دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات دومین جلسه این کمیسیون با موضوع همه پرسی اقلیم کردستان را تشریح کرد.

جزئیات دومین جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اقلیم کردستان

به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در این جلسه با حضور آقای قشقاوی معاون امور مجلس وزارت امور خارجه در مورد پیامدهای احتمالی همه پرسی در اقلیم کردستان عراق بحث شد و مسئولان وزارت امور خارجه توضیحاتی راجع به اصل رفراندم و روزهای بعد از آن و نیز درباره سفر رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به تهران ارائه دادند.

وی افزود: همچنین درباره احتمالات مختلفی که در رابطه با وضعیت بعد از همه پرسی، بررسی شده، اطلاعاتی ارائه دادند و چند تن از نمایندگان هم ضمن بیان نظراتشان، سوالاتی را نیز مطرح کردند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تاکنون یک جلسه پیش از این درباره همه پرسی اقلیم کردستان در کمیسیون امنیت ملی برگزار شده، خاطرنشان کرد: امروز جلسه دوم بود و قرار شد جلسه سومی هم برای ادامه بررسی این مسئله و وضعیت منطقه تشکیل شود.

جمالی با بیان اینکه در این جلسه بر موضع جمهوری اسلامی مبنی بر محوریت دولت مرکزی عراق و یکپارچگی این کشور تأکید شد، تصریح کرد: به نظر می رسد خوشبختانه در سطح بین‌المللی هم استقبالی از این همه پرسی نشده و فعلاً آقای بارزانی با چالش هایی که پیش رویش قرار دارد، درگیر است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که همیشه مدافع کردها بوده و در زمان حمله داعش برخلاف کشورهای دیگر منطقه از کردها دفاع کرده است، قطعاً از سر خیرخواهی این موضع را اتخاذ کرده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در این جلسه همچنین این نکته بیان شد که حضرت آیت الله سیستانی پیشنهادی را مطرح کردند که مسئله کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق و گفتمان داخلی حل شود؛ علاوه بر این، بر این مسئله هم تأکید شد که موضع جمهوری اسلامی این است که دولت اقلیم کردستان باید ابتدا همه پرسی را منتفی اعلام کند و سپس مذاکرات داخلی انجام شود.

جمالی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر مانور مشترکی در مرزهای غربی کشور به صورت مشترک با عراق در حال انجام است و هدف آن نمایش امنیت و اقتدار مرزهای مشترک دو کشور است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.