معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در بازدید از غرفه روزنامه قدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات تصریح کرد: ما در ارتباط با آیننده برجام سناریوها و شرایط مختلف را دیده‌ایم و هر تصمیمی که نظام بگیرد، در حوزه فنی ظرفیت‌ها آماده است تا این تصمیمات اجرایی شود و تأثیرگذاری داشته باشد.این تأثیرگذاری می‌تواند از دو جهت باشد، هم می‌تواند پیامی قوی را منتقل کند و هم حرکتی در جهت توسعه صنعت هسته‌ای، ورای محدودیت‌هایی که ما پذیرفته‌ایم ایجاد شود.

بستر فنی برای اجرای تصمیمات هیئت نظارت بر برجام آماده است

قدس آنلاین- بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از سرگیری بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای یکی از مواردی است که از سوی هیئت عالی نظارت بر برجام در مقابل اقدامات آمریکا دیده شده است، گفت: ازسرگیری تولید سوخت ۲۰ درصد می‌تواند یکی از این اقدامات باشد.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در بازدید از غرفه روزنامه قدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات تصریح کرد: ما در ارتباط با آیننده برجام سناریوها و شرایط مختلف را دیده‌ایم و هر تصمیمی که نظام بگیرد، در حوزه فنی ظرفیت‌ها آماده است تا این تصمیمات اجرایی شود و تأثیرگذاری داشته باشد. این تأثیرگذاری می‌تواند از دو جهت باشد، هم می‌تواند پیامی قوی را منتقل کند و هم حرکتی در جهت توسعه صنعت هسته‌ای، ورای محدودیت‌هایی که ما پذیرفته‌ایم ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اقدامات سریع الاثر و فوری در تصمیمات ۱۶ گانه هیئت نظارت بر برجام در مقابل تحریم‌های جدید آمریکا وجود دارد؟ اظهار داشت: ما قرار است در مسیری که داریم در آینده به اهدافی برسیم و اینها می‌تواند سرعت بگیرد. برگشت‌پذیری، یکی از این موارد است و ظرفیت آن کاملًا موجود است. مثلاً تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در فردو با توجه به اینکه نیمی از ماشین‌های غنی‌سازی هم اکنون در حال چرخیدنند، به سرعت می‌تواند آغاز شود و ظرف چند روز به تولید برسد. لذا از سرگیری سوخت ۲۰ درصد می‌تواند بخشی از این تصمیمات ۱۶ گانه باشد.

چراغ سبز لندن برای خرید کیک زرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره آخرین وضعیت برنامه خرید ۹۰۰ تن کیک زرد از قزاقستان اظهار داشت: ابتدا انگلیسی‌ها با این درخواست کردند، اما بعد گفتند می‌توانیم دوباره این درخواست مطرح کنیم. بنابراین این پرونده باز است و در زمان لازم ما می‌توانیم آنرا دنبال کنیم.

وی یادآور شد: ما منابع غنی اورانیوم در کشور نداریم و نیازمند تأمین آن از خارجیم. مقادیر زیادی کیک زرد بعد از برجام به کشور وارد شد و در عین حال خودمان هم به تولید ادامه می‌دهیم اما مقادیری که وارد شد معادل تولید معادن خودمان برای صد سال است.

کمالوندی ادامه داد: خوشبختانه در چارچوب قانون اقدام متقابل، ۲۰۰ میلیارد تومان برای صنعت استخراج اورانیوم اختصاص داده شده است و ما از همین سال جاری توسعه وسیع معادن را در دستور کار خواهیم داشت.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در مورد احتمالات موجود در مورد برخورد کنگره با موضوع برجام و راهبرد جدید ترامپ و ظرفیت کشورهای اروپایی برای مقابله با اقدامات آمریکا و حفظ روند اجرای عادی برجام، گفت: آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد تا بدون اشاره به موضوع هسته‌ای به بهانه‌های مختلف فشار را بر ایران حفظ کنند و مانع اجرای مطلوب برجام شوند. آن‌ها از آنجایی که اروپایی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر را در مخالفت با برجام با خود همراه ندارند، نمی‌توانند به طور مستقیم از برجام خارج شوند. درعین حال اقدامات آنها اثرات منفی بر برجام و روح آن خواهد داشت.

وی گفت: وقتی اروپایی‌ها نسبت به اقدامات آمریکایی‌ها انتقاد و یا سئوال می‌کنند پاسخ آمریکا این است که تحریم‌ها و یا قوانینی اعمال شده بر ایران مربوط به هسته‌ای نیست. ما اطلاع داریم بسیاری از کشورها با آمریکا در جلسات خصوصی خواهان ادامه ادامه برجامند. آمریکایی‌ها هم می‌خواهند از برجام خارج شوند و هم نمی‌خواهند با دنیا و اروپا مقابله کنند، بنابراین فشار را از هر طرف آنقدر زیاد می‌کنند که اثرات مثبت برجام خنثی شود و یا ایران را به جایی برساند که بگوییم برجام هیچ چیز برای ما ندارد پس از آن خارج شویم.

وی یادآورشد: اروپایی‌ها بارها گفته‌اند که به برجام پایبند هستند. اما بنای ما بر این نیست که اگر آنها حمایت کردند ما محکم برجام را اجرا کنیم و اگر نکردند جور دیگری رفتار کنیم. ما برنامه خودمان را  طبق تصمیمی نظام جلو می‌بریم و اینرا هم اعلام کرده‌ایم.

حمایت کلامی اروپا کافی نیست

کمالوندی افزود: امروز اروپایی‌ها بیشتر از همه نگرانی یک جانبه گرایی ترامپ و دولت آمریکا هستند حتی بیشتر از ما و دوست ندارند آمریکا تصمیم بگیرد و آنها اجرا کنند. به همین دلیل می توانیم بگوییم ما در یک موقعیت خوبی هستیم. اما در عالم سیاست هر اتفاقی ممکن است بیفتد. بنابراین ما اینرا هم مد نظر داریم که اگر اروپایی‌ها احساس کنند منافعشان ایجاب می‌کند که به آن طرف گرایش پیدا کنند و در یک جمع جبری کنار آمریکا قرار بگیرند ما چگونه رفتار کنیم. برنامه ما اینست که راه خودمان را برویم و اینراو روشن به آنها هم گفته‌ایم.

کمالوندی درباره مذاکرات آمانو در تهران و اینکه او درباره بند «تی» برجام هم درخواستی مطرح کرده یا نه؟ گفت: آمانو هیچ بحثی درباره بند «تمی یا بازدید از مراکز نظامی را مطرح نکرد و اساساً این موضوع در آژانس مطرح نیست.  آقای آمانو نقش یک رابط را ایفا می‌کند. او مذاکراتی با مقامات اروپایی داشت و ما را در جریان موضوعاتی و دیدگاه‌هایی که آنها به او منتقل کرده‌اند، قرار داد. ما هم دیدگاه‌هایمان را منتقل کرده و گفتیم حمایت از برجام باید با تأمین عملی منافع اقتصادی ایران همراه باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.