یزد - نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به ضرورت معرفی ارزش‌های اسلامی مردم یزد به گردشگران خارجی،گفت: استفاده از سبک معماری ایرانی اسلامی درمعماری مدرن ضروری است.

ارزش‌های اسلامی مردم یزد به گردشگران خارجی معرفی شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله محمدرضا ناصری‌یزدی در جریان دیدار مدیرکل و فعالان گردشگری استان یزد با اشاره به این‌که عبرت و درس گرفتن یکی از مهمترین تاکیداتی است که در ارتباط با گردش در دنیا مورد توجه قرار است، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید در زمین نظاره کنید و از پیشینیان عبرت بگیرید .

وی افزود: نگاه به گردشگری در اسلام نگاه صرفا مادی نیست، و گردشگری سود و اشتغال به دنبال دارد ولی نباید به هر روشی اقدام به درآمدافزایی از گردشگری کرد .

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: کشورهای غیراسلامی گردشگر را تنها برای کسب پول انجام می دهند و در این زمینه آنها به هر کاری و هر نوع اقداماتی می پردازند تا پول بیشتری کسب کنند .

ناصری با تاکید بر این‌که در مرحله اول نگاه گردشگری در اسلام بصیرت، بصیرت افزایی، متنبه و بیدار شدن انسان‌ها است، گفت: گردشگری باید به معرفت الله و شناخت خدا و پیدا کردن مسیر بی انجامد .

وی به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی اشاره کرد و افزود: استان یزد ظرفیتهای بسیار زیادی در این زمینه دارد که یکی از مهمترین این ظرفیتها، سبک معماری ایرانی اسلامی خانه‌ها است .

امام جمعه یزد خاطرنشان ساخت: درگذشته خانه‌ها در طول روز به صورت کامل روشن بودند و به هیچ عنوان نیازی نبود از چراغ و لامپ استفاده کنیم ولی الان در تمام طول روز خانه‌ها تاریک هستند و حتما باید برای روشن شدن خانه‌ها از لامپ استفاده کرد .

ناصری یزدی تصریح کرد: مصرف انرژی هم در خانه‌های قدیمی بسیار کم بود به گونه‌ای که در طول تابستان تنها با یک باد منازل خنک می‌شدند و برای ورود باد به خانه هم بادگیر می‌ساختند ولی الان باید انواع کولرها و خنگ کننده‌ها را برای زندگی در تابستان در خانه‌ها گذاشت .

وی در بخش دیگری ازسخنان خود بر ضرورت آموزش و استفاده از سبک معماری ایرانی اسلامی در معماری امروزی ایران تاکید کرد و گفت: این همه موفقیت و افتخاراتی که در گذشته وجود داشته برگرفته از ایمان و بسیار بالای پیشینیان ما و استفاده از ظرفیتها و توانمندی‌های نیروهای داخلی بوده است .

یزد استانی پیشرو در حوزه گردشگری مذهبی است

مدیرکل میراث فرهنگی یزد نیز دراین دیداربا بیان اینکه یزد استانی پیشرو در حوزه گردشگری مذهبی است، گفت: زمینه توسعه گردشگری مذهبی در یزد فراهم شود.

فاطمه دانش یزدی با اشاره به اینکه یزد ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارد، اظهار داشت: استان یزد به عنوان پایلوت در حوزه گردشگری مذهبی توانسته به عنوان یک استان پیشرو مطرح شود.

وی تصریح کرد: گردشگری مذهبی یکی از مواردی است که در حوزه گردشگری توانسته در ایران نقش بسیار اساسی را داشته باشد و تعداد قابل توجهی از گردشگران ایران مربوط به این بخش هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: بر اساس آمارهای موجود، از مجموع ۹ هزار مکان مذهبی که در ایران وجود دارد، حدود ۵۸۰۰ اثر به عنوان آثار ملی هستند که بیش از ۱۲۰۰ مورد از آنها به ثبت ملی رسیده‌اند و در میان کشورهای خاورمیانه و آفریقا، ایران می تواند در حوزه گردشگری مذهبی و معنوی نقش بسیار پررنگ و اساسی را داشته باشد و زمینه برای توسعه بیش از پیش گردشگری در منطقه را فراهم نماید.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری مذهبی یکی از رویکردهای اساسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد است، عنوان کرد: در استان یزد با توجه به عشق بسیار بالایی که به اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد، ۱۵ سال قبل به صورت خودجوش کمیته‌ای به وجود آمد و گردشگران با اهداف مذهبی وارد یزد می‌شدند.

این مسئول افزود: حدود یک سال گذشته کمیته گردشگری مذهبی یزد با همکاری انجمن‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و جامعه المصطفی(ص) در میراث فرهنگی یزد شکل گرفت و هنوز اگر یک قدمی در حوزه گردشگری مذهبی، پایدار و تاریخی با توجه به ثبت جهانی برداشته‌ایم، تنها بخش کمی از راه را دنبال کردیم و هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم.

وی تصریح کرد: امیدواریم دستگاه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به ما کمک کنند که در این زمینه قدم برداریم و بتوانیم از تمام ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های گردشگری استفاده نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.