کرج - دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان البرز با بیان اینکه نظرات کارشناسان رسمی برای دستگاه قضایی بسیار مهم است، گفت: نزدیک به ۷۰ درصد از پرونده های قضایی مستند به نظر کارشناسی است.

۷۰ درصد پرونده های قضایی مستند به نظر کارشناسی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حاجی رضا شاکرمی عصر امروز چهارشنبه درآیین بزرگداشت روز کارشناسان رسمی دادگستری اظهار کرد: کارشناسان چشمان مسلم و بازوان توانمند دستگاه قضایی محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه امور کارشناسی در دستگاه قضایی  بسیار پیچیده و فنی است افزود: این مهم ازعهده یک نفرساخته نیست و یک قاضی به تنهایی نمی تواند اقدامات حکم دادرسی را تشخیص دهد لذا قاضی تنها ابزارتشخیص خود را از کارشناس طلب می کند.

شاکرمی با اشاره به اینکه کارشناسی کارشناسان برای دستگاه قضایی بسیار مهم است گفت: کارشناسان کمک حال دستگاه قضا هستند چرا که همه زوایای پرونده را روشن می کنند.

وی با بیان اینکه  قاضی باید در قبال حکمی که صادر میکند بحث کرامت را در نظر بگیرد اظهار کرد: یکی از خصیصه هایی که یک کارشناس باید داشته باشد پایبندی به اخلاق دینی و اصول اخلاقی است و اگر این اصول را رعایت نکنند در حکم دچار مشکل خواهند شد.

دادستان مرکز استان البرز با بیان اینکه کانون کارشناسان در درجه اول باید نظارت درونی ونفس انسانی را شکوفا کند گفت: وقتی حکم به حیثیت و آزادی و حفظ جان و مال مردم مربوط باشد وظیفه سنگینی رقم میخورد  چرا که در نهایت حکم قاصی با  نظر کارشناس به سرانجام می رسد.

شاکرمی با اشاره به اینکه نظریه کارشناسی باید در مدت قانونی و زمان مشخص شده باشد گفت: اگر این وظیفه در مهلت قانونی انجام نشود باید به وقت دیگر تجدید می شود  تا نظریه نهایی صریح و روشن باشد.

وی افزود:دلایل عینی را کارشناس به شکل دقیق جمع آوری می کند تا برای اتخاذ تصمیم برای قاضی آسان شود.

شاکرمی با بیان اینکه دستمزد کارشناسان در آیین نامه  به شکل شفاف وکامل مشخص نیست  گفت:  دستمزد کارشناسان باید مشخص باشد و این مهم نیاز به پیگیری لازم دارد.

وی در پایان خطاب به کارشناسان دادگستری گفت: به سراغ مردمی که گرفتار پرونده قضایی می شوند و از نظر مالی نیازمند هستند بروید ونیاز ومشکل آنها را بررسی و حل نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.