بجستان_ با سرمازدگی باغات انار در پاییز سال گذشته و افت ۹۸ درصدی تولید انار در بجستان علاوه بر ضرر کشاورزان این شهر ستان امسال جای خالی یاقوتهای سرخ این نعمت خداوند بر سفره های مردم به خوبی احساس می شود .

جای خالی یاقوت های سرخ بجستان بر سفره های پاییزی

مدیر جهادکشاورزی بجستان به خبرنگار قدس آنلاین گفت: سرمای بی سابقه پاییز سال گذشته انار محصول اصلی کشاورزان بجستانی را به نابودی کشاند.

رمضانعلی قاسمی افزود: سطح زیر کشت انار درشهرستان ۱۱۰۰ هکتار است که بالغ بر ۲۰ هزار تن انارهمه ساله عاید کشاورزان این شهر ستان می شود  که سرمای سال گذشته سبب ایجاد خسارت ۹۵ درصدی به باغات انار شد به صورتی که کلیه باغات کف بر شده و تولید محصول  نسبت به سال قبل بیش از ۹۷ درصد افت عملکرد داشته است.

وی گفت: به همین لحاظ و به منظور حمایت از باغداران که با ضرر چندین ساله مواجه شده اند اقداماتی از قبیل اعطای تسهیلات بلاعوض در اجرای سیستم های آبیاری نوین، ارائه تسهیلات سرمایه درگردش به باغداران و برگزاری کلاس های آموزشی-ترویجی صورت گرفته.

مدیر جهادکشاورزی بجستان مهمترین ارقام انار تولیدی این شهرستان را بجستانی و شیشه کپ دانست که هر دو رقم جز بهترین ارقام انارهای صادراتی ایران می باشد که مهمترین ویژگی این ارقام طعم ملس و قابلیت انبارداری بالای آن می باشد. شهرستان بجستان از لحاظ کیفیت و صادراتی بودن محصول انار رتبه نخست استان را دارد و از لحاظ تولید و سطح زیر کشت رتبه سوم استان را دارا می باشد.

وی همچنین از جمله محصولات مهم کشاورزی دیگر این شهرستان را زعفران بر شمرد  که جزء مرغوبترین محصولات استان بوده که بیشتر زعفران تولیدی صادر می شود.

قاسمی گفت: بجستان دارای ۲۲۳۸ هکتار سطح زیر کشت زعفران می باشدکه میانگین برداشت زعفران حدود ۴ کیلو زعفران خشک در هکتار می باشد.

وی گفت: سال قبل در اثر سرما باغات زعفران شهرستان نیز دچار خسارت گردید که برای جلوگیری از خسارت به محصول سال بعد زعفران با برگزاری به موقع کلاس های آموزش و ترویجی راهکارهای مناسب به زعفرانکاران آموزش داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.