یکی از ویژگی‌های برجسته عکس‌های تاریخی، ثبت وقایع و ارائه سند برای شناخت و بررسی دوران گذشته است. از آغاز ورود عکاسی به ایران در دوره قاجار، به‌تدریج برخی از عکاسان توانستند رفتارها و آیین‌های جمعی مردم را ثبت کنند.

سیری در تاریخ و مناسک مذهبی دوران قاجار

یکی از این آیین‌ها، سوگواری برای امام حسین(ع) و مناسک مرتبط با ایام محرم است. ضمن اینکه این مراسم در دربار هم به‌صورت ویژه‌ای برگزار می‌شد و به دلیل علاقه ناصرالدین شاه به عکس و هنر عکاسی، تصاویر بسیاری از آن دوران و بویژه آیین‌های سوگواری در عصر قاجار و پس از آن به یادگار مانده است که سندهای تاریخی مهم و ارزشمندی محسوب می‌شوند.

به همین منظور موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله اقدام به برپایی مجموعه برگزیده‌ای از چندین دوره تاریخی و تصاویری از هیئت‌های عزاداری، تکیه‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و آیین تعزیه با عنوان نمایشگاه عکس «سوگ‌واران» کرده است. البته در این عکس‌ها نامی از عکاسان آن به میان نیامده و احتمالاً بسیاری از آن‌ها بدون نام و نشان هستند اما با این حال، این مجموعه به عنوان بخشی از گنجینه تاریخی عکاسی قابل توجه است.

نمایشگاه «سوگ‌واران» در ۲ بخش، شامل ۳۲ تصویر با چیدمانی تازه در نگارخانه لاله و بخش دیگر شامل ۲۳ تصویر در موزه عکسخانه شهر به‌صورت همزمان برگزار ‌شده است. این مجموعه‌ها و اسناد تصویری روایتگر دوران گذشته و ارادت مردم ایران‌زمین به امام سوم شیعیان است و نشان می‌دهد که این موضوع همیشه در طول تاریخ ساری و جاری بوده است.

از نکات جالب توجه عکس‌ها امکان سفر در تاریخ‌های دوردست است که بیننده را با فضای دورانی مانند قاجار و مناسک رایج آن زمان آشنا می‌کند. عکس‌هایی از روز عاشورا و تجمع دسته‌های عزاداری در محله‌های قدیمی تهران، عکس‌هایی از تکیه‌های قدیمی مانند تکیه دولت و تکیه نایب‌السلطنه در کامرانیه، مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی، تصاویری از عزاداری‌ها در تکیه دولت و خیابان‌های شهر، حضور زنان در تکیه‌های عزاداری و مراسم ایام محرم از جملة تصاویری است که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. علاوه بر این، تصاویری مرتبط با عزاداری مردم به‌صورت پوستر در قطع‌های بزرگ در این نمایشگاه دیده می‌شود که جالب توجه است. با این تصاویر می‌توان در تاریخ سفر کرد و با تجربیات پیشینیان آشنا ‌شد.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۹ آبان‌ماه (به غیر از ایام تعطیل) برای بازدید از نمایشگاه به موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله مراجعه کنند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.