مطالعات جدید پژوهشگران آلمانی ثابت می‌کند فشار خون بالا و کمبود فعالیت‌های جسمانی مهم‌ترین عوامل خطر بروز سکته مغزی در افراد ۱۸ تا ۵۵ سال است

«بی‌تحرکی و فشار خون» مهم‌ترین دلیل سکته مغزی جوانان

: مطالعات جدید پژوهشگران آلمانی ثابت می‌کند فشار خون بالا و کمبود فعالیت‌های جسمانی مهم‌ترین عوامل خطر بروز سکته مغزی در افراد ۱۸ تا ۵۵ سال است. هم‌اینک این شرایط در جوامع مختلف نسبت به گذشته وضعیت‌تر بدتری پیدا کرده است.

سکته مغزی نخستین علت ناتوانی در جمعیت بزرگسال است که بروز آن در افراد جوان‌تر طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. برای شناخت علت این پدیده در نسل جوان، پژوهشگران آلمانی مطالعه‌ای روی ۱۰هزار و ۵۰۰ نفر انجام دادند.

۲۰۰۰ نفر از این گروه بین ۱۸ تا ۵۵ سال سن داشتند که پیش از این سابقه سکته مغزی را تجربه کرده بودند و بقیه هرگز دچار چنین مشکلی نشده بودند. از بین عوامل خطر زمینه ساز، هشت مورد قابل توجه‌تر بود: پرفشاری خون، کلسترول بالا، دیابت، بیماری عروق کرنر، استعمال دخانیات، افراط در مصرف الکل، بی‌تحرکی و چاقی.

بررسی بیشتر در این گروه سنی نشان داد در ۸۰ درصد موارد پرفشاری خون و بی‌تحرکی مهم‌ترین عامل سکته مغزی تشخیص داده شده است.

خوشبختانه باید گفت بیشتر عوامل زمینه ساز سکته مغزی اجتناب پذیر و قابل پیشگیری است که رعایت سبک زندگی سالم شامل اصول تغذیه متنوع و متعادل، ورزش و دوری از دخانیات تأثیر قابل توجهی در این باره دارد.

به طور کلی سکته مغزی به دو گروه ایسکمیک و خونریزی دهنده تقسیم می‌شود. در نوع اول که بیشتر موارد را دربر می‌گیرد رگ به وسیله لخته خون بسته می‌شود. نوع دیگر نیز در نتیجه پاره شدن رگ و خونریزی مغزی بروز می‌کند.

منبع: www.۲۴matins.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.