متاسفانه یکی از آفاتی که سال هاست به جان آموزش و پرورش افتاده و هر روز شاهد پیچیده‌تر عمل کردن مافیای پشت پرده آن هستیم موضوع تیز هوشان و برگزاری کلاس‌های آمادگی برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان است.

مافیای تیزهوشان، آفت آموزش و پرورش شده است

قدس آنلاین- متاسفانه یکی از آفاتی که سال هاست به جان آموزش و پرورش افتاده و هر روز شاهد پیچیده‌تر عمل کردن مافیای پشت پرده آن هستیم موضوع تیز هوشان و برگزاری کلاس‌های آمادگی برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان است.

مافیایی که علاوه بر بلعیدن پول و سرمایه مردم،دوران طلایی تربیت کودکان ما از میان می‌برد.

از سویی ضعف عملکرد آموزش و پرورش سبب شده که این سیستم درست برخلاف سند تحول بنیادین حرکت کند و مدیران مجری این طرح برگزاری این کلاس‌ها را مطالبات مردم معرفی کنند. بر اساس گزارش‌های رسیده بعضی از مدیران مدارس هم برای به گردش درآوردن چرخ مدارس به علت نداشتن بودجه لازم تن به برگزاری چنین دوره هایی می‌دهند.

• کودکانی که تیزهوش نیستند!

خانم بیگی مادر یکی از دانش آموزان می‌گوید: چند روز است که فرزندم به خانه می‌آید و اصرار دارد که کلاسش را عوض کنیم و در کلاس‌های تیزهوشان ثبت نامش کنیم و به رغم این که من و پدرش هر دو استاد دانشگاه هستیم و می‌دانیم که فرزندمان تیز هوش نیست اما ناچار شدیم او را در این کلاس‌ها ثبت نام کنیم.

مدیر یکی از مدارس ابتدایی نیز به ما می‌گوید: به رغم تغییر سیستم آموزشی ما از سنتی به مدرن و روش توصیفی که اکنون در حال اجرای آن هستیم متاسفانه مردم توقع همان روش‌های سنتی را دارند و حتی گاهی نداشته‌های خود را در وجود فرزندانشان جست و جو می‌کنند، این مسئله وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که اصرار دارند فرزندشان را در مدرسه و کلاسی ثبت نام کنند که میزان قبولی برای ورود به مدارس تیزهوشان آمار بالایی داشته باشد.

صابری از معلمان باتجربه پایه ششم معتقد است: جو حاکم در بعضی از مدارس در مورد تبلیغات برای برگزاری کلاس‌های تیز هوشان مغایر با سند تحول است و این کلاس‌ها دکان و دستگاهی است که متاسفانه بعضی از مدیران و معلمان که تعداد شان بسیار اندک است برای سودجویی به راه انداخته‌اند و با این کار خدمت صادقانه دیگر معلمان را زیر سوال می‌برند.

•کلاس‌هایی که مانع خلاقیت‌اند

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز به ما می‌گوید:قطعاً برگزاری چنین کلاس هایی و تبلیغات برای تیزهوشان در راستای اهداف تعلیم و تربیت و اسناد بالا دستی نیست چون ما باید بچه هایی را تربیت کنیم که به ایرانی - اسلامی بودنشان افتخار کنند.

میرحمایت میرزاده ضمن تاکید بر اهمیت خلاقیت و پرورش دانش آموزان، برگزاری چنین دوره‌هایی را مردود می‌داند و می‌افزاید: قطعاً چنین دوره هایی مانع خلاقیت کودکان ما می‌شود اگر به فرض نتیجه برگزاری چنین کلاس‌هایی منجر به قبولی در تیزهوشان هم باشد، در عوض کودک ما خیلی چیزهای دیگر را از دست داده است و اگر در یک کفه ترازو آنچه را که بچه‌ها از دست داده‌اند بگذاریم و در کفه دیگر قبولی در تیز هوشان را قرار دهیم،قطعاً خانواده‌ها ضرر کرده‌اند.

میرزاده ضمن تاکید بر اهمیت بازی و خلاقیت پرورش استعدادهای دانش آموزان معتقد است:صرف پرداختن به ریاضی و فیزیک و امثال آن نباید مدنظر باشد، چرا که کودک در این حین خیلی چیزهای دیگر را از دست می‌دهد.

