سنندج- عضو شورای شهر سنندج گفت: یکی از دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهر سنندج «ضعف مسائل فرهنگی» است.

"ضعف مسائل فرهنگی" علت اصلی مهاجرت روستاییان به شهر سنندج است

به گزارش  قدس آنلاین، یوسف اسدی ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات بخش‌های سیروان، کلاترزان و مرکزی شهرستان سنندج اظهار داشت: در تعدادی از روستاها طرح هادی اجرا شده اما در تعدادی از روستاها به‌دلیل بافت روستایی نباید این طرح اجرا می‌شد چراکه سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آمارهایی که ارائه می‌شود دروغ و کذب است و صحت ندارد، گفت: اعضای شوراهای اسلامی به‌عنوان منتخبین مردم باید در مدت ۴ سالی که انتخاب شده‌اند در مقابل رأی مردم مسئول پاسخ‌گو باشند و نباید خود را مدیون مردم کنند.

بخشداران شهرستان سنندج عزل می‌شوند

عضو شورای شهر سنندج با تاکید بر حفظ و ارتقای جایگاه اصلی شوراها در سیستم و نظام اداری تصریح کرد: اولاً باید بخشداران تابع شوراهای اسلامی باشند و اگر با شورای اسلامی بخش‌ها هماهنگی و تعامل نداشتند آنها را برکنار می‌کنیم! چرا که بخشداران توسط دولت انتخاب می‌شوند اما شوراها منتخبین مردم هستند و از جایگاه و قدرت بالایی برخوردارند.

وی با بیان اینکه اگر بخشداری با شوراهای اسلامی روستاها و بخش‌ها همکاری و تعامل نداشته باشد، عزل می‌شود!، افزود: دلایل زیادی برای مهاجرت روستائیان به شهر وجود دارد که یکی از این دلایل مسائل فرهنگی است.

اسدی افزود: یکی از ضعف‌های ما مسائل فرهنگی است چرا که بیشتر به دنبال راحت‌طلبی و زندگی آسوده هستیم و یکی از وظایف شوراها در این راستا شفاف‌سازی و آگاه‌سازی به مردم در زمینه کارهای فرهنگی است.

وی اظهار کرد: هر فردی که از روستا به شهر مهاجرت می‌کند متأسفانه به سمت دستفروشی، نایلون فروشی و شغل‌های کاذب و گاهاً مسافرکشی روی می‌آورد.

عضو شورای شهر سنندج گفت: یکی از موانع ایجاد اشتغال در روستاها، «نبود ضمانت بانکی و قوانین سخت بانکی» برای اعطای تسهیلات به روستائیان است که آنها را زده می‌کند و باید با تلاش مسئولان قوانین پرداخت تسهیلات تسهیل و تسریع شوند.

وی یکی دیگر از دلایل مهاجرت روستائیان به شهر را «نبود امکانات تحصیلی مناسب در روستاها» عنوان کرد و ادامه داد: اگر مدارس بخش‌ها و روستاهای منطقه تقویت و مناسب‌سازی شوند دیگر دانش‌آموزان مجبور نخواهند شد برای ادامه تحصیل به شهرها مهاجرت کنند.

عضو شورای شهر سنندج با بیان اینکه توسعه شهرها از روستاها آغاز شده، خاطر نشان کرد: اگر روستاها در گذشته درست می‌شدند امروز دیگر «نایسر، ننله، حسن‌آباد و گریزه» در نواحی منفصل شهر سنندج ایجاد نمی‌شدند که اکنون این مناطق بزرگ‌ترین معضل برای این شهر هستند.

مسئولانی که در کردستان سر خود را زیر برف کردند

وی «نبود صنایع تبدیلی و فرآوری» برای محصولات کشاورزان را یکی از دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه این منطقه بالاترین میزان تولید توت فرنگی و محصولات باغی را دارد اما صنایع تبدیلی و مادر نداریم که فرآوری شوند و متأسفانه برخی از مسئولان سر خود را زیر برف کردند و ما شوراهای اسلامی باید مطالبه‌گر حق مردم از مسئولان باشیم.

اسدی با بیان اینکه سنندج قطب اصلی باغداری است، اضافه کرد: باید با داشتن زمین‌های حاصل‌خیز و وجود منابع آبی فراوان، روی بخش کشاورزی و باغداری سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهیم اما سئوال اینجاست چرا باید به‌راحتی آب سدهای کردستان را به شهرهای دیگر انتقال ‌دهند؟

وی اظهار کرد: احداث ۳۲ سد در یک منطقه واقعا ظلم بزرگی به مردم کردستان و روستائیان بوده چراکه سبب تغییر شرایط جوی نیز شده است.

عضو شورای شهر سنندج بر تشکیل کارگروه آسیب‌شناسی معضلات روستاها تاکید کرد و گفت: در بسیاری از روستاها اعتیاد دامن‌گیر مردم شده و این معضلات و مسائل اجتماعی نیاز به آسیب شناسی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.