کرمان - همایش «یاوران وقف» به منظور توسعه فرهنگ وقف در جامعه در سالن اندیشه اسلامی کرمان برگزار و در این همایش از یاوران وقف در استان تقدیر شد.

قدردانی از یاوران وقف استان کرمان

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در این آئین  گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی و موقوفات در پروژه های احیای موقوفات سرمایه گذاری شده است که باغ فتح آباد و خانه حاج آقا علی از این موارد است.

حجت الاسلام محمد قاسمی زاده افزود: به زودی خانه حاج آقا علی و تالار احسان به بهره برداری می رسد.

وی به اقدامات انجام شده در اوقاف استان کرمان اشاره و بیان کرد: بیش از هزار نفر تاکنون به کربلا و یک هزار و ۴۳۳ نفر به مشهد مقدس اعزام شده اند و در کنار آن ۶۰ امامزاده نیز بازسازی و نوسازی شده است.

قاسمی زاده به دریافت شش هزار و ۳۳۳ سند مالکیت نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از افرادی که موقوفه در اختیار آنها بوده اما اجاره پرداخت نمی کرده اند، دعوت شده و سند اجاره با آنها تنظیم شده است.

وی گفت: وقتی وقف می تواند ۱۰۰ بیمارستان را در کشور به کمک دولت آورد یا ۱۰۰ مدرسه را در استان کرمان در اراضی وقف احداث کند، به معنای اهمیت این موضوع در جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، با تاکید بر اینکه وقف یک فرصت شرعی و قانونی برای افرادی است که می خواهند همدردی خود با مردم را نشان دهند، عنوان کرد: وقف از آنجا که سنت ائمه اطهار (ع) است، دارای اهمیت می باشد و ما به عنوان مسلمان باید این سیره را معرفی و دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی با ایران قبل از انقلاب کاملاً متفاوت است، تصریح کرد: امروز توقعات مردم جامعه ما بسیار بالا رفته است و نظام نیز در حوزه های مختلف کارهای بزرگی را انجام داده است.

قاسمی زاده با تاکید بر اینکه امروز اوقاف به صوت جامعه نگر به فعالیت های خود ادامه می دهد، گفت: اوقاف بر اساس سیستم های جدید به کار خود ادامه می دهد و امروز در اوقاف کار دستی نمی بینید.

وقف باغ یک پدر شهید به حوزه امنیت با درآمد ۱۰میلیاردریالی

فرمانده انتظامی استان کرمان نیز از امنیت به عنوان زیر ساخت اصلی اجرای برنامه های مختلف یاد کرد و اظهار داشت: اگر امنیت جامعه دچار اختلال شود، هیچکدام از برنامه های جامعه به درستی اجرایی نخواهد شد.

سردار رضا بنی اسدی فر با اشاره به وجود اماکن قدیمی و ناامن برای کلانتری ها و اماکن انتظامی، عنوان کرد: این امر نشان می دهد که از فرهنگ وقف و حضور واقفان در حوزه امنیت استفاده چندانی نشده بود که این خلاء تاحدودی برطرف شده است.

وی تاکید کرد: امروز در یکی از شهرستان های استان کرمان شاهد هستیم که یک پدر شهیدباغی را وقف حوزه امنیت می کند که سالانه بیش از ۱۰ میلیارد ریال درآمد دارد.

فرمانده انتظامی استان کرمان تصریح کرد: تاکنون در جاده های مواصلاتی استان کرمان بیش از ۷۸۰ نفر به واسطه تصادفات کشته شده اند که این امر تبعات خانوادگی و اجتماعی را به دنبال دارد.

وی گفت: بسیاری از حوادثی که جامعه و خانواده ها را متاثر می کند با نیت خیر و اقدام خداپسندانه خیران و واقفان قابل حل است.

بنی اسدی فر نصب دوربین های ثبت سرعت را موجب  کاهش ۶۰ درصدی حوادث جاده ای دانست و اظهار کرد: اقدام خیران در ساخت پاسگاه و کلانتری به معنای آن است که تا زمان فعالیت این واحدها، اثرات خیر آن برای خیران و واقفان پابرجا خواهد بود.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: در استان کرمان مردم برای ایجاد زیرساخت های امنیتی ورود کرده اند و این امر به معنای آن است که مردم امنیت را به عنوان یک نیاز همگانی باور نموده و در این زمینه همکاری می کنند.

بنی اسدی فر خاطرنشان کرد: بسیاری از خسارت هایی که به بدنه جامعه وارد می شود با همکاری خیران و واقفان قابل پیشگیری است.

وقف راهی برای حل مسائل اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز با تاکید بر اینکه نیت واقفان جزرفع مشکلات مردم نبوده است، گفت: وقف در حقیقت راهی برای حل مسائل اجتماعی می باشد.

عباس صادق زاده افزود: هر زمان که توجه بیشتری بر سیره وقف بوده، مسائل و دغدغه های اجتماعی کمتر بوده است.

وی اظهار کرد: اگر امروز بخواهیم سیره خوب و پسندیده وقف را ادامه داده و مسائل اجتماعی را کاهش دهیم، باید به توسعه فرهنگ وقف و ابعاد آن توجه داشته باشیم.

صادق زاده تامین رفاه اجتماعی جامعه را از وظایف دولت ها برشمرد و گفت: حاکمیت؛ اگر جایی امکان حضور فرهنگ وقف و مشارکت های اجتماعی نباشد، ورود می کند اما در کشور ما با حضور مردم، بسیاری از مشکلات حل شده است.

صادق زاده با تاکید براینکه انسان هدف توسعه است، افزود: مسائل توسعه ای باید مسائل مردم باشد.

وی گفت: امروز در جامعه اگر به نقش افراد در توسعه توجه و جایگاه واقفان بزرگ دیده شود، از مشکلات عدیده ای در حوزه اجتماعی پیشگیری می شود.

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: مقابله با رشد ۲۶ درصدی اختلالات، افزایش اعتیاد، افزایش پرونده های قضایی و مواردی از این دست نیاز به مشارکت های اجتماعی افراد دارد.

صادق زاده ادامه داد: اگر به مسائل مردم و نقش دهی به آنها در ساماندهی اشکالات و معضلات اجتماعی و حرکت به سمت سلامت اجتماع نگاه نکنیم، وضعیت اجتماعی دچار تغییرات منفی می شود.

وی تاکید کرد: امید است که واقفان امروز نگاه خود را متناسب با جامعه تنظیم کنند.

در این آیین از یاوران وقف استان، تقدیر شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.