آزادسازی فضای رقابتی در حوزه خدمات ارتباطی که از سال ۹۳ کلید خورد باعث رونق بخشیدن به بازار ارتباطی کشور شد به گونه‌ای که دو اپراتور اول و دوم ارتباطی پس از سالها تأخیر در ورود به نسلهای ۳G و ۴G اکنون به شدت مشغول رقابت هستند.

اینترنت ۳G و ۴G هزار شهر کشور را فرا گرفت

به گزارش قدس آنلاین، رشد و توسعه دیجیتال کشور به موازات جامعه جهانی باعث شده تا همگان با واژه‌هایی نظیر «پهن‌باند» یا «اینترنت پرسرعت» برخورد داشته و با توجه به اینکه کلیت آن را درک می‌کنند، به راحتی از کنارش عبور کنند.

اصطلاح پهن‌باند (Broadband) اشاره به سیگنالهای مخابراتی یا وسایل با پهنای باند زیاد دارد و قبل از اختراع نوع خانگی آن، اینترنت dial-up تنها وسیله دانلود موسیقی، فیلم و چک کردن پست الکترونیک بود.

بنابراین اگر خاطرتان باشد دانلود یک آهنگ با حجم ۳.۵ مگابایت به حداقل۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز داشتیم که این نرخ برای دانلود فیلم به بیش از ۲۰ ساعت می‌رسید.

سوای از اینکه اغلب مردم در جامعه امروز به لینکهای پرسرعت ارتباطی دسترسی دارند و استفاده از آنها عرف شده است اما بد نیست با مروری که به گذشته داشتیم، بدانیم اینترنت پهن‌باند سرعت دانلود مصارف خانگی را تا ۱۰ برابر نسبت به dial-up افزایش داد.

کشور ما با وجود اینکه سرعت رشد خوبی را در زمان بروز تکنولوژیهای مرتبط با این عرصه نداشت اما ظرف سه چهار سال اخیر حصار تنیده به دور فناوریهای ارتباطی را شکست و با لغو تمامی انحصاری طلبیهایی که بود، سرانجام موفق شد به عرصه پرشتاب باندپهن ثابت و سیار ورود کند و محدودیتهای پیش پای مردم را برای دستیابی به نسلهای جدید ارتباطی بردارد.

بنابراین برای نخستین بار، اپراتورهای کشور از سال ۹۳ وارد عرضه اینترنت ۳G و ۴G به شکل آزادانه و رقابتی شدند و افقی جدید پیش روی کاربران فضای مجازی ایران باز شد که ماحصل آن را گاها در گزارشهایی پیرامون رشد فعالیت استارتاپها که در تعامل مستقیم با این موضوع هست، افزایش اشتغالزایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش سهم بازاری ارتباطی، رغبت سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کسب‌وکارهای نوپای کشور، ارائه ایده‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری، رشد جایگاه کشور در شاخصهای مربوط به زیرساختهای ارتباطی و... نظاره‌گر هستیم.

اخیرا هم دولت اقدام به گزارشی پیرامون این مهم کرده و تنها اشاره‌ای به شاخص «باندپهن سیار» به عنوان یکی از معیارهای توسعه داشته که مبتنی بر آمار و ارقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

براساس این گزارش که تصویر آن نیز در زیر موجود است، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۸۰.۶ درصد در اواسط سال ۹۲ به ۱۰۴ درصد تا پایان خرداد سال جاری رسیده است.

تعداد مشتریان باندپهن سیار نیز با رشد ۶۹۲۰ درصدی به ۴۱.۱ میلیون مشترک رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد که از زمان آزادسازی ورود به نسلهای سوم و چهارم ارتباطی، اپراتور اول ارتباطی توانسته ۶۹۳ شهر را تحت پوشش خدمات ۴G خود قرار دهد و این میزان پوشش در اپراتور دوم ارتباطی ۵۹۸ شهر تا پایان کار دولت یازدهم بوده است.

تعداد شهرهای تحت پوشش خدمات ۳G همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب ۱۰۵۷، ۸۹۴ و ۴۹۱ شهر است.

امید می‌رود این روند توسعه با توجه به تغییر ذائقه مشترکان ارتباطی برای استفاده هرچه بیشتر از محتوای گرافیکی، تصویری و ویدئویی که نیازمند ترافیک بیشتر ارتباطی است، ادامه داشته باشد و اپراتورهای ارتباطی با توجه به وضعیت رو به اشباع بازارشان، به دنبال راه‌هایی جایگزین برای تداوم بخشیدن به مسیر درآمدزاییشان نظیر ارائه خدمات ارزش افزوده باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.