یزد- مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: عملیات ساخت مجتمع بز نژاد سانن در شهرستان اردکان اجرا می شود و ظرفیت این مجتمع که با ۲۹۰ واحد پرورش بز سانن از جمله ایستگاه‌های تحقیقی و ترویجی بز سانن کشور خواهد بود.

عملیات ساخت مجتمع بزنژاد «سانن» در شهرستان اردکان اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین، علی جهازی در حاشیه بازدید از چندین مرکز پرورش بز سانن در شهرستان اردکان اظهار داشت: ظرفیت این مجتمع که با ۲۹۰ واحد پرورش بز سانن از جمله ایستگاه‌های تحقیقی و ترویجی بز سانن کشور خواهد بود و ۵۸هزار رأس بز با پیش‌بینی تولید سالانه ۲۶ هزار تن شیر است.  

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: با افزایش رشد جمعیت جهان و گسترش دانش، نیاز انسان به تولید و بهره‌وری بیشتر از دام‌های موجود، استفاده از منابع دامی پر تولید بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از نژادهای خاص و اصلاح نژاد دام‌ها نیز از جمله این اقدامات انسان برای افزایش تولیدات دامی است.

جهازی در مورد نژادهای بز شیری اروپا گفت: (سانن) یکی از نژادهای معروف بُز شیری اروپا است که از جهت برتری در خصوصیات تولیدی و تولیدمثل در بیشتر نقاط جهان گسترش یافته است.

وی در ادامه در مورد ویژگی‌های این نژاد بز، افزود: معروفیت این بز به سبب توانایی زیاد در تولید شیر، رشد سریع، باروری، چند قلو زایی، کیفیت ترکیبات شیر، فرآوری آسان و لذیذ در تهیه محصولات لبنی، رفتار آرام دام در پرورش و نگهداری است.

جهازی از دیگر مزیت‌های پرورش این نوع از دام را تطبیق آن با اکثر شرایط آب و هوایی ذکر کرد و در مورد  شیردهی این نوع از بزها، گفت: میزان شیردهی این نوع از بزها بسیار بالاتر از بزهای معمولی است به گونه‌ای که در روز سه تا چهار کیلوگرم شیر می‌دهند در حالی که بزهای معمولی به طور میانگین حدود نیم کیلو شیردهی دارند .

  وی در مورد دیگر ویژگی این نوع بز، گفت: چند قلو زایی(دو یا سه) و کم چرب بودن شیر پر کلسیم این حیوان از دیگر ویژگی‌هایی است که باعث تفاوت این نژاد با نژادهای بومی شده است.

جهازی در مورد مقرون به صرفه بودن پرورش و نگهداری بز سانن، گفت: از لحاظ شیردهی و تولید گوشت و دیگر تولیدات مقرون به صرفه است و می‌تواند در صنعت مورد بهره‌برداری قرار گیرد .

مدیر تعاون روستایی استان از مراحل ساخت مجتمع بز نژاد سانن در شهرستان اردکان خبر داد و گفت: امسال با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در منطقه، کار ساخت مجتمع بز نژاد سانن در شهرستان اردکان با ظرفیت ۵۸ هزار رأس بز و پیش‌بینی تولید سالانه ۲۶ هزار تن شیر، با سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد ریال با مشارکت مردمی در این شهرستان آغاز شده است.

وی با اشاره به این که این مجتمع از جمله ایستگاه‌های تحقیقی و ترویجی بز سانن کشور است، گفت: این مجتمع شامل ۲۹۰ واحد پرورش بز سانن خواهد بود و به منظور افزایش تولید شیرخام و ایجاد اشتغال خانگی ساخته می‌شود که با انجام عملیات ثبت مشخصات، رکوردگیری و عملیات تلقیح مصنوعی برای جلوگیری از همخونی در دام‌های خانگی، هر سال تعدادی از دام‌های تولیدی برای ترویج بین متقاضیان توزیع می شود

جهازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان اردکان بیش از هشت هزار و ۲۰۰ نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی فعال و حدود ۴۰ مرکز پرورش بز سانن با بیش از ۹۰۰ راس دام مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.