در این روزهایی که زندگی بر مدار«خود» جاری است و این عیدانه‌ها و عاشقانه‌ها دارد کم کم رنگش را به اندازه آلودگی دنیا از دست می‌دهد، موعود عالم کجای قلب و زندگی ما خانه دارد؟

ضرورت پویایی امت اسلام در عصر غیبت

قدس آنلاین- برای نوشتن یک مقدمه جدی، خیلی تلاش می‌کنم. بارها واژگان را می‌نگارم و دوباره از نو...

اما انگار نمی‌شود به نام عشق تمام قد قیام نکرد. نمی‌توانم از سودای دل ننویسم.

این اشک هایی که وقتی برای آغاز یک سال دیگر از امامت مهدی فاطمه می‌نگارم، بر پهنای صورتم جاری می‌شود را نمی‌دانم اشک شوق بنامم که از اشتیاق زندگی در فضایی که مهدی زهرا نفس می‌کشد، جاری است یا از غم غریبی مهدی ...

واقعاً نمی‌خواستم مرثیه بگویم، اما در این روزهایی که زندگی بر مدار «خود» جاری است و این عیدانه‌ها و عاشقانه‌ها دارد کم کم رنگش را به اندازه آلودگی دنیا از دست می‌دهد، موعود عالم کجای قلب و زندگی ما خانه دارد؟

*اصلاح جامعه با تکیه بر الگوی مهدوی

وقتی قرار است از شیوه زندگی بر محور سیره اهل بیت(ع) سخن بگوییم، باید فراتر از نامگذاری فرزند در اعیاد یا برپایی جشن عروسی در تاریخ متعلق به ائمه(ع) بسنده کرد. عمق نگاه ما به زندگی باید بالاتر از دنیا باشد، زیرا هدف از بعثت و رسالت خاتم نبوت و امامت امامان شیعه کمال و سعادت در دنیا و آخرت است.

رئیس بنیاد مهدویت با بیان اینکه کسی که ادعا می‌کند منتظر مهدی موعود است، باید در شیوه زندگی کردن آن ادعا را اثبات کند، می‌گوید: زندگی منتظرانه برگرفته از الگوی جامعه مهدوی است و زمانی محقق می‌شود که همه ابعاد سبک زندگی و مسائل زیستی فرد بر همین مبنا شکل بگیرد.

حجت الاسلام دکتر صابر جعفری با بیان اینکه با تمسک به مهدویت، می‌توان به عمق و ژرفای دین دست پیدا کرد، بیان می‌کند: در روایات آمده که امام مهدی(عج) را الگوی خود قرار دهید، زیرا توجه به سیره حضرت مهدی(عج) برای اصلاح جامعه و فرد و خانواده است.

پژوهشگر مطالعات مهدوی با اشاره به کاستی‌های زندگی فردی و اجتماعی شیعیان معتقد است، این اتفاق برخلاف باورهای یک شیعه است و آنچه در رفتار و زندگی ما رخ می‌دهد و به دور از باورهای شیعه منتظر است، پیامد دوری از معرفت است.

وی با تأکید براینکه رسیدن به جامعه مهدوی مستلزم داشتن خانواده‌های مهدوی است، به بحران خانواده در دنیای امروز اشاره میکند و می‌گوید: نمی‌شود از خانواده سالم و دینی و مهدوی سخن گفت، اما حد و مرزهای حلال و حرام رعایت نشود. دختر و پسر و زن و مرد در شبکه‌های ماهواره‌ای یا مجازی هر چه می‌خواهند ببینند و بشنوند و مدعی منتظر بودن باشند. راهکار زندگی مهدوی، برگشت به توجه و ارتباط با خدا، رعایت حد و حریم اخلاقی و وفاداری و گذشت است.

•       راه رسیدن به آرمان جامعه مهدوی

رسیدن به آرمان جامعه مهدوی از مسیر زندگی با امام می‌گذرد؛ اما این اتفاق چگونه رخ خواهد داد؟

آیت الله سید صمصام الدین قوامی نیز به موضوع زیستن در مسیر مهدی موعود(عج) اشاره میکند و می‌گوید: زیست ما هیچ وقت بدون امام نبوده، امام حجت و جانشین خدا و «انسان کامل» است. مهدی موعود(عج) مانند خورشیدی است که اگر نباشد، جهان از هم می‌پاشد. مفهوم «امام عصر»، موجب شد امتی را که کارشان امام کُشی شده بود، را به ملتی عاشق اسلام و امامت تبدیل کند که چشم به راه از راه رسیدن امام هستند.

 رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی معتقد است، زیست با امام با مأموریت ویژه انسان که به خداشناسی ختم می‌شود، مرتبط است.

وی می‌افزاید: اعتقاد به امامت، امت را به تکامل می‌رساند. امت اسلام درابتدای بعثت پیامبر(ص) به لحاظ اعتقادی ضعیف بودند. در زمان امام حسین و امام حسن(ع) نیز چون مردم بلوغ اعتقادی کمی داشتند، آن اتفاق‌ها رخ داد. اما مردمِ امت ولیعصر(عج) با مردم آن دوره بسیار تفاوت دارند، این امت برای پیاده کردن اسلام در کشورشان مبارزه کردند.

امت اسلام در این سال‌ها مقاطع تحصیلی را طی کردند و اکنون در مرحله تحصیلات عالیه هستند. زمانی که این تحصیلات به مرحله تکمیلی برسد، آن زمان است که حضرت حجت(عج) از پسِ پرده غیبت خارج می‌شوند. این اتفاق در سایه مدیریت موفق امام زمان رخ داده است.

وی با بیان اینکه بشر قرن۲۱ به سوی معنویت روی آورده است، تصریح می‌کند: مسلمانانی که گرفتار ایسم‌ها و مکتب‌های مادی شده بودند، امروز به دنبال حرف‌های قرآن و پیامبر(ص) هستند.

آیت الله قوامی در تکمیل سخنانش ادامه می‌دهد: شیعه باید جست وجو کند تا یوسف زهرا را بیابد. شما در دعای ندبه هم با پرسش به دنبال امام هستی. اگر گرفتار غیبت و دوری هستیم؛ مشکل از ماست که زود خسته و مأیوس می‌شویم. چون فراموش می‌کنیم که ما مأمور به انجام وظیفه‌ایم نه نتیجه.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم می‌گوید: بشر امروز خطاهای گذشته را دیده و آبدیده شده، به نظر من انسان امروزی چون وسایل ارتباط جمعی و زمینه‌های رشد در اطرافش بیشتر شده مفاهیم را خوب می‌فهمد و سراغ حقیقت خواهد رفت. اما مشکلی که وجود دارد، این است که ما موعود را در میدان‌های بزرگ جهان غایب می‌بینیم، در صورتی که ایشان حاضر است. ما باید نگاهمان را به ایشان عوض کنیم، بگوییم ایشان اکنون دارد ما را اداره می‌کند و پیروزی‌ها به خاطر ایشان است و ناکامی‌ها به خاطر غفلت ماست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.