کرمان- معاون فرهنگی قوه قضائیه در جشنواره مطبوعات برتر دستگاه قضایی استان کرمان گفت: تقویت اقتدار دستگاه قضائی و شان قضا از رسالت های رسانه ها است.

تقویت اقتدار دستگاه قضائی از رسالت های رسانه است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معاون فرهنگی قوه قضائیه درجشنواره مطبوعات برتر دستگاه قضایی استان کرمان که صبح سه شنبه در باشگاه برق کرمان برگزار شد، با تاکید براینکه ما باید ارزش قلم را بیش از گذشته بشناسیم و پاس بداریم، افزود: عدالت، آمال تمامی مردم است و در هیچ برهه ای از تاریخ نبوده که مردم به دنبال عدالت نباشند و قرار است تاریخ با عدالت به پایان برسد.

حجت الاسلام هادی صادقی اظهار کرد: رسانه های حرفه ای باید در سالم سازی محیط تولید پیام تلاش کنند و این از رسالت های اصلی امروز است تا مساله وثوق اخبار رسانه ها زیر سوال نرود.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ درصد اخبار رسانه ها مورد وثوق هستند، خاطرنشان کرد: رسانه ها یک زیست جهان جدید مجازی خلق می کنند و بسته به نوع رسانه ها برخی قوی تر و برخی ضعیف تر هستند و حجم کار آنها متناسب با نیازهای و میزان توجه مخاطبانشان است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه آگاهی دادن به مخاطبان را از کارکرد های مهم رسانه ها برشمرد و ادامه داد: کشف حقیقت از دیگر کارکردهای مهم رسانه به شمار می رود و رسانه های حرفه ای به دنبال حقیقت هستند.

حجت الاسلام صادقی، فرهنگسازی، آموزش، انسجام بخشی، را از دیگر کارکردهای رسانه ها برشمرد و گفت: شناخت، حفظ و پاسداری و به پا داشتن حق مهمترین کار فرهنگی است که باید توسط رسانه ها فرهنگسازی شود.

وی با تاکید بر این نکته که یکی از کارکردهای رسانه ها جایگاه نظارتی آنها است که در سالم سازی اجتماع نقش به سزایی دارند، افزود: الگوسازی، چهره سازی و خلق ارزش از دیگر کارکردهای رسانه به شمار می رود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اینکه دستگاه قضائی در تعامل با رسانه به دنبال کاهش دعاوی و کاهش پرونده های ورودی به این دستگاه است، عنوان کرد: نقش پیشگیرانه رسانه ها و مطبوعات نقش بزرگی است که اگر شناخته و به کار گرفته شود، موفق خواهیم بود .

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر جایگاه و نقش رسانه ها و دستگاه قضائیه در جامعه، عنوان کرد:  کمک به تقویت اقتدار دستگاه قضائی و شان قضا از رسالت های رسانه ها است.
 
رسانه ها عاملی کارآمد و سرنوشت ساز درانتخاب های افراد به شمار می روند

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در ادامه این آئین گفت: پیشنهاد می شود که معاونت فرهنگی قوه قضائیه برنامه مدونی را برای ارتباط با اصحاب رسانه و دستگاه قضایی در سطح ملی تدوین کند که در استان ها به صورت همزمان اجرایی شود.
یدالله موحد افزود: تجربه نشان داده بسیاری از تحولات اجتماعی و فرهنگی که به تحولات بنیادین انجامیده، ناشی از قدرت و ظرفیت رسانه ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه در تمامی شئونات زندگی انسان تاثیرات عمیقی را داشته است، ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که رسانه ها عاملی کارآمد و سرنوشت ساز درانتخاب های افراد به شمار می روند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: یکی از شاخص های قدرت و منابع ارزشمندی که امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی و جامعه دینی ما در اختیار دارد، ظرفیت عظیم رسانه ای است و نباید از این ظرفیت غافل شد زیرا غلفت از آن هزینه زیادی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

موحد گفت: باید تمامی توان ها را به کار گرفت تا این ظرفیت رسانه ای را حفظ کرده و ارتقاء بخشید و  در این مسیر قدردان فرهیختگان، اندیشه ورزان و اهالی قلم باشیم.

