عضو هیئت منصفه مطبوعات در غرفه روزنامه قدس گفت: هیئت منصفه با رویکردی انصاف‌گرایانه همواره سعی کرده است، تخلفات مطبوعاتی را عامدانه نبیند و در موارد زیادی پرونده‌ها به  تبرئه منجر شده است

دولت در اصلاح قانون مطبوعات با اعضای هیئت منصفه رایزنی نکرده است

قدس آنلاین-عفت شریعتی کوهبنانی عضو هیئت منصفه مطبوعات با اشاره به تشکیل دور جدید هیئت منصفه گفت:هیئت منصفه دوره جدید بدون تأخیر تشکیل و مراسم تحلیف و آغاز دوره جدید نیز برگزار شد و حتی بالافصله بعد از مراسم تحلیف جلسه رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی با حضور اعضا برگزار شد.

نماینده سابق مردم مشهد که میهمان غرفه قدس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بود، درباره بیشترین تخلفات مطبوعاتی گفت: تشویش اذهان عمومی بیشترین تخلف مطبوعاتی است و پس از آن افترا و تهمت، بیشترین تخلف مطبوعاتی است.   وی یکی از اهداف تشکیل هیئت منصفه را بررسی تخلفات مطبوعاتی و توجه به تخلفات از منظر انصاف دانست و گفت:در طول این سال‌ها بررسی‌هایی که هیئت منصفه کرده منجر به این شده است که حکم‌های ملایم و تبرئه‌های زیادی برای پرونده‌های مطبوعاتی صادر شود و در دوره اخیر ما هیچ پرونده ای که به حبس منجر شود، نداشته‌ایم.

وی  وظیفه اعضای هیئت منصفه را  نگاه همه جانبه نگر  و روشنگری در عرصه اطلاع رسانی دانست و گفت: هیئت منصفه با رویکردی انصاف‌گرایانه همواره سعی کرده است، تخلفات مطبوعاتی را عامدانه نبیند و در موارد زیادی پرونده‌ها به  تبرئه منجر شده است و اگر مواردی نیز بوده که متهمان مطبوعاتی را مجرم تشخیص داده ایم، به اتفاق آرا، متهمان را مستحق تخفیف دانسته‌این و  ۹۹ درصد موارد، قضات دادگاه، تصمیم هیئت منصفه را درباره مطبوعات اعمال می کنند.

شریعتی درباره رایرنی دولت با اعضای هیئت منصفه در اصلاح قانون مطبوعات و تدوین قانون نظام رسانه‌ای گفت: هنوز دولت در این موارد از اعضای هیئت منصفه نظرخواهی نکرده است اما اگر درآینده این کار رابکند، بسیار مفید خواهد بود چرا که اعضای هیئت منصفه تجربه‌های عمیق اجرایی، فرهنگی، اجتماعی و حتی قضایی دارند و طبیعی است دیدگاه‌هایشان در راهگشایی مسائل مؤثر خواهد بود. اگر دولت به این نتیجه برسد که اهتمام در سالم‌سازی عرصه مطبوعات به سالم‌سازی فضای جامعه منجر می‌شود، این امر فرصت خوبی است که از آن استقبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.