یزد - معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشورایران با داشتن حدود ۷میلیون هکتار اراضی شور از کشورهای تهدید شونده از نظر شوری در دنیا می باشد .

۷میلیون هکتار از اراضی ایران شور است

به گزارش قدس آنلاین، اسکندر زند در اولین همایش ملی شورورزی با «شعار بهره برداری پایدار و اقتصادی از منابع شور؛ تولید و اشتغال »که در یزد برگزارگردید اظهارداشت: با وجود گسترش شوری در کشورمان طرحهای ارزشمندی برای بهره برداری اقتصادی و ایجاد اشتغال و درآمد از منابع شوری در حال اجراست.

وی افزود: پرورش انواع ابزیان مقاوم به شوری، کاشت انواع درختان برای تولید چوب، تولید علوفه و کاشت بوته های مقاوم به شوری و تولید انرژی از جمله ظرفیت های ایجاد شده در موضوع شورورزی در کشور می باشد.

راه‌اندازی مرکز شورورزی در ایران ضروری است

مشاورعالی وزیرجهاد کشاورزی نیز دراین همایش با اشاره به اهمیت کشت‌های فرا سرزمینی گفت: راه‌اندازی شورورزی در ایران ضروری است و باید افرادی موثر و کارمد در این حوزه به کار گرفته شوند.

احمد شریعتی با اشاره به بحران کم آبی در کل کشور، اظهار داشت: کشور ایران با بحران کم آبی روبرو است و این در حالی است که این کشور از منابع فراوانی برخوردار است و می‌تواند بیشترین بهره‌برداری را از این منابع داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی بهره‌وری آب در کشور افزود: در بخش کشاورزی با افزایش ۲۵ درصدی بهره‌وری از منابع آبی روبرو هستیم در صورتی که عملیات بازچرخانی آبی در شهرک‌ها و صنایع نیز در حال انجام است.

این مسئول تصریح کرد: ایجاد بنیاد شورورزی در ایران را از جمله اقدامات در دستور کار است ولازم است که بنیاد شورورزی در ایران شکل بگیرد و افرادی که موثر هستند به کار گرفته شوند.

شریعتی با بیان این‌که سه کارگروه  فنی و علمی، اقتصادی و زیست محیطی و کارگروه سرمایه‌گذاری در این حوزه تشکیل شده گفت: شناسایی و بررسی گونه‌های مختلف زیست محیطی و آمده کردن آنها برای سرمایه گذاری مهمترین هدف تشکیل کارگروه های تخصصی در این بخش است و تعداد مقالات دریافتی در حوزه شورورزی ۱۹۵ مقاله بوده که ۹۰ مقاله نیز داوری شدند.

مشاورعالی وزیرجهاد کشاورزی با بیان این‌که دوران طلایی خود را از دست داده‌ایم، ‌افزود: وقت آن رسیده که به جای تجربه کردن وارد دنیای پیشرفته شویم و با روی آوردن به کشت‌های فرا سرزمینی مسیر شورورزی را بپیماییم.

۱۸۰مقاله با شوری از سراسر کشور به این همایش ارسال شد

رئیس برگزاری این همایش  در مراسم افتتاحیه گفت: همایش ملی شورورزی با هدف بهره برداری اقتصادی و پایدار از منابع شور، برنامه ریزی, هدایت و  هدفمند سازی فعالیت های مرتبط با  شوری و ارائه راهکارهای مناسب برای تولید و اشتغال پایدار از منابع شور برگزار می شود.

دکتر دهقانی دبیر همایش نیز گفت: ۱۸۰مقاله  در موضوعات مرتبط با شوری از سراسر کشور به دبیر خانه این همایش ارسال شد که از این تعداد صد مقاله در طی دو روز برگزاری آن بصورت سخنرانی و پوستر ارائه شد.  

وی ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش  بتواند یک منبع تحقیقاتی کامل در راستای اهداف شورورزی ، یعنی استفاده از آب و خاک بسیار شور و یک برنام اجرایی که منجر به تولید و اشتغال شود ارائه داده و مورد تصویب قرار گیرد.

در این همایش دو روزه ۳۰۰ نفر از کارشناسان محققان و پژوهشگران مرتبط با شورورزی از سراسر کشور حضور داشتند وهمزمان با برپایی این همایش سه کارگاه تخصصی نیز برای بررسی و ارائه راهکارهای مناسب علمی و اقتصادی برای استفاده بهینه از آبهای نامتعارف و خاک های شورکشور مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.