عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به توسعه رسانه در راه گسترش و اصلاح فرهنگ وقف احتیاج داریم.

رسانه به گسترش و اصلاح فرهنگ وقف کمک کند

به گزارش قدس آنلاین، حسن رحیم پور ازغدی عصر امروز در ششمین همایش وقف و رسانه که در تالار نور مشهد برگزار شد اظهار داشت: به توسعه رسانه در راه گسترش و اصلاح فرهنگ وقف احتیاج داریم. وقف و یا هر نوع دیگری از انفاق از طریق نذر  یکی از علائم جامعه انسانی، اخلاقی و اسلامی است و در جامعه اسلامی باید به دیگران فکر کنیم.

وی تصریح کرد: در روایتی از پیامبر(ص) که توسط امام علی(ع) نقل شده آمده است که ایشان فرموده‌اند، خوراک جسم طعام است و خوراک روح اطعام، جسم با خوردن فربه می‌شود و روح با خوراندن رشد می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در قرآن نیز دو نوع شخصیت برای انسان‌ها در نظر گرفته شده است نخست کسانی که از خود می‌زنند تا دیگران مصرف کنند و دوم کسانی هستند که از دیگران برای مصرف خود می‌زنند و مرز میان انسان و حیوان نیز همین است.

رحیم پور بیان کرد: از نظر قرآن کسانی که فکر می‌کنند برای مصرف به دنیا آمده‌اند کافر محسوب می‌شوند حتی اگر در بین جامعه مسلمانان باشند. نباید تصور کنیم که وقف فقط در تامین نیازهایی خلاصه می‌شود که فرد را از استیصال خارج می‌کند و تمام آنچه که انسان برای ماندن به آن نیاز دارد همه مصادیق وقف و انفاق هستند.

وی تاکید کرد: هر آن چه یک انسان متعادل به آن نیاز دارد در حوزه وقف است و در بعضی مواقع بعضی از انفاق‌های مستحب در شرایط خاص واجب می‌شوند.

رحیم پور با بیان این که و اساس وقف و انفاق خدمت‌رسانی به مردم بوده که در مذهب شیعه نیز بر این امر موضوع تاکید شده است، خاطرنشان کرد: تشییع را دو موضوع زیارت و عزاداری خلاصه کرده‌ایم که این موارد از آسان‌ترین نشانه‌های شیعه هستند و ما باید به دیگر موارد تاکید شده در تشییع مانند وقف نیز توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: امام حسن عسکری فرموده‌اند، در زمینه وقف باید به نحوی عمل کرد که مطالب روشن پیچیده نشود و هرچه واقف گفته باید به همان نحو عمل شود تا اعتماد و احترام به واقف حفظ شود.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: رسانه باید جامعه دینی ایده آل را بشناسد و اولویت‌های آن را تشخیص دهد؛ مثلا امروز برای مبارزه با طلاق و اعتیاد و ایجاد شغل ما نیاز به وقف داریم و امیدواریم که با تلاش رسانه‌ها این اتفاق به زودی رخ بدهد. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.