یزد - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشورگفت: شهر تاریخی یزد و شرایط کم نظیر آن،حاصل تلاش خستگی‌ناپذیر مردم سخت‌کوش کویردر طول تاریخ است .

شهر تاریخی یزد حاصل تلاش خستگی‌ناپذیرمردم یزد است

به گزارش قدس آنلاین ، محمدحسن طالبیان در سومین گردهمایی تخصصی بررسی وضعیت حفاظتی بافته ها در کشور، که به میزبانی استان یزدبرگزارشد اظهارداشت: شهر تاریخی یزد و شرایط کم نظیر آن، حاصل تلاش خستگی‌ناپذیر مردم سخت‌کوش کویر در طول تاریخ است آن‌ها برای فائق آمدن بر شرایط سخت طبیعی و آب و هوای خشک کویری آن شهر دست به ابتکارات بسیاری زدند که حاصل این ابتکارات و خلاقیت‌ها، ایجاد شاهکارهای معماری و سازه‌های باشکوه در این شهر تاریخی است.

وی افزود: در میان این خلاقیت‌ها و ابتکارات می‌توان به ساخت قنات‌ها، بادگیرها، گودال باغچه‌ها، ساباط‌ها، گذرها، آب‌انبارها و بسیاری دیگر از عناصر معماری سنتی ایرانی اشاره کرد.

طالبیان تصریح کرد: شهر یزد اولین شهر کشور ایران است که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده واین ثبت حاصل توجه و دقت نظر مردمان شهر یزد به میراث پدران و گذشتگانشان است و یزد با ظرفیت های ارزشمندی که در حوزه گردشگری دارد می تواند الگویی برای دیگر شهرهای کشور باشد.

 معاون میراث فرهنگی کشورگفت: هرچند یزد به عنوان یکی از کانون‌ها و قطب‌های هنر شناخته می‌شود،‌ اما در عین حال ساکنین یزد در هنر زیستن مهارت بسیاری داشته و از طریق تعامل با محیط کویری توانسته‌اند به مهارت‌های بالایی دست پیدا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیزدر این همایش گفت: هدف کلی تعریف شده برای این گردهمایی فراهم ساختن مجال بحث و تبادل نظر، اطلاعات و داده های مورد نیاز برای برنامه ریزی عملیات اجرایی و اقدامات حفاظتی همخوان و هماهنگ در کشور، توزیع دانش تخصصی و همچنین گسترش شبکه متخصصان، محققان، حفاظتگران تخصصی بافته ها در کشور می باشد.

فاطمه دانش یزدی اظهارداشت: وضعیت نگهداری و نمایش بافته ها در کشور، میزان و شرایط بافته های موجود در واحدهای مختلف، شناسایی و معرفی متخصصان، کارشناسان و محققان فعال در حوزه های مرتبط با بافته های تاریخی ـ فرهنگی، نیازهای پژوهشی، اجرایی و آموزشی کشور در زمینه حفاظت بافته ها، گسترش زمینه ها و عرصه های فعالیتی در حوزه های مختلف پژوهش، آموزش و اجرا، اطلاع رسانی و معرفی اقدامات، فعالیت ها و پروژه های مختلف اجرا شده در حوزه مطالعات و حفاظت بافته ها از جمله مباحثی است که در این گردهمایی به آن توجه شده است و مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین در ادامه الهه خاکباز الوندیان کارشناس مسئول مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز به ارائه یافته هایی نو و کاربردی در زمینه نگاهداشت اموال فرهنگی تاریخی از مخزن تا پوشش پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.