نتایج مطالعات جدید منتشر شده در ژورنال پزشکی نیوآنگلند نشان می‌دهد برای کنترل نارسایی مزمن کلیوی، لازم است مصرف پروتئین در برنامه غذایی کاهش یابد.

ضرورت مصرف کمتر پروتئین در مبتلایان به نارسایی کلیوی

قدس آنلاین- نتایج مطالعات جدید منتشر شده در ژورنال پزشکی نیوآنگلند نشان می‌دهد برای کنترل نارسایی مزمن کلیوی، لازم است مصرف پروتئین در برنامه غذایی کاهش یابد.

کلیه‌ها مهم‌ترین اندام‌های تصفیه کننده بدن هستند که علاوه بر حذف مواد زائد از خون، میزان آب و نمک‌های بدن را تنظیم می‌کنند. در صورت سلامت و عملکرد صحیح، کلیه‌ها قادرند روزانه تا حدود ۱۷۰ لیتر خون را تصفیه کنند. اما گاه به علل مختلفی مانند دیابت، پرفشاری خون، عفونت و... این اندام‌ها عملکرد صحیحی ندارند که منجر به نارسایی کلیوی می‌شود.

تغذیه نقش بسیار مهمی در کنترل این بیماری دارد و کاهش دریافت پروتئین‌ها در برنامه غذایی یکی از مهم‌ترین اصول خواهد بود؛ زیرا با کاهش تولید اوره و علائم سمی شدن خون به عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند. در این باره مقدار توصیه شده روزانه ۶/۰ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن است که برای فردی با وزن ۶۰ کیلوگرم ۳۶ گرم خواهد بود.

پژوهشگران برای افرادی که دچار نارسایی متوسط یا شدید کلیوی هستند، توصیه‌هایی دارند.

- گوشت‌ها سرشار از پروتئین هستند و بهتر است تا حد امکان از مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

- رژیم گیاهخواری مفید است؛ زیرا میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و از طرفی به کاهش جذب فسفر که بسختی دفع می‌شود، کمک کرده و عملکرد هضم را نیز تسهیل می‌کند.

- دریافت کالری نباید خیلی کم باشد و حداقل ۳۰ کیلوکالری در روز لازم است.

- مصرف پروبیوتیک‌ها مفید خواهد بود.

- از غذاهای آماده و صنعتی اجتناب شود؛ زیرا سرشار از فسفر است که بسختی دفع می‌شود.

- روغن‌های غیراشباع مانند روغن زیتون، کلزا و آفتابگردان نسبت به کره و روغن‌های اشباع برتری دارد.

ترجمه/ مریم‌سادات کاظمی:

منبع:www.Pourquoi Docteur.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.