وی افزود: توانمندی و ظرفیت رسانه های کشور در حدی است که می تواند در عرصه قضا و عدالت گام های بسیار بزرگی را بردارد و بسیاری از چالش هایی که امروز دستگاه قضایی کشور با آنها مواجه است را حل و فصل کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: امروز اگر دغدغه پایداری امنیت کشور را داریم، اگر دغدغه نظم عمومی را داریم و به دنبال اعاده نظم هستیم و اگر دغدغه نرخ بالای جرائم و دعاوی را داریم و می خواهیم در زمینه پیشگیری موفق بوده و با کاهش دعاوی

روبرو شویم و اگر می خواهیم با آسیب های اجتماعی مقابله کنیم و آنها را کاهش دهیم باید بهره گیری از توانمندی و ظرفیت عظیم رسانه ها را در دستور کار خود قرار دهیم و در راستای یک تعامل هدفمند این موارد را دنبال کنی

موحد تاکید کرد: برقراری ارتباط سازنده و تعامل دو جانبه بین دستگاه قضائی باید دارای ویژگی هایی از جمله استمرار، برنامه ریزی ریزی، هوشمند و هدفمند باشد.

وی با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه استان از درک و بصیرت بالایی برخوردار هستند، ادامه داد: اصحاب رسانه در زمان های حساس از جمله در زمان انتخابات با فهم و درایت بالای خود کمک کرده، حرمت قلم را نگه داشتند، جایگاه رسانه ارتقاء یافت و آرامش و وحدت جامعه نیز حفظ شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: اصحاب رسانه کرمان حقیقتا افرادی نجیب، پرتلاش و سخت کوش هستند که در این رصه با مجاهدت و تلاش به پیش می روند.

تعامل رسانه ها و مطبوعات استان کرمان با دستگاه قضائی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در ادامه این آئین گفت: رسانه ها و مطبوعات استان کرمان همکاری و تعامل بسیار خوبی با دستگاه قضائی استان کرمان داشته اند.

محمدرضا علیزاده افزود: برگزاری این جشنواره به عنوان اولین جشنواره مطبوعات با موضوع قضائی حاکی از نگاه دو سویه و دو طرفه بین شورای قضائی استان با رسانه ها است.

وی با تاکید بر اینکه تعامل دستگاه قضائی استان کرمان با رسانه همواره به شکلی مناسب، مثبت و سازنده بوده است، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره گواه بر تعامل موجود بین دستگاه قضائی و رسانه ها از یک سو و نگاه مثبت دستگاه قضائی استان به جایگاه رسانه ها از سوی دیگر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تاکید براینکه بخش عمده آرامش موجود در استان کرمان نتیجه رفتار حرفه ای اصحاب رسانه و اهالی قلم است، یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر ۳۴۰ نشریه و پایگاه اطلاع رسانی در استان کرمان فعالیت دارند.
 
ارسال یک هزار و ۹۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره قلم و عدالت
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در ادامه گفت: در مجموع ۵۷ رسانه از رسانه های استان یک هزار و ۹۳۰ اثر خود را به جشنواره قلم و عدالت ارسال کردند.

محمد باقر اسلامی افزود: برنامه ریزی شده که این جشنواره سالانه یا دو سالانه و به صورت مستمر برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره از مصوبات ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه سال ۹۵ بوده است، عنوان کرد: ایجاد رقابت سالم بین اصحاب رسانه و مطبوعات برای انعکاس اخبار، رویدادها و تحلیل در حوزه قضا، ارتقای سطح آگاهی های حقوقی جامعه، حمایت از خبرنگاران، نویسندگان در حوزه قضا و عدالت و کشف استعدادهای جدید در حوزه اطلاع رسانی اخبار قضایی از جمله اهداف این جشنواره بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: ادارات کل فرهنگ وارساد اشلامی شمال و جنوب، خانه مطبوعات شمال و جنوب استان، بسیج رسانه، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کانون وکلای رسمی دادگستری، کانون کارشناسان رسمی قوه قضائیه، و کانون سردفتران و دفتریاران رسمی در اجرای جشنواره قلم و عدالت همراهی داشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.