اردبیل- زمانی که ساختمان پلاسکو در تهران فروریخت بسیاری از مسئولان شهری نسبت به ساختمان‌ها و مجتمع‌های گردشگری با عمر بالا در شهر و استان خود حساسیت نشان دادند و پس از مدت کوتاهی نیز تب این حساسیت پائین آمد.

زلزله عیاری دردناک برای سنجش مسکن ایمن

قدس انلاین-گروه استان ها: این روزها با لرزش زمین در غرب کشور بار دیگر تب زلزله و نحوه ساخت‌وسازها در شهرها و مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله حساسیت برخی از مسئولان را برانگیخته که البته نگرانی‌های آن‌ها به‌حق و قابل‌تأمل است.

ساختمان‌سازی نیازمند بازبینی

عضو کمیسیون عمران مجلس در همین رابطه بیان می‌کند: در آیین‌نامه طراحی و اجرای ساختمان هدف این نیست که سقف و دیوار و سازه ساختمان تخریب نشود، هدف اصلی در زلزله‌هایی با ریشترهای متفاوت حفظ جان انسان و کاهش تلفات انسانی است.

یک‌سوم جمعیت شهری کل کشور در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند که متأسفانه تاکنون راه‌حل مناسبی برای رفع آن به کار گرفته نشده استصدیف بدری در این رابطه می‌گوید: حتی در مسکن مهری که این‌همه به آن ایراد می‌گیرند که البته به نظر من این ایرادات  کارشناسی هم  نیست شاهد بودیم  بااینکه دیوارها در زلزله ۷ ریشتری  کرمانشاه فروریخت اما جان انسان‌ها حفظ‌شده است و ۲نفر از ۴۳۵ فوتی مربوط به مسکن مهر بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین اظهار می‌کند: بزرگی زلزله شمال غرب مشابه زلزله منجیل بود اما تلفات و خسارت و انسانی این زلزله یک‌دهم زلزله منجیل نبود که این مسئله نشان می‌دهد رفته‌رفته کیفیت ساختار مهندسی ما بهبود می‌یابد اما لازم است اصلاحاتی در قانون نظام‌مهندسی و در اجرای قانون فعلی صورت بگیرد .

نماینده مردم اردبیل خاطرنشان می‌کند: اجرای قانونی فعلی جای بحث دارد که اگر نظام‌مهندسی، شهرداری‌ها در شهرها و نماینده عالی دولت در استانداری‌ها همت کنند اجرای قانون فعلی نظام‌مهندسی و مسائل فنی بیش از گذشته و دقیق‌تر پیاده خواهد شد.

استاندارسازی مصالح

وی با تأکید بر این موضوع که استانداردسازی مصالح ساختمانی نقش محوری در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها دارد باید دولت و سازمان استاندارد به این مسئله مهم عنایت داشته باشند تا مصالح استاندارد تولید شود یادآور می‌شود: برای مقاوم‌سازی ساختمان‌سازی باید از حالت سنتی سازی خارج  و به سمت صنعتی سازی برود.

سخنگوی کمیسیون عمران بابیان اینکه در بازار شاهد مصالح ساختمانی استاندارد نیستیم، اظهار می‌کند: کیفیت مصالح ساختمانی از سیمان تا آجر بسیار پایین است و لذا سازمان استاندارد با جدیت بیشتری نسبت به استانداردسازی مصالح ورود کند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در شرایط کنونی به ساختمان‌ها چه در دیوار و سقف و نما مصالح سنگین تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به این که با به‌کارگیری مصالح سبک می‌توان تلفات را کاهش داد بیان می‌کند: اجرای ساختمان باید توسط مهندسان انجام شود اما در حال حاضر توسط مجری ذی‌صلاح این کار انجام نمی‌شود.

به گفته بدری حتماً باید در کنار تولید مصالح استاندارد بانک‌ها هم با دادن تسهیلات ارزان و کم‌بهره به سازندگان و نیازمندان در نوسازی کمک کنند تا مسکن ایمن داشته باشیم .

