یزد - مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: تقویم خاموشی زمستانه چاه های آب کشاورزی در استان در حال تدوین است واین طرح سال گذشته مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت واستان یزد در اجرای این طرح به عنوان یک الگو در کشور مطرح گردیده است.

طرح تقویم خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی یزد تدوین می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای یزد، محمدمهدی جوادیان زاده  در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت اظهار داشت: با برگزاری جلسات مستمر و هماهنگی  با شوراهای حفاظت از منابع آب  در مناطق مختلف استان براساس اقلیم ، نوع کشت ، تقویم اجرائی برای این طرح تدوین  شده  و تمام تلاش خود را نموده ایم  تا  به کشاورزان خسارتی وارد نشود.

وی افزود: ما باید از مدیریت تقاضا به مدیریت مصرف برسیم  و بحران های بوجود آمده در بخش آب را آسیب شناسی و راه های بهره برداری درست را شناسائی نمائیم. 

 جوادیان زاده از تشکیل تشکلهای مردمی در مناطق مختلف  استان جهت مدیریت  منابع آب  خبرداد و گفت: براساس دستورالعمل طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اختیاراتی  به این تشکلها داده می شود تا بتوانند منابع آب را  خود مدیریت نمایند.

وی خاطر نشان ساخت: حفظ منابع آب با خرد جمعی، عزم جمعی و تلاش جمعی امکان پذیر است و شرکت آب منطقه ای بدون حمایت  مردم و همراهی مسئولان نمی تواند به اهداف خود دست یابد.

نصب دستگاه های آب شیرین کن بر روی چاههای آب کشاورزی ممنوع می باشد .

معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزدنیزدراین نشست گفت: براساس دستورالعمل  وزارت نیرو و با توجه به اینکه استفاده از دستگاه های آب شیرین کن پیامدهای مخرب و جبران ناپذیری را به دنبال دارد  نصب دستگاه های آب شیرین کن بر روی چاههای آب کشاورزی ممنوع می باشد .

سید محمد طباطبائی اظهارداشت: به منظور صیانت از منابع آب و حفظ محیط زیست، از جمله جلو گیری از افت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی ،ممانعت از تخلیه پساب های خروجی آب شیرین کن ها که علاوه بر ترغیب سایرین به اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی موجب افزایش شوری ونهایتا ایجاد پدیده فرونشست زمین و فروچاله ومرگ آبخون ها می گردد نصب دستگاه های آب شیرین کن بر روی چاههای آب کشاورزی ممنوع شده است.

وی افزود: در شهرستان تفت  از لحاظ نوع مصرف ۶۵ درصد برداشت آب دربخش کشاورزی ، ۲۸ درصد دربخش شرب و بهداشت و ۷ درصد دربخش صنعت مصرف می شود.

 طباطبائی  پر و مسلوب المنفعه نمودن ۱۸حلقه چاه فاقد پروانه و مضر به مصالح عمومی ،اصلاح و تعدیل ۳۰پروانه بهره برداری آب بر اساس آئین نامه مصرف بهینه، مسدود نمودن ۲۸ حلقه چاه فاقد  پروانه و مضر به مصالح عمومی را جزء  اقداماتی که باید  در راستای پروژه های مصوب  ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در سال ۱۳۹۶ انجام گردد  برشمرد.

  انحراف رودخانه ها باید مورد  توجه قرارگیرد

دادستان  دادگستری  شهرستان تفت هم در این جلسه اظهارداشت: موضوع  انحراف رودخانه ها باید مورد  توجه قرارگیرد و  درمورد ۲۷ بند انحرافی   شناسائی شده باید در اسرع وقت تصمیم گیری گردد.

مهدی زارعی افزود : آب باید  در رودخانه جریان داشته باشد و منابع ذخیره سازی آب در مناطق بالا دست باید از بین برود و در بحث آب باید اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد  تا دچار مشکلات بیشتری در آینده نشویم.

         

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.