یزد- نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر اینکه بسیاری از پرونده‌های وارده به دادگستری با یک واسطه گری قابل رفع هستند، گفت: شوراهای حل اختلاف با کدخدامنشی اقدام به حل مشکلات مردم کنند.

شوراهای حل اختلاف با کدخدامنشی اقدام به حل مشکلات مردم کنند

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی با اشاره به اینکه در بحث قضاوت موضوعی به نام قاضی تحکیم وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس این اصل، افراد یک نفر را بین خود به عنوان قضاوت کنند قرار می‌دادند تا بین آنها حکم کند.

وی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب با توجه به اینکه هنوز قوه قضاییه شکل خود را به خوبی نگرفته بود و مردم هم مراجعات زیادی به دادگستری‌ها داشتند به همین دلیل در یزد چند نفر را برای بررسی دعاوی مردم و حل مشکل به صورت کدخدامنشی گذاشتیم و بسیاری از پرونده‌ها حتی مربوط به سال‌های قبل هم مختومه شد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد یکی از اقدامات خوب قوه قضائیه در راستای رسیدگی به شکایت‌های مردم را تشکیل شوراهای حل اختلاف دانست و افزود: قوه قضائیه اگر می‌خواست تمام پرونده‌ها را خودش به تنهایی و در دادگاه‌ها بررسی کند قطعا زمان رسیدگی به پرونده‌ها بسیار طولانی می‌شد.

ناصری یزدی خاطرنشان کرد: بسیاری از شکایت‌هایی که به دادگاه‌ها می‌رسد از سختی و پیچیدگی بالایی برخودار نیستند که می‌توان آنها را به صورت کدخدامنشی برطرف کرد به همین دلیل به راحتی می‌توان بسیاری از پرونده‌ها را برطرف کرد.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه در شوراهای حل اختلاف باید سعی کرد به درستی تشخیص داد و در این زمینه سلیقه متولیان امر نقش بسیار مهمی دارد، گفت: بسیاری از موارد وجود دارد که یک پرونده با یک زیرکی و هوشیاری و دستیابی به یک موضوع ساده قابل حل کردن است.

وی گفت: در بازپرسی‌ها و بازجویی‌ها قاضی‌هایی که از زیرکی خاصی برخوردارند به راحتی با چند سوال و صحبت می‌توانند به صحت یا کذب صحبت افراد پی ببرند، در شوراهای حل اختلاف هم باید با برخورد خوب و سلیقه درست اقدام به بررسی پرونده‌ها کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.