مشهد- مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش بیش از ۱۰ درصدی سفر زائران امام رضا(ع) در روزهای پایانی ماه صفر با وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی به مشهد گفت: امسال ۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۶۱ نفر از هموطنان ما در روزهای پایانی ماه صفر با وسایل حمل ونقل عمومی و شخصی به مشهد سفر کردند که این آمار نسبت به سال گذشته که چیزی حدود ۵/۳ میلیون نفر بود افزایشی بیش از ۱۰ درصد داشت.

افزایش ۳۵ درصدی سفر زائران پیاده به مشهد در دهه آخر صفر

قدس آنلاین-گروه استان ها: مهدی فروزان افزود: از مجموع زائرانی که سواره به مشهد وارد شدند ۳میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۷۶ نفر با وسایل نقلیه شخصی، ۱۹۰ هزار و ۷۸۶ نفر به صورت هوایی، ۱۸۲ هزار و ۲۸۵ نفر با قطار و ۶۴۸ هزار و ۷۲۵ نفر هم با وسایل حمل و نقل عمومی جاده‌ای به پای بوسی امام هشتم (ع) مشرف شده‌اند.
وی همچنین ازتدارک۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۹۰ رام قطار و بیش از ۲۳۰ پرواز هواپیمایی برای بازگشت زائران به شهرهایشان خبر داد.
*تشرف بیش از ۴۰۰ هزار زائر پیاده
سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) نیز گفت: آمار زائران پیاده‌ای که امسال به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده‌اند، نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است.
حسین رضایی اظهار داشت: امسال ۴۰۱ هزار و ۷۳۸ زائر پیاده به مشهد مقدس مشرف شدند که از این میان، ۲۰۴ هزار و ۱۴۲ نفر مرد و ۱۹۷ هزار و ۵۹۶ نفر زائر پیاده زن بودند. این در حالی است که آمار سال گذشته در کل ۲۹۸ هزار و ۱۷۱ نفر بود.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های اسکان برای ۸۲ هزار و ۵۵۰ زائر پیاده ایجاد شد، افزود: بزرگ‌ترین ایستگاه صلواتی امسال مربوط به کفشداران آستان قدس رضوی در ملک‌آباد بود و کوچک‌ترین ایستگاه نیز مربوط به خانواده‌ای در مسیر جاده سرخس به مزداوند بوده است.
سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: مسن‌ترین زائر پیاده امسال امام رضا(ع) پیرمرد ۷۶ ساله اهل تربت جام وکوچک‌ترین زائر نیز طفل ۱۸ روزه از سیستان و بلوچستان بود.
وی با اشاره به اینکه تعداد ایستگاه‌های صلواتی ۲۷۵ مورد در ۹ محور بوده است، افزود: امسال از ۲۱ استان زائر داشتیم و ۱۱ استان نیز در امر برپایی ایستگاه مشارکت داشتند، همچنین تعداد کاروان‌های اهل سنت هشت مورد بوده و خدمات فرهنگی با قرارگاه فرهنگی به مدیریت آستان قدس رضوی ارائه شده است.
رضایی گفت: خدمات درمانی نیز توسط جمعیت خدمتگزار و علوم پزشکی و هلال احمر و سازمان نظام پزشکی و سپاه و بیمارستان‌های خیریه و اورژانس ارائه شد.سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) در ادامه اظهار داشت: در بخش خدمات رفاهی امسال چهار واحد به واحدهایی که در سال‌های گذشته وجود داشت، اضافه شده بود که از آن جمله می‌توان به واحد ماساژ زائران پیاده با حضور ۱۱۰ ماساژور داوطلب، هیئت سقاهای رضوی با ظرفیت ۸۰ تانکر، هیئت آرایشگران با ظرفیت ۹۰ نفر و هیئت واکسی‌ها با ظرفیت ۱۶۰ نفر داوطلب اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.