دولت به تعهدات خود عمل کند

وی با انتقاد از اینکه دستگاه‌ها عملکرد مناسبی در جهت نوسازی بافت های فرسوده شهری نداشتند می‌گوید: دبیر ستاد بازآفرینی شهری، شهرداری و ریاست آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که بر اساس تصمیم این ستاد مقرر شد ۹  درصد نرخ سود بانکی که ۱۸ درصد است را دولت و مابقی را شهرداری تقبل کند اما متأسفانه دولت به تعهد خود عمل نکرد بنابراین روند پرداخت وام نوسازی به متقاضیان پایتخت با مشکل مواجه شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید به تعهد خود در قبال پرداخت ۹ درصد نرخ سود وام نوسازی عمل کند می‌افزاید: هرچند دولت با محدودیت منابع اقتصادی مواجه است اما باید به تعهد خود عمل کند زیرا بافت‌های فرسوده سلامت و جان ساکنان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

اردبیل نا مقاوم در برابر زلزله

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین البته نیم‌نگاهی هم به استان خود دارد و بیان می‌کند: ساختمان‌های نوساز و مهندسی ساز موجود در اردبیل اکثراً از وضعیت مناسب برخوردارند اما  بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حاشیه شهرها به‌ویژه در شهر اردبیل ازنظر مقاومت ساختمان مشکل اساسی دارند.

وی یادآور می‌شود: در ساخت و سازی که از طریق قانون نظام‌مندی مهندسی در اردبیل صورت گرفته خوشبختانه سال‌به‌سال اقدامات خوبی در طراحی و نظارت ساختمان‌ها صورت گرفته اما کافی نیست و با حد مطلوب فاصله دارد.

عمر کم ساختمان‌ها

همچنین مجید کیان پور نایب‌رئیس گروه عمران مجلس، نیز پیش‌ازاین در مصاحبه‌ای  با انتقاد از عمر پایین ساختمان‌ها در ایران، گفته است: نیمی از ساختمان‌های مهندسی ساز موجود در کشور فاقد استاندارد بوده و به‌ندرت ۳۰ سال عمر مفید دارند و این در حالی است که نباید عمر مفید ساختمان‌های زیر ۱۰۰ سال باشد ازاین‌رو باید با در نظر گرفتن فناوری‌های نوین و به‌کارگیری فن اجرا در ساختمان‌سازی به صنعتی سازی روی بیاوریم.

۱۹ میلیون ایرانی بد مسکن

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که چندی پیش به استان اردبیل سفرکرده بود در جلسه ستاد بازآفرینی این استان اظهار داشت: ما باید در کشور به اجماعی در خصوص صورت‌مسئله واقعی بحث مسکن و شهرسازی برسیم.

وی در این جلسه با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از مساحت شهرها در استان اردبیل جزو بافت فرسوده، ناکارآمد میانی و حاشیه‌ای است اظهار داشت: این موضع در حقیقت مشکل و صورت‌مسئله اصلی ما در حوزه مسکن را در تمامی کشور بیان می‌کند و

در حقیقت مشکلی که ما از آن رنج می‌بریم همین نکته است که به‌جای اجماع روی این نکته آن را کنار گذاشته و تصور می‌کنیم که ساخت‌وساز جدید می‌تواند آن را برطرف نماید.

آخوندی در ادامه با اشاره به این نکته که استان اردبیل حدوداً ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۳۰ درصدان در وضعیت بد مسکنی هستند گفت: ما باید به‌طور حتم در همین نقطه به دنبال راه‌حل بگردیم، در حال حاضر در کل ایران حدود ۵۹ میلیون جمعیت شهری داریم که ۱۹ میلیون آن برابر با یک‌سوم جمعیت شهری کل کشور در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند که متأسفانه تاکنون راه‌حل مناسبی برای رفع آن به کار گرفته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.