وی تشریح می‌کند: قبولی در تیز هوشان به معنی داشتن امتیازی ویژه برای قبولی در دانشگاه نیست و حتی اگر این دانش آموز در رشته مورد نظر در دانشگاه هم قبول شود، هیچ معلوم نیست که این فرد برای ایرانی بودن و مسلمان بودنش افتخار خواهد کرد و این فرد دارای فرهنگ ارزش هایی که باید آن‌ها را پاس بدارد خواهدبود؟

وی معتقد است:برگزاری این دوره‌ها در بعضی از مدارس دلایل مختلفی دارد که گاهی برای منفعت ذی نفعان و گاهی هم به خاطر این است که آوازه فلان مدرسه در آن منطقه سر زبان‌ها بیفتد تا مسئولان، آن مدیر را تشویق کنند تا از قافله عقب نمانند و یا این که اولیا برای قبولی فرزندشان از قبل حسابی باز کرده‌اند.

میر زاده ضمن گله از عدم همکاری لازم رسانه می‌گوید: متاسفانه رسانه به این موسسات وقت می‌دهد و آگهی‌های چنین کلاس‌ها و مؤسساتی را منتشر و انعکاس می‌دهد و این موسسات حتی در رسانه ملی حضور پیدا می‌کنند بنابراین رسانه آتش بیار معرکه شده است.

وی ضمن امیدواری برای پایان یافتن عمر برگزاری چنین کلاس هایی می‌گوید: آموزش و پرورش باید ریسک کند و یک بار برای همیشه آستین‌ها را بالا بزند تا بتواند تعلیم و تربیت را در مسیر صحیح خود قرار دهد.

• نگرانی از سوء استفاده‌های اقتصادی

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم می‌گوید:دلیل مهم استقرار ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس این بود که مطابق رویکردهای نوین در حال اجرا در دنیا دانش آموزان فارغ از هرگونه اضطراب و رقابت‌های بیهوده‌ای که اجرا می‌شود در کنار هم و با مشارکت و در فضایی عاری از استرس بتوانند پیشرفت تحصیلی داشته باشند و روند یاددهی –یادگیری اتفاق بیفتد.

دکتر رضوان حکیم زاده می‌افزاید: بنابر این هر عاملی که این مهم یعنی تعلیم و تربیت را مورد تهدید قرار دهد از نظر ما مردود است و ما بارها مخالفتمان را با برگزاری و آماده سازی برای هرگونه آزمون خارج از فرایند معمول تعلیم و تربیت اعلام کردیم.

وی تاکید می‌کند: از جمله این موارد آزمون هایی است که موسسات و مدارس مختلف به بهانه آماده سازی برای مدارس تیزهوشان یا مدارس خاص برگزار می‌کنند با توجه به این که این موضوع با ارزشیابی کیفی-توصیفی منافات دارد و فرایند تربیت را مورد تهدید قرار می‌دهد ما اعلام کردیم که این آزمون‌ها نباید در مدارس برگزار شود.

دکتر حکیم زاده بیان می‌کند:بر اساس دستور وزیر کارگروهی تشکیل شد تا دست عوامل برگزار کننده چنین دوره هایی را کوتاه کنیم بنابر این یکی از پیشنهادات این کارگروه حذف آزمون‌ها در کلاس هفتم است تا دیگر بحث رقابت بر سر اینگونه مدارس را نداشته باشیم.

 معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید:درگیر کردن دانش آموزان در اینگونه آزمون‌ها جز ضرر روحی و روانی چیز دیگری را نصیب آن‌ها نخواهد کرد بنابراین این حرکت همگانی باید به کمک رسانه اتفاق بیفتد تا شاهد کنترل این پدیده باشیم.

وی اظهار می‌کند: سوء استفاده‌های اقتصادی که از قبل از برگزاری این آزمون‌ها می‌شود بسیار نگران کننده است و از همه مهمتر اینست که فرایند تربیت که هدف اساسی حضور در مدارس است و مورد توجه سند بنیادین به جد مورد تهدید قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.