ریزی در کشورهایی که بحران زیادی در آب های سطحی و زیر زمینی دارند باید مدل برنامه ریزی حوزه ای یا آمایشی باشد.
معاون وزیر کشاورزی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن منابع طبیعی وقوع سیل و فرسایش خاک بوده و  ورود دام مازاد وهمچنین ورود زود هنگام دام به مراتع و خروج دیرهنگام آن‌ها نیز از دیگر دلایل از بین رفتن مراتع است و کنترل چرای دام و آگاهی بخشی به دامداران از جمله مهم‌ترین راهکارهای حفظ مراتع می باشد این اقدامات باید قبل از شروع فصل چرا به دامداران ارائه شود.
فرماندار اشکذرهم دراین نشست اظهارداشت: این شهرستان با ۳۳ هزار نفر جمعیت یکی از نزدیک ترین شهرستان ها به یزد مرکز استان است، ۲شهر خضرآباد و اشکذر و نیز ۲بخش مرکزی و خضرآباد دارد و جمعیت روستایی شهرستان نزدیک به ۱۲ هزار نفر است، و در اشکذر نزدیک ۴۰روستای بالای ۲۰خانوار وجود دارد .
محمد علی شاه حسینی با بیان اینکه شهرستان صنعتی و کشاورزی است تصریح کرد: در چند سال اخیز در این منطقه علاوه بر توسعه کشاورزی شاهد توسعه صنعت نیز بودیم و اتفاق های قابل ذکری در این ۲ حوزه صورت گرفته است.
وی افزود: در این شهرستان نزدیک به ۶۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ مستقر است که بزرگترین کارخانه تولیدی آن فولاد آلیاژی با جمعیتی نزدیک به سه هزار کارگر است و جمعیت مشهود در واحدهای تولیدی اشکذر نزدیک به ۲۰ هزار نفر است یعنی جمعیت روز منطقه افزون بر ۵۰ هزار نفر است.
شاه حسینی تصریح کرد: دربخش کشاورزی با توجه به اینکه مشکل اساسی استان یزد کمبود آب است یکی از شهرستان هایی است که در آن اقدام های قابل توجهی در استفاده مناسب از آب ، زمین و انرژی و توسعه کشاورزی و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است.
فرماندار اشکذرخاطرنشان ساخت: این شهرستان در زمینه کشت محصول گلخانه ای مقام دوم استان با تنوع گشت را داراست  در اشکذر کشت گیاهان دارویی مراحل آزمایشی، الگوبرداری و ترویجی کشت نعناع فلفلی ، مریم گلی و به لیمو انجام شده که اقدامی موثر در راستای استفاده بهینه از آب، خاک و انرژی است.
شاه حسینی با بیان اینکه اشکذر در بحث صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی کشاورزی در استان یزد یکی از بهترین هاست گفت: در بحث صادرات محصولات گلخانه ای به جمهوری آذربایجان و روسیه این شهرستان نیز جزو بهترین مناطق است.  
وی مساحت عرصه های بیابانی شهرستان را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: وسعت مراتع ۷۰ هزار هکتار و مساحت جنگل های آن طبق تعریف جنگل از نگاه منابع طبیعی نزدیک به ۲۰ هزار هکتار است.
فرمانداراشکذر گفت: دراین شهرستان نسبت به انسجام تشکل های کشاورزی در یک مجموعه ، استفاده مناسب از منابع و نیز در بحث ایجاد اشتغال و مشاغل خانگی اقدام های مناسبی انجام شده است 
وی افزود: بخش خضرآباد به دلیل نزدیکی به یزد مرکز استان و شهرستان و نیز به دلیل اینکه یکی از مناطق محروم و ییلاقی استان است به عنوان نمونه آزمایشی (پایلوت) در این طرح انتخاب شده است 
شاه حسینی تصریح کرد: تمرکز و انسجام در برنامه ریزی ، هماهنگی و جزیره ای عمل نکردن دستگاه های اجرایی برای توسعه و آبادی بخش خضرآباد با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف منطقه منجر به این شده که چشم انداز خوبی برای بخش خضرآباد تعریف شود .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.